Covid-19 un Bērnu slimnīcas darbība: virsārste skaidro, kā šobrīd organizē izmeklējumus un ikdienu
foto: Zane Bitere/LETA
Bērnu klīniskās universitātes slimnīcas virsārste Renāte Snipe: “Visi bērni, kuriem ir nepieciešama tūlītēja izmeklēšana vai konsultācija, to arī saņem”.
Esi vesels

Covid-19 un Bērnu slimnīcas darbība: virsārste skaidro, kā šobrīd organizē izmeklējumus un ikdienu

Elmārs Barkāns

Jauns.lv

Atkārtotais Covid-19 lielais uzliesmojums ietekmējis ārstniecības iestāžu darbu, kas izraisījis cilvēku satraukumu – vai netiek ierobežota pacientu ārstēšana un viņi netiks pie dakteriem? Bērnu klīniskās universitātes slimnīcas (BKUS) virsārste Renāte Snipe Jauns.lv stāsta, kā tas ietekmē Bērnu slimnīcas darbību:

“Bērniem Latvijā ir nodrošināti visi nepieciešamie veselības pakalpojumi, lai savlaicīgi veiktu veselības problēmu apzināšanu un risināšanu. Katrs ārsts pirms bērna nosūtīšanas pie speciālista vai izmeklējuma veikšanas, izvērtē konkrēto gadījumu. Situācijās, kad bērna stāvoklis ir stabils vai bērniem ir nepieciešama dinamiska novērošana, konsultācija nav steidzama un to var veikt plānveidīgi. Savukārt bērniem, kuru veselības stāvoklis ir nestabils un izmeklējums vai konsultācija ir nepieciešams ļoti īsā laikā, BKUS ir noorganizējusi kārtību, kādā bērni šos izmeklējumus saņem. Ģimenes ārstam ir iespēja bērnu pieteikt uz steidzamības rindu. Tālāk šie pieteikumi nonāk pie mums, attiecīgās specialitātes virsārsts katru gadījumu izvērtē un nodrošina, ka visi bērni, kuriem ir nepieciešama tūlītēja izmeklēšana vai konsultācija, to arī saņem.

Lai arī pavasarī Ārkārtas situācijas dēļ ieviestie ierobežojumi kavēja konsultāciju sniegšanu, šobrīd BKUS gaidīšanas ilgums uz pieņemšanām pie speciālistiem ir tikpat ilgs kā pērn šajā laikā. Situāciju izdevās būtiski uzlabot, operatīvi ieviešot attālinātās konsultācijas pie teju visiem Bērnu slimnīcas speciālistiem. Kopš aprīļa esam snieguši teju 10 000 attālinātas konsultācijas un joprojām ik mēnesi sniedzam ap 400 konsultācijas pa tālruni vai ar video zvanu starpniecību. Redzot, cik būtiski attālinātās konsultācijas uzlabo pacientu pieredzi un pakalpojumu pieejamību, īpaši, iedzīvotājiem no attālākiem Latvijas reģioniem, noteikti turpināsim mērķtiecīgi attīstīt un saglabāt šādu iespēju arī turpmāk.

Pieaugot Covid-19 pandēmijas radītajiem ierobežojumiem, nevaram prognozēt, kā tas ietekmēs mūsu darbu. Bažas rada signāli no citām slimnīcām, kuras spiestas uz laiku ierobežot plānveida operācijas darbinieku saslimšanas vai karantīnas dēļ, diemžēl neviens no tā nav pasargāts. Tāpēc Bērnu slimnīcā darām visu, lai vide būtu pēc iespējas droša gan pacientiem, gan vecākiem, gan darbiniekiem, jo iespējami ilgi vēlamies saglābāt pilnu pakalpojumu apjomu. Lai tas veiksmīgi notiktu, informējam, ka visiem pacientiem un vecākiem, kuri tiks ārstēti stacionārā, ir jāveic Covid-19 testi. Pacientiem, kuriem ir plānota stāšanās stacionārā plānveida kārtā, tests kopā ar vecākiem ir jāveic jau pirms došanās uz slimnīcu, dodoties uz kādu no izmeklēšanas vietām. Nosūtījumu testa veikšanai izrakstīs ārsts speciālists, kurš pacientu ir nosūtījis uz stacionāru, vai ģimenes ārsts.

Visos gadījumos, kad ir šaubas par bērna veselību, aicinām vecākus izmantot attālināto konsultāciju iespējas. Ārsts vajadzības gadījumā var ārstniecību turpināt klātienē – gan ambulatori, gan stacionārā. Tas būs kopīgi ar ģimeni pieņemts lēmums.

Gaidīšanas laiks vairāk nekā 30 dienas uz konsultāciju vai izmeklējumu pie mūsu speciālistiem ir atsevišķās specialitātes. Lai arī valsts ir piešķīrusi papildu finansējumu pakalpojumu nodrošināšanai, mūsu kapacitāti ierobežo divi galvenie apstākļi.

foto: Edijs Pālens/LETA
Bērnu klīniskās universitātes slimnīcā pacientu rindas pie ārstiem Covid-19 dēļ nav kļuvušas garākas: rindā pie speciālistiem jāgaida tikpat ilgi, cik pērn šai pašā laikā pirms pandēmija vēl nebija sākusies.
Bērnu klīniskās universitātes slimnīcā pacientu rindas pie ārstiem Covid-19 dēļ nav kļuvušas garākas: rindā pie speciālistiem jāgaida tikpat ilgi, cik pērn šai pašā laikā pirms pandēmija vēl nebija sākusies.

Pirmkārt, Covid-19 radīto risku samazināšanai, slimnīcā vienam pacientam ir jāparedz vairāk laika, nekā tas bija pirms epidēmijas, jo starp pacientiem ir jāveic telpu virsmu dezinfekcija un vēdināšana. Tāpat mums ir jāierobežo pacientu skaits, kas atrodas uzgaidāmajās telpās.

Otrkārt, dažās specialitātēs valstī ir ārstu deficīts, turklāt arī mūsu kolēģi nonāk Covid-19 kontaktpersonu vidū un ir spiesti atrasties karantīna. Taču vienmēr pie visiem mūsu slimnīcas speciālistiem ir iespēja nepieciešamības gadījumā saņemt palīdzību ātrāk, ko organizē caur steidzmības rindas pieteikumu. Kā arī atgādinām, ka dažu dienu laikā ir iespēja pierakstīties pie mūsu slimnīcas augstas kompetences pediatriem, kuri spēs izvērtēt bērna stāvokli un pieņemt lēmumus, vai ir nepieciešami kādi steidzami izmeklējumi vai konsultācijas.

Tās ģimenes, kurās ir bērns ar kādu hronisku saslimšanu, kas prasa regulāru ārsta speciālista novērošanu, aicinām atcerēties, ka pie speciālistiem ir rindas un šo apmeklējumu plānot laicīgi. Mēs šobrīd pierakstu atveram jau trīs vai pat četrus mēnešus uz priekšu, kas joprojām ļauj ģimenēm laicīgi un bez satraukuma plānot un organizēt vizīti.
 
Tāpat vēlos vēlreiz uzsvērt, ka visiem iedzīvotājiem ir svarīgi regulāri apmeklēt ģimenes ārstu, kas pārzina ne tikai pacienta, bet arī citu ģimenes locekļu veselības vēsturi un iespējamās saslimšanas, kurām būtu jāpievērš lielāka uzmanība. Ģimenes ārsts var savlaicīgi pamanīt potenciālas veselības problēmas un simptomus, kurus nedrīkst ignorēt”.