foto: Rojs Maizītis
Piedāvājums, no kāda neatsakās: testējam "Rolls-Royce Wraith Luminary"
Ne katru dienu un ne katram mūža laikā rodas iespēja izbraukt ar 400 000 eiro vērtu auto.
2018. gada 4. decembris, 06:31

Piedāvājums, no kāda neatsakās: testējam "Rolls-Royce Wraith Luminary"

Sandris Metuzāls

9vīri

Ir piedāvājumi, no kuriem grūti atteikties. Kā gan tu pateiksi “nē”, ja tev piedāvā vienu nedēļas nogali justies kā angļu lordam un vizināties ar īstu rollsroisu – "Rolls-Royce Wraith Luminary"? "Deviņvīri" piedāvājumu pieņēma un līdz ausīm ieslīga aristokrātiskā greznībā.

Lai izklausītos vēl smalkāk un ekskluzīvāk, der piebilst, ka "Wraith Luminary" ir no ierobežotās sērijas jeb "limited edition" spēkratiem; pavisam uzbūvēti tikai 55 šādi automobiļi. Piecdesmit četri jau pārdoti, un palicis pēdējais, demonstrācijas pasākumiem domātais. Tas tad arī uz dažām dienām bija ieradies atrādīties Latvijas publikai. Lai ekskluzivitātes iespaidu nostiprinātu, pieminēsim arī cenu, kaut gan angļu lordi ar banāliem skaitļiem nemīl plātīties. Mēs neesam angļu lordi un aptuveno skaitli tomēr nosauksim – ap 400 000 naudiņu. Pārrēķinot mehanizētās izteiksmes vienībās, tie būtu četri vidēji aprīkoti S klases "Mercedes-Benz" limuzīni, vienpadsmit "Škoda Superb" vai septiņpadsmit "Hyundai i30".

Deviņvīri testē "Rolls-Royce Wraith Luminary"

Ir piedāvājumi, no kuriem grūti atteikties. Kā gan tu pateiksi “nē”, ja tev piedāvā vienu nedēļas nogali justies kā angļu ...

gallery icon
31

Bet nu pietiks par naudu, labāk parunāsim par to, kas šajā auto ir tik īpašs un atšķirīgs no visiem citiem. Tās ir zvaigznes. Jau pirms vairākiem gadiem "Rolls-Royce" rokdarbnieki iemanījās automobiļu griestus izrotāt ar daudzām mazītiņām gaismas diodēm, radot iespaidu, ka virs galvas ir nevis griesti, bet zvaigžņots debesjums. Lai griestos saliktu vairāk nekā 1000 diožu, rūpnīcas meistaram jāstrādā apmēram 20 stundas. Ierobežotās "Luminary" versijas īpašais trumpis ir krītošās zvaigznes – palaikam kāda no debesjuma zvaigznēm nozibsnī un krīt. Nē, ne iekšā sēdošajam klēpī, bet gan nozibsnī pāri griestiem. Kā viņi to dabūjuši gatavu, nav ne jausmas, taču izskatās jauki. Tiesa, braucot tumsā, gan gribas zvaigznītes izslēgt, pretējā gadījumā sajūta ir tāda, it kā būtu ieslēgts auto salona apgaismojums.

Aristokrātiska greznība

Zvaigznes ir viena, taču ne vienīgā automašīnas apdares ekstra. Paskatoties uz durvīm, kas apdarinātas ar čehu ozolu, redzam, ka arī tajā iestrādātas gaismiņas. Vēl salona apdarē izmantots īpaši apstrādāts tērauds un, protams, āda. Sēdekļi ir tik ērti, ka tajos iegrimsti kā dīvānā un pat pēc vairākām tajos pavadītām stundām nejūti nekādu diskomfortu. Komforts un apdares kvalitāte rolsroisā ir tāda, kādu automobilī redzēt gadās ārkārtīgi reti.

"Wraith" ir automašīna ar senu vēsturi. Automobiļus ar šādu nosaukumu "Rolls-Royce" sāka ražot 1938. gadā, taču jau pēc gada ražošanu nācās apturēt, jo sākās karš un Britānijai vajadzēja tankus, nevis limuzīnus. Tā nu tapa tikai nepilni pieci simti šā modeļa automobiļu. Septiņdesmit piecus gadus vēlāk, 2013. gadā. "Rolls-Royce" atkal izlaida "Wraith" – sportisku luksusa kupeju.

foto: Publicitātes foto
Ne katru dienu un ne katram mūža laikā rodas iespēja izbraukt ar 400 000 eiro vērtu auto.

To, ka ražotājs jaunajā mašīnā ir centies akcentēt saikni ar veco "Wraith", var just, jau paskatoties uz instrumentu paneli. 21. gadsimtā, kad klasiskais spidometrs jau kļūst par kaut ko arhaisku, dodot vietu uzbudinoši košiem digitālajiem rādītājiem, Wraith instrumentu panelis liekas kā no trīsdesmitajiem gadiem izkāpis – vienkāršs, balts un klasisks. Ņemot vērā, ka mašīna tomēr ir piebāzta ar mūsdienu tehnoloģijām, rodas neliela emocionāla disonanse – tādam spidometram blakus vajadzētu atrasties klasiskai aizdedzes atslēgai, taču ir tikai Start/Stop poga. Personības dalīšanās plašumā plešas, paveroties arī uz viduskonsoli; te blakus sadzīvo gan mūsdienīga mediju sistēma ar displeju, kas paslēpts aiz koka durtiņām, gan audiosistēmas skaļuma poga, kas rada asociācijas ar sešdesmitajiem. Nerunājot nemaz par nakts redzamības tehnoloģiju, kas tumsā uz displeja izgaismo ceļa tuvumā esošās dzīvās radības – velosipēdistus, gājējus un briežus. Latvijas apstākļiem ļoti noderīgi, taču ar retro stila dizaina elementiem tā īsti laikam nesapas. Divu dienu laikā tā arī nesapratu, patīk man visa šī eklektika vai arī tomēr ne.

Toties pilnīgi droši varu nosaukt divas citas lietas, kas man patika, un es ar abām rokām balsotu, lai arī citi ražotāji tās izmantotu savās mašīnās. Pirmā – abos auto spārnos noglabātie lietussargi. Atver durvis, nospied podziņu – un no nišas izlec lietussargs. Atver to un vari kāpt ārā Londonas lietū. Otra – durvju aizvēršana. Kā jau kupejai pienākas, Wraith ir tikai divas durvis un, lai daudzmaz ērti iekāpt un izkāpt varētu arī aizmugurē sēdošie, tās ir platākas nekā vidējam statistiskajam auto. Tāpēc, iesēžoties mašīnā, nākas stiepties diezgan tālu, lai aizsniegtu rokturi un durvis aizvērtu. Taču, tā kā šis ir rolsroiss, tad stiepties nevajag – pietiek nospiest pogu, kas atrodas blakus spogulim, un durvis līgani aizvērsies pašas. Ērti. Vēl izcila ir skaņas izolācija – otru mašīnu, kas, iekšā sēžot, liktos tik klusa, vajadzēs tālu meklēt.

Sešsimt zirgu spēks

Bet nu pietiks sajūsmināties par greznību, parunāsim labāk par to, kā auto tiek galā ar saviem tiešajiem pienākumiem, proti, braukšanu. Lai kaut aptuveni saprastu, ar ko mums ir darīšana, minēšu tikai vienu skaitli – 624 zirgspēki. Tāda ir auto jauda. Skaidrs, ka tik lielai (uz ielas Wraith mašīnu plūsmā uzreiz izceļas ar saviem gabarītiem) un smagai (2,3 tonnas) automašīnai ir vajadzīgs jaudīgs dzinējs, taču te jaudas ir pārpārēm. Ilgi mēģināju atrast piemērotu salīdzinājumu tām izjūtām, kas rodas, uz šosejas iespiežot pedāli grīdā un kādu apdzenot. Braucot ar "Porsche", šādā situācijā sajūta ir apmēram tāda, ka tev kāds būtu iespēris pa pakaļu un tu aizlido visiem garām, taču "Wraith" sajūtas ir citādas. Divpadsmit cilindru motors gan reaģē momentāni, taču nevis ar izmisīgu lēcienu, bet tādu rāvienu, it kā tiešām būtu pieslēgušies visi 600 zirgi. Sajūta tiešām iespaidīga. Vienīgais, kas attur šo manevru atkārtot vēl un vēl, ir veselais saprāts un bailes uzskriet virsū policistam – no 80 līdz 140 kilometriem stundā auto ieskrienas ātrāk, nekā es varētu pateikt “trīsdesmit septiņi”. Specifikācijā teikts, ka no nulles līdz 100 kilometriem stundā auto ieskrienoties 4,6 sekundēs, un nav pamata šim apgalvojumam neticēt.

foto: Rojs Maizītis
Ne katru dienu un ne katram mūža laikā rodas iespēja izbraukt ar 400 000 eiro vērtu auto.

Tik iespaidīgai jaudai ir arī sava ēnas puse, kas lordus droši vien neuztrauc, taču tādu plebeju kā mani gan. Proti, degvielas patēriņš. No visiem testa auto, kādus esmu izmēģinājis, "Wraith" ir otrais, kam nedēļas nogalei nepietika ar vienu degvielas bāku. Pirmais bija sportiskais "Nissan Juke Nismo", taču tam bija savs attaisnojums – jauda un attiecīgs degvielas patēriņš plus gauži pieticīgu izmēru degvielas tvertne. "Wraith" tā ir ietilpīgāka – 83 litri –, bet tik un tā otrās dienas pievakarē nācās braukt uzpildīties. Diezgan prognozējami, ja ņemam vērā, ka rolsroiss vidēji uz 100 kilometriem “rij” ap 15 litriem uz simtu, bet pilsētā pat ap divdesmit. “Zaļajiem”, šo lasot, noteikti piemetās sirdsklauves.

Emociju meistari

"Rolls-Royce Wraith Luminary" nenoliedzami ir grezns, kvalitatīvs, komfortabls un ātrs auto. Taču vai par to tiešām ir vērts maksāt TĀDU naudu? Vairums no mums droši vien teiks – nē, nekādā gadījumā, par to taču var nopirkt pusduci nebūt ne sliktu mašīnu! Taču patiesībā uz šo jautājumu jāatbild ne jau mums, bet gan cilvēkiem, kuriem tiešām ir lieks pusmiljons. Jo mums, pārējiem, galvā neizbēgami grozās domas par to, ko gan par šādu naudu vēl varētu nopirkt. Piemēram, "Deviņvīru" fotogrāfs paspēja iztēlē gan nokomplektēt nelielu autoparku, gan vēl iegādāties namiņu laukos.

Tā ir pilnīgi greiza domāšana. Šis auto nav domāts tiem, kuri rēķina, ko citu varētu par to naudu nopirkt. Tas ir domāts tiem, kuriem naudas ir pārpārēm un kuri var atļauties luksusu, ērtības un nelielas dīvainības. Dīvainības tāpēc, ka, būsim godīgi, par pārsimt tūkstošiem var nopirkt labu labo vācu limuzīnu, kas ērtību ziņā neatpaliks no rolsroisa, bet tehnoloģijās to droši vien pat pārspēs. Taču vācu limuzīnam, lai kura kompānija to būtu būvējusi, komplektā nenāks aristokrātijas smarža. Vācu limuzīnā neviens tev nebakstīs griestos zvaigznītes un ar rokām nezīmēs uz sāniem līnijas, lai tā uzsvērtu auto ekskluzivitāti. Rolsroiss tev nav vāģis, ko uz konveijera saskrūvējuši roboti, šeit vēl arvien, kā vecajos labajos laikos, priekšroka tiek dota roku darbam un īpašai attieksmei. Laikam jau par to lordi, šeihi un viņiem līdzīgie džentlmeņi ir gatavi maksāt. Un labi, ka pasaulē vēl ir aizķēries pa kādam autorūpniekam, kas būvē šādas sauszemes jahtas...

foto: Rojs Maizītis
Ne katru dienu un ne katram mūža laikā rodas iespēja izbraukt ar 400 000 eiro vērtu auto.

Tikai fakti

"Rolls-Royce Wraith Luminary"

Dzinējs: 6,6 litri V12

Jauda/griezes moments: 624 ZS / 820 Nm

Paātrinājums no 0 līdz 100 km/h: 4,6 sek.

Vidējais degvielas patēriņš: 14 litri uz 100 km

Cena: ap 400 000 EUR