Latvijā populāru apģērba zīmolu apsūdz bērnu seksualizēšanā
foto: Ieva Čīka/LETA
Pēc "H&M" kampaņas publicēšanas tā ātri vien radīja pamatīgu ažiotāžu sabiedrībā.
Pasaulē

Latvijā populāru apģērba zīmolu apsūdz bērnu seksualizēšanā

Jauns.lv

Aizvadītā mēneša laikā asu sabiedrības nosodījumu izpelnījušies divi Latvijā labi zināmi ātrās modes zīmoli - “H&M” un “Zara”. “H&M” tiek pārmesta bērnu seksualizēšana kompānijas jaunākajā reklāmas kampaņā Austrālijā, bet zīmolam “Zara” – kara glorificēšana peļņas gūšanas nolūkos.

Latvijā populāru apģērba zīmolu apsūdz bērnu seksu...

Aizvadītajā nedēļā sociālajā vietnē “Facebook” ātrās modes zīmols “H&M” nāca klajā ar savu jaunāko reklāmas kampaņu Austrālijā. Reklāmā redzamas divas īsās kleitiņās tērptas skolnieces, un tai pievienots pavadošais teksts, kas vēsta: “Liec visiem uz sevi atskatīties!”

foto: Ekrānšāviņš
Kompānija "H&M" tiek apsūdzēta mazu bērnu seksualizēšanā.
Kompānija "H&M" tiek apsūdzēta mazu bērnu seksualizēšanā.

Pēc kampaņas publicēšanas tā ātri vien radīja pamatīgu ažiotāžu sabiedrībā, daudziem iedzīvotājiem norādot, ka “reklāma ir divdomīga, provokatīva un seksualizē bērnus”.

Pirmā, kas cēla trauksmi mikroblogošanas vietnē “X” bija austrāliešu rakstniece Melinda Tankarda Reista.

“Es esmu diezgan pārliecināta, ka mazu meiteņu vecāki nevēlas, lai skolā, klasē vai sabiedriskajā transportā kāds uz viņu bērniem atskatītos,” vēsta Reista.

Pēc viņas publikācijām diskusijā iesaistījās arī citi.

Apvienotās Karalistes politiķis Ādams Brūks reklāmu nodēvējis par “slimu un paudis neizpratni par to, kā tā varējusi “iziet cauri” visiem mārketinga posmiem.”

“Problēma nav tikai tekstā. Viss attēls ir seksualizēts, sākot ar meiteņu ieņemto pozu un beidzot ar ieeļļotajām kājām,” žurnālistes paustajam piekrīt vēl kāds norūpējies sociālo tīklu lietotājs.

Tomēr atsevišķi ļaudis reklāmā “neko ļaunu nesaskata, un uzskata, ka vienīgie samaitātie ir tie, kas šajā foto saredz kaut ko nepiedienīgu”.

Pēc asā sabiedrības nosodījuma “H&M” 22. janvārī reklāmu izņēma no sociālajiem medijiem un nāca klajā ar oficiālu paziņojumu:

“Mēs ļoti nožēlojam to, kādu reakciju mūsu izveidotā kampaņa raisījusi sabiedrībā, un piekrītam, ka šīs nav tās vērtības, ko vēlamies nodot jaunām meitenēm. Tāpat solāmies turpmāk daudz stingrāk piedomāt pie mūsu publikācijām.”

Aizvadītā gada izskaņā sašutumu izpelnījās vēl kāds Latvijā populārs ātrās modes zīmols – “Zara”. Kompānija 7. decembrī publicēja, bet piecas dienas vēlāk bija spiesta atsaukt savu reklāmas kampaņu Apvienotajā Karalistē.

foto: Ekrānšāviņš
Kompānija "Zara" tiek apsūdzēta kara glorificēšana peļņas gūšanas nolūkos.
Kompānija "Zara" tiek apsūdzēta kara glorificēšana peļņas gūšanas nolūkos.

Mēnesi pēc teroristiskā grupējuma "Hamās" iebrukuma Izraēlas teritorijā "Zara" publicēja reklāmu, kas daudziem šķita atainojam karadarbību Izraēlas-Palestīnas teritorijā.

Reklāmā redzami pelnu notraipīti modeļi, manekeni ar trūkstošām ekstremitātēm, un plēvē ietīti ķermeņi. Daži ļaudis arī norādījuši, ka “reklāmā fonā esošā plaisa sienā izskatoties identiska palestīnas kartes kontūrai”.

Vairāki ļaudis mikroblogošanas vietnē “X” norādīja, ka “kompānija cenšas gūt peļņu uz kara rēķina un neiejūtīgi izturas pret militārā konflikta laikā cietušajiem un bojāgājušajiem iedzīvotājiem”, tādēļ aicināja Lielbritānijas pilsoņus zīmola produktus boikotēt.

Tāpat Apvienotās Karalistes “Zara” filiāle saņēma 110 oficiālas sūdzības no iedzīvotājiem, kuri kompāniju apvainoja “neētiskā rīcībā”.

Uzņēmuma pārstāvji oficiālā paziņojumā iedzīvotāju pārmetumus noraidīja, norādot, ka “reklāma tika izplānota 2023. gada jūlijā un uzņemta septembrī, un tai neesot nekādas saistības ar karadarbību Tuvajos Austrumos, kas uzsākās 7. oktobrī.”

“Kampaņā redzamas nepabeigtas skulptūras tēlnieka darbnīcā un tās vienīgais mērķis ir atainot ar rokām darinātus apģērbus mākslinieciskā kontekstā,” vēstīts oficiālā paziņojumā.

Tomēr 12. decembrī reklāmas kampaņa tika atsaukta un “Zara” pārstāvji pauda nožēlu par “pārpratumiem”, ko tā izraisīja.

Jauns.lv jau vēstījis, ka kompānijas laiku pa laikam spiestas atsaukt savas reklāmas un atvainoties sabiedrībai par nepārdomāta vai neētiska satura publicēšanu - 2021. gadā homofobijā tika apsūdzēta enerģijas batoniņa "Snickers" mātes uzņēmums “Mars Wrigley”, bet 2017. gadā par kustības "Black Lives Matter" banalizēšanu atvainoties bija spiests bezalkoholisko dzērienu ražotājs "PepsiCo".