Ķīniešu brīnumu lauks: testējam elektrisko "Lynk & Co 02"
foto: Sandris Metuzāls
"Lynk & Co 02".

Ķīniešu brīnumu lauks: testējam elektrisko "Lynk & Co 02"

Sandris Metuzāls

Jauns.lv

Jāsāk pieradināt sevi pie domas, ka drīz katra kārtīga auto dīlera piedāvājumā būs arī kaut kas no Ķīnas autobūves apcirkņiem. "Mūsa Motors", ko līdz šim zinājām kā "Volvo", "Renault" un "Dacia" automobiļu tirgotāju, tagad piedāvā arī Ķīnas zīmola "Lynk & Co" produkciju, kuras klāstā Latvijas tirgū daudzsološākais liekas elektriskais krosovers ar lakonisku nosaukumu 02. To tad arī izmēģinājām un esam gatavi dalīties iespaidos.

Globalizācijas laikmetā auto zīmolu raduraksti kļuvuši tik samudžināti, ka Donaldam Trampam labāk pat nezināt, kas ir viena vai otra amerikāņu zīmola patiesie īpašnieki un kur top lielākā daļa detaļu. "Lynk & Co" gan ar amerikāņiem nav nekāda sakara, tas ir ķīniešu zīmols, taču ar nelielu zviedru piedevu. Proti, "Lynk" ir viena no milzīgās korporācijas "Geely" sastāvdaļām, kurā jau vairāk nekā desmit gadus ietilpst  arī zviedru autoražotājs "Volvo". Sākotnēji "Volvo" pat bija viens no "Lynk" līdzīpašniekiem, bet tad ķīnieši pārkārtoja akcionāru struktūru un patlaban "Lynk", kura štābs, starp citu, atrodas Gēteborgā, juridiski laikam pat neskaitās saistīts ar "Volvo". Kaut gan ej nu saproti visas transnacionālo kompāniju viltības.

Lai vai kā, tehnoloģiski tomēr "Lynk" un "Volvo" ir radinieki, jo mūsu stāsta varonis, elektroauto "Lynk 02", ir būvēts uz tās pašas platformas, uz kuras tapis elektriskais "Volvo EX30", kas gan patiesībā vairāk ir ķīniešu nekā zviedru ražojums. Par to nevajag viebties, jo elektrauto jomā ķīnieši šobrīd jau ir vispāratzīti eksperti un viens otrs Eiropas autoražotājs var no viņiem pamācīties. Taču palūkosim, kāds ir iznācis "Lynk & Co 02"!

foto: Sandris Metuzāls
"Lynk & Co 02".
"Lynk & Co 02".

Auto, kurš tevi filmē

No ārpuses "ķīnietis" ir tīri tā neko. Izskatās pat eiropeiskāks nekā viens otrs korejiešu braucamais. Diezgan eleganta pludlīnijas forma no sāniem, to papildina riteņu diski, kuru dizaineri nav pārspīlējuši ar futūrisma elementiem. Neraugoties uz šļaupo aizmuguri, vietas aizmugurē sēdošajiem ir pietiekami, arī bagāžnieks nav tik mazs, kā varētu likties, raugoties no ārpuses. Priekšpuse iznākusi elektromobiļu sugai  izteikti raksturīga un acij īsti nav, kur aizķerties, ja neskaita īpatnējās formas lukturus. Toties dibengals ar izvirzīto lukturu bloku ir visai simpātisks.

Bet iekšpusē gan mūs gaida visvisādi pārsteigumi, kuri liek saprast - šo vāģi nav projektējuši eiropieši! Jo daudzas lietas ir eiropieša prātam grūti saprotamas un pie tām nāksies pierast. Piemēram, uz stūres izvietotas ne tikai podziņas, bet arī abās pusēs tādi kā džoistiki, kas domāti navigācijai pa borta datora izvēlni. Sākumā liekas nejēdzīgi, taču patiesībā pie džoistikiem var diezgan ātri pierast un ir diezgan ērti. Tiesa, visu laiku jābažījas, vai tos nevar netīšām nolauzt. Acu priekšā ir neliels displejs ar spidometru un visiem pārējiem svarīgākajiem braukšanas parametriem, bet blakus tam lielāks ekrāns ar pieeju multimediju sistēmai un detalizētākiem auto regulējumiem. Jāsamierinās, ka ceļi uz to vai citu izvēlnes sadaļu var atšķirties no tiem, kādus esam pieraduši redzēt Eiropas mašīnās.

foto: Sandris Metuzāls
"Lynk & Co 02".
"Lynk & Co 02".

Kā jau varēja gaidīt, fizisku pogu te nav praktiski vispār, taču nav arī tik slikti kā "Volvo EX30", kur pilnīgi visa vadība notiek caur ekrānu: "Lynk 02" vismaz spoguļus var regulēt ar fiziskām pogām, arī avārijas signāla iedarbināšanas poga ir fiziska un viegli sataustāma. Tiesa, tā nez kādēļ novietota griestos. Arī logu pacēlājiem ir fiziskas pogas, taču atkal neliels pārsteigums - tās jābīda uz pretējo pusi nekā esam pieraduši Eiropas mašīnās. Tātad, ja pabīdīsi uz priekšu, tad logs atvērsies, bet uz atpakaļu - aizvērsies. Taču ir arī regulējumi, kas pieejami tikai caur ekrānu; piemēram, tikai tā var pārliecināties, kāds lukturu režīms patlaban ir aktivizēts - automātiskais vai tomēr nē. Bakstīšanos pa ekrānu īpaši kaitinošu padara tas, ka gādīgie ķīnieši automašīnā ielikuši arī sensoru, kas pieskata šofera acis un sāk pīkstēt, ja esi uz dažām sekundēm novērsies: ārprāts, ārprāts, dullais, skaties uz ceļu, nositīsies! Bet kā es, sasodīts, varu skatīties uz ceļu, ja man displejā jāregulē lukturi?! Protams, visus šos pārmērīgos drošības iestatījumus var atslēgt, taču to nāksies darīt ik reizi no jauna, kad uzsāksi braukšanu.

Klimatkontroles vadība notiek caur ekrānu, taču tas ir salīdzinoši viegli izdarāms un neprasa ilgstošu novēršanos no ceļa un uzmanības pieskatīšanas sensora. Uzslavu pelnījis risinājums telefonu bezvadu uzlādei: divas priekšpusē izvietotas kabatiņas, kurās telefonu var ievietot tā, lai tas būtu stabils un neslidinātos šurpu turpu. Dažādiem sīkumiem atvēlētais nodalījums nosegts ar savdabīgu atlokāmu (nevis paceļamu vai atbīdāmu!) vāciņu. Salona apdare diezgan plastmasīga, taču arī tas ir visai likumsakarīgi šādas cenu kategorijas braucamajam, kas nepretendē uz "premium" nišu. Plastmasa ir pietiekami kvalitatīva un nekrīt uz nerviem.

foto: Sandris Metuzāls
"Lynk & Co 02".
"Lynk & Co 02".

Ir gan lietas, par kurām var pabrīnīties. Piemēram, vējstikla augšpusē ir iebūvēta kamera. Ja domājāt, ka tā paredzēta uz ceļa notiekošā iemūžināšanai, tad kļūdījāties - tā izmantojama autovadītāja un priekšējā sēdeklī sēdošā pasažiera filmēšanai. Kam tas vajadzīgs, nemācēšu paskaidrot, taču videoblogeri, kuriem man nezināmu iemeslu dēļ patīk ierakstīt savus vēstījumus pasaulei no automašīnas, šo funkciju varbūt spēs novērtēt.

Trumpis - laba cena

Ja abstarhējamies no ķīniešu jociņiem ar videokameru auto iekšienē, tad tīri no braukšanas biedokļa "Lynk" nav nekādas vainas. Bieži vien ķīniešu auto izceļas ar nevajadzīgi mīkstu piekari, kas rada nestabilitātes sajūtu, taču šis nav tas gadījums - piekare ir pietiekami stingra, taču nav arī pārmēru cieta. Uz ceļa auto turas stabili, arī ar dinamiku, kā jau elektroauto pieklājas, viss ir kārtībā - kā nekā, te mums ir v272 zirgspēki.

foto: Sandris Metuzāls
"Lynk & Co 02".
"Lynk & Co 02".

Cik tālu var nobraukt ar vienu uzlādi? "Pēc papīriem solītais nobraukums ir ap 450 kilometriem". Testa dienā laiks bija pavēss un, kāpjot iekšā mašīnā, displejs rādīja nobraucamus 350 kilometrus, taču jārēķinās, ka braucot ātrā gaitā pa šoseju, nobraukums samazināsies. Vārdu sakot, nav nekāds tālbraucējs, taču pilnīgi pietiekami, lai vizinātos pa Latviju. Domājams, ka savu pircēju arī pie mums "Lynk & Co 02" atradīs, jo šim elektromobilim ir visai pievilcīga cena: par 35 000 eiro var saņemt visai labi aprīkotu auto ar elektriski regulējamu vadītāja sēdekli, "Harman/ Kardon" audiosistēmu, 360 grādu kameru, panorāmas jumtu un virkni citu "ekstru". Iespējams, ka praktiskajam latvietim bažas var radīt "Made in China" kvalitāte un produkta piemērotība mūsu ceļiem, taču uz šiem jautājumiem atbildi sniegs laiks. Un, galu galā, auto ir piecu gadu garantija.

foto: Sandris Metuzāls
"Lynk & Co 02".
"Lynk & Co 02".

FAKTI

Lynk & Co 02

Dzinējs: elektromotors

Jauda: 272 zs

Distance ar vienu uzlādi: ap 400 km

Cena: no 35 000 EUR