Rīgā elektroautobusos vienalga lej dīzeli, jo ar to apsilda salonu
"Rīgas Satiksmes" jauno elektroautobusu baterijas aukstajā laikā ātrāk izlādējas, tāpēc tos laiž salīdzinoši īsajos maršrutos. Elektroautobusos vienalga lej dīzeli, jo ar to apsilda salonu. Ja apsildi veiktu tikai ar elektrobateriju, tā jauda par trešdaļu samazinātos, līdz ar to arī nobraucamā kilometrāža. Elektroautobusi nespētu bez papildu uzlādes nobraukt pilnu darbadienu Rīgas garākajā maršrutā - 3.autobusa līniju, taču uzlāde prasa četras stundas, - vēsta kanāla 360TV raidījums "Ziņneši".
Aukstā laikā, salā elektroautobusu baterijas ātri izlādējas, - tā secināja Norvēģijā, kad Oslo mīnuss 11 grādos elektroautobusu baterijas bija tik sliktas, ka nevarēja nobraukt visu vajadzīgo maršrutu. Nācās atcelt līdz pat 90 reisiem. Bet kā ir Rīgā? Rīgas Satiksme par 19 miljoniem eiro iegādājusies šādus 35 elektroautobusus un ārā ir auksts.
Raidījums veica pārbaudi kopā ar Anitu, jaunā elektroautobusa vadītāju, tās laikā saskaramies ar pirmajām grūtībām - transportlīdzeklis pārtrauc kustību. Anita sazvana “Rīgas Satiksmes” depo, kur dispečers, aicina viņu doties uz depo atpakaļ. Ierodoties Rīgas Satiksmē, tur saka – lielā aukstuma dēļ neviens elektroautobuss līdz šim nav apstājies maršruta laikā. Žurnālists satiek šoferi Andris, kurš dalās savā pieredzē.
“Baterija noteikti izlādējas ātrāk aukstumā, bet es noteikti neteiktu, ka pie mīnuss 11 nebrauc. To jau mēs jau šobrīd pārbaudījām. Brauc pie mīnuss 17 un dara savu darbu. Tas autobuss uz priekšu kustēsies, tikai jautājums – cik tālu. Tas ir atkarīgs no baterijas.”
Iepirkuma tehniskajā specifikācijā bija prasība – jāspēj nobraukt 200 kilometru pat mīnus 30 grādu salā. “Rīgas Satiksmes” valdes loceklis Andris Lubāns skaidro esošo situāciju.
“Protams, kā jebkuri akumulatori, baterijas aukstumā zaudē savu kapacitāti. Tiešo to mēs mēģinām saprast, pie kādiem mīnuss grādiem šī kapacitāte tiek zaudēta visvairāk un attiecīgi, cik ar šo autobusu kilometrus var veikt maršrutā un tad pielāgot tā izlaidi.”
Šobrīd elektroautobusi palaisti salīdzinoši īsākajos maršrutos
“Pilsētā garākais autobusu maršruts ir 3.autobuss, vai šos elektroautobusus varētu laist arī 3.maršrutā un šoferis spētu izpildīt savu darba dienu vai pa vidu nāktos uzlādēties? – Visu darba dienu noteikti nē, bet šādos maršrutos varētu izpildīt vismaz vienu vai divus reisus no viena gala līdz otram, bet tad nāktos atgriezties šeit parkā uz veikt uzlādi. Tas nebūtu racionāli, jo tad parādītos liels tehniskais nobraukums.”
Ziņneši ir guvuši apstiprinājumu, ka Rīgas jauno elektroautobusu baterijas salā, aukstā laikā tiešām izlādējas ātrāk. Taču pēc diviem gadiem Rīga iecerējusi, ka puse no visa autobusu parka būs ar nulles emisijām. Tātad – elektroautobusi. Ja šie elektroautobusi nespēj veikt garus maršrutus, jo baterija nevelk nobraukt tik daudzus kilometrus, kāpēc māžoties, kāpēc nevaram palikt pie autobusiem, kas darbināmi ar dīzeļdegvielu? Ar šo jautājumu raidījums devās uz Rīgas domei, un savu vērtējumu par situāciju sniedza domes priekšsēdētājs Vilnis Ķirsis.
“Ja mēs to izdarītu, tad visdrīzāk sodītu. Visdrīzāk būtu kāda sankcija no Eiropas Komisijas. Nezinu tieši kāda, bet visdrīzāk naudas sankcija. Diemžēl mums šādas izvēles nav, mums ir jāiet šis ceļš.”
Taču elektroautobusi nav līdz galam zaļi. Tajos tāpat Rīgas Satiksme ielej dīzeli, lai apsildītu salonu. Ja apsildei izmantotu tikai elektrobateriju, tā iztukšotos par 30%. Tātad būtiski samazinātos nobraucamā kilometrāža. Šobrīd četru stundu ilgā uzlāde tikai vienā vietā. Depo. Priekšā gan papildu izdevumi – nopirkt un dažādos galapunktos uzstādīt ātrās uzlādes iekārtas. Šajā neilgajā laikā kopš Rīgas Satiksmei ir elektriskie autobusi, secināts, ka izmaksas ir divas reizes zemākas nekā iepirkt dīzeļdegvielu. Tā kā Rīgas Satiksmei ir piešķirta loma civilajā aizsardzībā – autobusu izmantošana evakuācijas īstenošanai – tad esot jāsaglabā būtisks skaits ar dīzeļdegvielu darbināmo autobusu. Cilvēku glābšanā tie esot uzticamāki.