Latvijā no aprīļa pakāpeniski sāks ieviest jaunu reģionālā sabiedriskā transporta biļešu un tarifu sistēmu
foto: LETA
No 2024.gada vidus tiks ieviesta biļete "Vilciens+", ar kuru varēs braukt īsos braucienos ar autobusu uz vai no vilciena pieturas punkta bez papildu maksas.
Sabiedrība

Latvijā no aprīļa pakāpeniski sāks ieviest jaunu reģionālā sabiedriskā transporta biļešu un tarifu sistēmu

Jauns.lv/LETA

Latvijā no 2024.gada 1.aprīļa līdz 2025.gada vidum pakāpeniski ieviesīs jaunu reģionālā sabiedriskā transporta biļešu un tarifu sistēmu, kas tostarp daudzos gadījumos paredz maksas pieaugumu par braucienu, informēja Autotransporta direkcijas (ATD) pārstāvji.

Latvijā no aprīļa pakāpeniski sāks ieviest jaunu r...

Direkcijā norāda, ka ceturtdien Sabiedriskā transporta padome apstiprināja jauno reģionālā sabiedriskā transporta biļešu un tarifu sistēmu, kura stāsies spēkā pakāpeniski no 2024.gada 1.aprīļa līdz pat 2025.gada vidum.

Viens no jaunās tarifu un biļešu sistēmas veidošanas principiem ir tarifa izlīdzināšana autobusu pārvadājumos - paredzēts ieviest vienotu tarifu, lai izlīdzinātu esošās tarifu atšķirības starp dažādiem reģioniem un dažādas nozīmes maršrutiem, kur biļetes cena par vienu un to pašu veikto attālumu ir dažāda.

Vienlaikus no 2024.gada vidus tiks ieviesta biļete "Vilciens+", ar kuru varēs braukt īsos braucienos ar autobusu uz vai no vilciena pieturas punkta bez papildu maksas.

Savukārt, ja esošā mēnešbiļete vilcienā pasažierim atmaksājās pēc 33 braucieniem un autobusā pēc 41 brauciena, pēc jaunās tarifu sistēmas ieguvums pasažierim vilcienos un autobusos būs no 21.brauciena, skaidroja direkcijā.

Tāpat turpmāk ar to pašu biļeti, kas iegādāta izmantošanai vilcienā "A" zonā, varēs braukt ar jebkuru vilcienu tās pašas zonas ietvaros. Savukārt ar biļeti, kas iegādāta jebkurā citā zonā vai ārpus tās, varēs braukt līdz jebkurai pieturai "A" zonas ietvaros pēc pasažiera izvēles.

ATD pārstāvji arī informē, ka pie autobusu vadītāja iegādātās biļetes turpmāk pasažieriem būs jāiegādājas par paaugstinātu maksu. Arī pie vilciena konduktora iegādātās biļetes būs par paaugstinātu maksu - piemaksa, iegādājoties biļeti pie vilciena konduktora, būs viens eiro.

Vienlaikus elektroniski iegādātās biļetes mobilajās lietotnēs un internetā pasažieriem būs lētākas, kā arī jaunajā tarifu sistēmā biļešu klāsts, pēc ATD minētā, būs vienkāršāks un pārskatāmāks - pasažieri varēs izvēlēties no astoņiem biļešu veidiem vilcienos un septiņiem reģionālajos autobusos.

Tāpat jaunajā tarifu sistēmā vilcienu un reģionālo autobusu biļešu klāsts būs salāgots, piemēram, reižu skaita biļete turpmāk būs pieejama gan vilcienos, gan autobusos.

ATD arī norāda, ka jaunajā tarifu sistēmā saglabāsies minimālās maksas princips, taču, lai šo tarifu salāgotu ar valstspilsētu sabiedriskā transporta sistēmām, noteiks minimālo braukšanas maksu, tostarp Rīgā tā būs 1,5 eiro, citās valsts pilsētās - viens eiro, bet ārpus valsts pilsētām - 0,7 eiro.

Vienlaikus, virzoties uz integrētu sabiedriskā transporta tīklu, braukšanas maksa reģionālajā sabiedriskajā transportā tiks salāgota ar braukšanas maksu valstspilsētās.

Tāpat ATD norāda, ka tarifa maksas izmaiņas mazos vai vidējos attālumos autobusos jaunajā tarifu sistēmā būs relatīvi nelielas un orientētas uz to, lai neradīto spiedienu uz pasažieriem, kuri bieži izmanto sabiedrisko transportu, taču izmaiņu rezultātā ir arī atsevišķi gadījumi, kad pieaugums būs lielāks. Vilcienos tiks atceltas starpzonas, savukārt autobusos tiks ieviests zonu princips.

Piemēram, ja brauciens Rīga-Salaspils ar vilcienu šobrīd maksā 1,1 eiro, tad pēc jaunā tarifa cena būs divi eiro, bet brauciens ar autobusu šobrīd šajā maršrutā maksā 1,45 eiro, bet pēc jaunā tarifa ieviešanas maksa būs divi eiro. Savukārt, ja pasažieris izmantos 30 dienu biļeti, pieņemot, ka no 20 līdz 22 mēneša darba dienām pasažieris vilcienu izmantos 14 darba dienas, viens brauciens izmaksās 1,43 eiro.

Vienlaikus maršrutā Rīga-Sigulda vilciena biļetes cena šobrīd ir 2,1 eiro, bet pēc jaunā tarifa ieviešanas cena būs 2,5 eiro. Savukārt, braucot ar autobusu, šobrīd šajā maršrutā biļetes cena ir 2,5 eiro un arī pēc tarifu izmaiņām cena būs nemainīga. 

Vienlaikus maksa par braucienu ar vilcienu maršrutā Rīga-Liepāja šobrīd biļetes cena ir 7,4 eiro, bet turpmāk tā būs 8,9 eiro, kamēr maksa par braucienu ar autobusu šajā maršrutā šobrīd ir 8,65 eiro, bet turpmāk tā būs 10,4 eiro.

Tajā pašā laikā maksa par braucienu ar vilcienu maršrutā Imanta-Centrālā stacija (Rīga) šobrīd ir 0,9 eiro, bet maksa par  braucienu ar vilcienu maršrutā Imanta-Sarkandaugava patlaban ir 1,8 eiro, taču turpmāk maksa abos gadījumos būs 1,5 eiro.

Savukārt maršrutā Rīga-Talsi maksa par braucienu ar autobusu šobrīd ir 4,8 eiro, bet turpmāk tā būs 5,6 eiro, maršrutā Rīga-Bauska maksa par braucienu ar autobusu šobrīd ir 3,15 eiro, bet turpmāk tā būs 3,6 eiro, maršrutā Daugavpils autoosta-Krāslavas autoosta maksa par braucienu ar autobusu šobrīd ir 2,45 eiro, bet turpmāk tā būs 2,6 eiro, kamēr maršrutā Balvu autoosta-Alūksnes autoosta maksa par braucienu ar autobusu šobrīd ir 2,45 eiro un turpmāk būs 2,7 eiro.

Vienlaikus šogad decembrī pasažierus sāks apkalpot jaunie elektrovilcieni, savukārt 2024. un 2025.gadā atbilstoši jaunām kvalitātes prasībām pasažierus sāks apkalpot vēl septiņos Latvijas reģionālo autobusu maršrutu tīklos Latvijā.

Esošā reģionālā sabiedriskā transporta tarifu sistēma Latvijā ir spēkā kopš 2020.gada - pēdējās tarifu izmaiņās reģionālajos sabiedriskā transporta maršrutos veiktas 2020.gada 15.janvārī, kad visos reģionālās nozīmes pārvadājumos palielināja braukšanas cenu neatkarīgi no attāluma par 0,1 eiro. Vienlaikus vilcienu pārvadājumos biļetes cenai virs 1,9 eiro palielinājums tika noteikts par 0,2 eiro.

Tāpat ATD atgādina, ka darbs pie jaunas reģionālās sabiedriskā transporta tarifu sistēmas sākās šā gada sākumā, un to noteica valdības sēdē pieņemtais lēmums, ar kuru Satiksmes ministrijai tika dots uzdevums sagatavot un iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā priekšlikumu par veicamajiem pasākumiem kompensācijas apjoma samazināšanai, lai risinātu jautājumu par papildu nepieciešamajiem valsts budžeta līdzekļiem sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzēju zaudējumu segšanai.

Viens no risinājumiem bija pārskatīt esošo tarifa sistēmu un izstrādāt jaunu.

Jau ziņots, ka ATD ir vienotas valsts politikas realizētāja starptautisko pārvadājumu jomā, autotransporta komercpārvadājumu uzņēmējdarbības licencēšanā, kā arī sabiedriskā transporta plānošanā.