
Smieklīgs, bet labs: testējam elektrisko "Hyundai Inster"

Pirmajā brīdī es šo auto nespēju uztvert nopietni. Tā tiešām ir automašīna? Un to var izmantot pieauguši cilvēki? Pieticīgo izmēru izraisīto nenopietno attieksmi pastiprināja arī mašīnas vieglprātīgais krāsojums un man nesaprotamas valodas rakstu zīmes uz sāniem. Taču desmit minūtes pēc iekāpšanas šajā mašīnā smīns man no sejas pazuda, jo to nomainīja atskārsme - cik ļoti gan esmu nenovērtējis mazo "Hyundai Inster"!
Droši vien ne jau es vienīgais grēkoju šajā ziņā, skatot vīru no cepures, šajā gadījumā auto pēc izmēra un izskata. Izmērs patiesībā ir viens no lielākajiem "Hyundai Inster" trumpjiem, jo pilsētā šajā mašīnā var justies kā karalis. Ja nespēsi atrast vietu, kur noparkot šo mazmašīnu, tad tiešām ir pēdējais laiks pārsēsties uz stāvdrāzi, atvainojos par rupjību. Otrs trumpis ir cena, jo iepazīšanās akcijas ietvaros un ar valsts atbalstu "Inster" var nopirkt par - skan fanfaras un bungu tremolo - 19 990 eiro! Tā ir "plānākā" komplektācija, taču arī "biezākā" nemaksā neko daudz vairāk - nepilnus 24 000 eiro. Cenas ziņā vienīgais nosacītais konkurents te var būt "Dacia Spring", kas pat ir mazmazlietiņ lētāks, taču aprīkojuma ziņā "Inster" ir galvastiesu pārāks par "Spring", kam ekonomijas nolūkos noņemts visas funkcijas, ko zināmu piespiešanos varētu nosaukt par "ekstrām".

Mazs, bet ietilpīgs
"Hyundai Inster" izskats tiešām var radīt jautājumus - to nu nākas godīgi atzīt. It kā nepietiktu ar to, ka mašīnīte ir maza, ražotājs to apdāvinājis ar dīvainiem lukturiem un uzlicis uz savdabīga dizaina riteņu diskiem, kas varbūt sajūsminātu Tempļa ordeņa bruņiniekus un citus krusta karotājus, taču mēreni konservatīvam autobraucējam izraisa vieglu neizpratni. Bet lai nu paliek dizains, jo tā ir gaumes lieta, būtiskāks tomēr ir izmērs. Vairumam lasītāju pliki garuma un platuma cipari droši vien neko daudz neizteiks, tādēļ ņemsim vienkāršu salīdzinājumu: "Inster" ir par 17,4 centimetriem šaurāks pat par "Volkswagen T-Cross", ko par lielu izmēru auto nekādi nenosauksi. Garuma ziņā atšķirība ir vēl lielāka - 28 centimetri "Inster" par sliktu. Elektriskais "Volkswagen ID.3" uz "Inster" fona vispār ir milzis - plus 43 centimetri garumā un 20 platumā. Vienkāršoti sakot, "Inster" ir tik kompakts, ka to var noparkot perpendikulāri ielai tur, kur visi citi parkojas paralēli. Bet varbūt pat var mēģināt turēt mājas kāpņu telpā. Ja vien kaimiņi neiebilst.

No iepriekš teiktā tā vien uzprasās secinājums - tik kompaktā automašīnā noteikti ir maz vietas. Ciktāl tas attiecas uz bagāžnieku, tā tas tiešām ir: te vietas pietiek vai nu vienam čemodānam, vai arī trim iepirkumu maisiņiem. Tiesa, bagāžas telpu var palielināt, nolokot aizmugures sēdekļus. Taču salonā vietas ir negaidīti daudz: tas, ka priekšā itin komfortabli jūtas divi cilvēki, nebūtu īpašs pārsteigums, taču tas, ka aizmugurē mēs iesēdinājām 1,90 metrus garu un diezgan kaprīzu kungu, kurš arī par šaurību nesūdzējās - lūk, tas gan bija negaidīti. Var tikai pabrīnīties, kā "Hyundai" inženieri to ir dabūjuši gatavu - mazā mašīnā noorganizēt daudz vietas.

Paklausīties putnu čivināšanu
Nu, labi, vietas tātad pietiek. Bet, ja jau cena tik zema, tad noteikti ražotājs ir centies ekonomēt uz kaut ko citu? Teiksim, apdarē izmantot pašu lētāko plastmasu, durvis piesiet ar aukliņu un sēdekļa vietā nolikt no zāģu skaidām darinātu ķebli? Nekā tamlīdzīga. Protams, ādas apdares te nav un visur dominē plastmasa, taču izskata un kvalitātes ziņā tā nekrīt uz nerviem. Sēdekļi arī normāli. Bet pats pārsteidzošākais ir dažādu mūsdienīgu funkciju daudzums, ko "Hyundai" sabāzuši mašīnītē. Te ir gan pieklājīgu izmēru displejs centrā, gan glīts un labi saprotams instrumentu paneļa ekrāns, gan vadības pogas uz stūres, gan sēdekļu apsilde, gan klimatkontroles vadība ar normālām fiziskām pogām, nevis caur displeju, gan visas galvenās drošības un palīgsistēmas. Nevienā brīdī nerodas izjūta, ka patiesībā tu brauc vienā no lētākajām mašīnām, kāda vien pieejama tirgū. Ir pat iespēja mediju sistēmā klausīties nevis ierasto mūziku vai radio ziņas, bet gan nomierinošas dabas skaņas - putnu čivināšanu mežā, jūras šalkoņu un tā tālāk. Un vēl auto borta datorā var ierakstīt audio piezīmes, ja akurāt radusies tāda vajadzība. Ak, jā, "biezākajā" komplektācijā ir pat jumta lūka!

Lai arī auto nav neko sportisks, taču pilsētas ielās tas jūtas kā zivs ūdenī, jo paātrinājums no 0 līdz kādiem 60 kilometriem stundā ir gana dinamisks. Tālāk gan dinamika nav vairs tik strauja, taču nevar arī teikt, ka uz šosejas "Inster" būtu mazais nabadziņš, kam visi tikai skrien garām, bet pats nevienu apdzīt nejaudā. Tā nepavisam nav, arī uz ceļa auto turas necilajiem gabarītiem atzīstami stabili.

Ņemot vērā, ka šis ir elektroauto, seko mūžīgais jautājums - cik tad tālu ar vienu uzlādi var tikt? Pietiekami tālu: saņemot uzlādētu auto siltā pavasara dienā, displejs nobraucamo distanci rādīja ap 320 kilometriem. It kā nav aplam daudz, taču, kā jau teikts, šī auto stihija ir pilsēta, "Inster" nav gargabalnieks. Turklāt mašīnītei ir ātrās uzlādes iespēja.

Tīrs pilsētnieks
Patiesībā tas arī galvenais, kas jāzina par "Hyundai Inster" - tas ir tīrs pilsētas auto. Pāri visai Latvijai es ar to negribētu braukt gan vairākkārtējas uzlādes nepieciešamības dēļ, gan arī tādēļ, ka mašīnīte tomēr ir maza un garos braucienos tomēr prasās mazliet vairāk komforta. Taču braukāšanai no Siguldas vai Mārupes uz darbu Rīgā un atpakaļ uz mājām šis auto ir ideāls. Diez vai kādā ģimenē tas kļūs par vienīgo auto (ja nu vienīgi visa braukāšana patiesi ir tikai pilsētas apkaimē), taču kā fiksais ikdienas braucienu vāģis "Inster" ir ļoti labs. Cenas/kvalitātes attiecībā tam pat īsti nav konkurentu, jo patlaban, ierēķinot valsts subsīdiju elektromobiļa iegādei, bāzes komplektācijā to var nopirkt par 20 000 eiro. Te gan jāpiebilst, ka tā ir iepazīšanās cena, kas vēlāk var par tūkstoti vai diviem pieaugt, taču arī tas nebūs milzu cipars. Turklāt šis ir gadījums, kad braukāšanai pa pilsētu pat mierīgi var iztikt ar bāzes komplektāciju, netērējot naudu tādām "ekstrām" kā jumta lūka vai tonēti logi. Lai aizbrauktu uz darbu vai aizvestu bērnu uz skolu, pietiks ar vienkāršāko versiju, kas arī ir gana labi nokomplektēta.

FAKTI
Hyundai Inster
Dzinējs: elektromotors
Akumulators: 42 vai 49 kWh
Jauda: 97 vai 115 zs
Greizes moments: 147 Nm
Paārinājums no 0 līdz 100 km/h: 11,5 sek.
Distance ar vienu uzlādi: ap 320 km
Cena: no 20 000 EUR
