"Reizēm cilvēki uztraucas, ka sapnī redzējuši pasaules galu" - sapņu pētnieks Aivars Junga par sapņiem un to tulkošanu
foto: Rojs Maizītis / Rīgas Viļņi
Aivars Junga.
Cita pasaule
2024. gada 9. jūnijā, 05:10

"Reizēm cilvēki uztraucas, ka sapnī redzējuši pasaules galu" - sapņu pētnieks Aivars Junga par sapņiem un to tulkošanu

Guna Kārkliņa

"Patiesā Dzīve"

Pasaki, ko tu redzi sapņos, un pateikšu, kas tu esi. Arī šādi var pārfrāzēt populāro teicienu, kas tiek pielāgots dažādām dzīves situācijām. Sapņošana cieši saistīta ar to, kas apslēpts mūsu zemapziņā, un no turienes uzaust gan ikdienišķi, gan dīvaini un neparasti, dažkārt arī biedējoši tēli un situācijas.

"Reizēm cilvēki uztraucas, ka sapnī redzējuši pasa...

Šis jautājums cilvēkus nodarbinājis jau kopš aizlaikiem, kad sapņus tulkoja šamaņi un citi viedie. Sapņu tēmu skaidrojuši psiholoģijas spīdekļi Zigismunds Freids un Karls Gustavs Jungs, un joprojām liels noiets ir sapņu tulku grāmatiņām.

Kuriem sapņiem un kāpēc pievēršama uzmanība, ko un kā vajag vai nevajag tulkot, izzinām kopā ar sapņu tulku un pētnieku Aivaru Jungu.

Katram sava sapņu vārdnīca

“Kopā ar pāris kolēģiem esmu Anglijā. Aizbraucām pastaigāt pa pilsētu, bet nevaram atrast ceļu atpakaļ. Pazemē metro, tirdzniecības centri, un no vienas telpas iznāk vairākas mežacūkas ar ilkņiem. To ir daudz, bet mierīgas – guļas priekšā, grib, lai pakasu. Kaut kā tiekam ārā. Pēc brīža stāvam gotiskas baznīcas priekšā. Pie tās atrodas pieminekļi ar divām lielām mistiskām būtnēm un trīs statujas, kas līdzīgas cilvēkiem. Kāds teic, ka tie esot rūķi. Pēdējais rindā ir piemineklis alķīmiķim Agripam*. Vidējam rūķim acis dzīvas, dzeltenas, un tās mani vēro, pārējie pieminekļi kā pieminekļi, vienīgi Agripam daudz kaut kādu latīnisku uzrakstu,” savu sapni izstāsta Aivars Junga.

Pēc profesijas Aivars ir programmētājs, patlaban – IT projektu vadītājs starptautiskā uzņēmumā. Sapņu pētniecība, Taro, koučings, psiholoģija un dažādi ezoterikas virzieni viņu esot interesējuši vienmēr.

Maģiski un pravietiski sapņi allaž raisījuši cilvēku interesi, taču sapņu pētnieks Aivars Junga par tiem runā piesardzīgi – jā, tādi gadījumi varot būt, viņš interešu grupās ar to saskāries, taču reti. Mums nav senu sapņošanas tradīciju: “Mēs neesam postšamaniskā kultūra, mēs esam eiropieši, pasaules kontekstā – jauna civilizācija. Līdz ar to mūsu attiecības ar sapņiem nav tik ciešas kā, piemēram, indiāņiem un Austrālijas aborigēniem. Antīkajās kultūrās uzskatīja, ka caur sapņiem notiek komunikācija ar augstākajiem spēkiem. Senajā Ēģiptē, Senajā Grieķijā bija orākuli, kas tulkoja sapņus. Savukārt viduslaikos ar pravietiskiem sapņiem neaizrāvās, jo inkvizīcijai varēja rasties jautājums – kas ir tas, kas ar tevi runā?”

Gan senāk, gan arī tagad diezgan populāri ir tā dēvētie "sapņu tulki" – sava veida rokasgrāmatas, kurās aprakstīts, ko redzētās lietas vai situācijas vēsta. Ieskatoties grāmatu tirdzniecības vietnēs, arī tagad var atrast visdažādākās sapņu skaidrošanas vārdnīcas – sākot ar slavenā gaišreģa Eižena Finka darbu un beidzot ar latviski tulkotiem ārzemju autoru sacerējumiem (par tīmekļa plašumiem nemaz nerunājot).

“Sapņu tulkošanas vārdnīcas bijušas gan cara, gan pirmās Latvijas brīvvalsts laikā. Bet palasiet tās grāmatas un atrodiet tur kaut ko pozitīvu! Tur pat zelts ir uz nelaimi. Mūsu sapņu skaidrojumos vienīgais pozitīvais moments – redzēt mironi ir uz atkusni,” pasmaida Aivars Junga. “Ir diezgan liela atšķirība starp mūsu sapņu vārdnīcām, kuras tapušas cara un dzimtbūšanas laiku ietekmē, un amerikāņu un angļu vārdnīcām, kurās skaidrojumi ir atšķirīgi. Amerikāņiem jūtama indiāņu kultūras ietekme, savukārt latviešu tautasdziesmās un ticējumos sapņiem ir pareģojoša nozīme, caur tiem bieži vien zīlēta nākotne. Piemēram, vakarā apēd siļķi, un, kurš naktī nesīs dzert, tas/tā būs īstais/īstā... Es neiesaku izmantot vecmāmiņu sapņu grāmatas, jo tajās sapņi tulkoti, atraujot no konteksta.”

Ticējumi un sapņu tulkošanas rokasgrāmatas noder izklaidei, bet patiesībā tēma ir dziļa, jo sapņi atklāj daudz no mūsu zemapziņas dzīlēm.

Par ūdeni, čūskām un uguns enerģiju

Sapņu pētnieks pastāsta, ka savulaik piedalījies mākslas terapijas grupas darbā, un arī tur svarīga bijusi sapņu analīze. “Daudzās terapijās sapņiem ir nozīme. Ja zemapziņas procesi uz sapņiem neatsaucas, tad drīzāk jājautā – kāpēc? Turklāt sapņu tēmas var būt atkarīgas no dzīves posma. Reizēm cilvēki uztraucas, ka sapnī redzējuši pasaules galu. 25 gadu vecumā! Bet tas ir normāli, jo cilvēks ir nogājis zināmu attīstības posmu, un sākas patstāvīgā dzīve. Sapņi par pasaules galu ir kā robežšķirtne. Mammas, kuru bērni sāk skolas gaitas, nereti redz sapņus, ka bērni nonākuši bīstamā situācijā. Loģiski – viņas uztraucas.

Man bija periods, kad redzēju pilis, mistiskus tēlus, runāju dažādās valodās – arābu, ivritā –, lasīju nesaprotamus tekstus. Šonakt, piemēram, biju Atlantīdā. Redzēju, ka pieci vīrieši stāv pie skaistām baltām marmora trepēm, kas ietiecas jūrā, un gatavojas peldēties. Dzidri zila jūra un senās Atlantīdas iedzīvotāji. Ja skatāmies simboliski, ūdens ir emocijas.

Diezgan bieži cilvēki sapnī redzējuši bangojošu jūru, vētru vai upi, kas appludina mājas. Ja kaut kādos apstākļos cilvēks netiek ar emocijām galā, sapnī tās var parādīties kā ūdens, kurā tu slīksti vai nevari izpeldēt krastā. Māja arī ir simbols, tā rāda iekšējo pasauli. Vai tur ir gaišs vai tumšs? Tīrs vai netīrs? Tu esi viens vai ar kādu kopā, vai tur ir dzīvnieki vai mistiskas būtnes? Šiem elementiem ir nozīme. Savukārt uguns ir enerģija. Ja redz sapnī degošu māju, tas rada bailes, ja skaistu ugunskuru, tā ir pozitīva enerģija. Šādi sapņi rāda, vai tu savu enerģiju spēj ietekmēt un regulēt, vai arī tā tevi sadedzina.

Dažkārt cilvēki sapnī redz, ka izkrīt zobi. Ir uzskats, ka tas nozīmē – kāds nomirs.  Muļķības! Šāds sapnis var būt, ja cilvēks miegā griež zobus. Kāpēc griež?  Jo vakarā pirms miega ir par daudz ieēdis. Populāri tēli ir dzīvnieki. Suņus, kaķus var tulkot no simboliskā skatpunkta: suns ir vīrietis, kaķis – sieviete. Par čūsku ir pretrunīgi skaidrojumi - kā uz šo tēlu paskatās. Senajās kultūrās čūska ir dziedniecības simbols, jo senatnē ar čūsku indi ārstēja cilvēkus. Mēs savukārt esam ietekmējušies no kristietības, un čūska šķiet arī svešāda, daudziem izraisa netīkamas sajūtas. Katrs uz vienu un to pašu sapni reaģēs atšķirīgi. Kāds teiks – skaisti! Cits – uzmanīgi, tūlīt iekodīs! Pats esmu redzējis sapnī, ka uzlieku uz pleca lielu pitonu un nesu pāri ceļam. Ja ar asociācijām dalīsies, katrs saskatīs kaut ko citu.

Ir arī tā dēvētie apzinātie sapņi, proti, cilvēks apzinās, ka viņš sapņo. Tā ir spēja sapņa laikā pamodināt apziņu, iejaukties sapnī un sākt to kontrolēt. Tā var iegūt interesantu pieredzi.

Ir cilvēki, kuri apgalvo, ka sapņus neredz. Tos redz visi, vienkārši neatceras. Tas atkarīgs no miega cikliem. Vienā naktī var nosapņot vairākus sapņus.

Esmu saticis cilvēkus, kuri sapnī redzējuši kaut ko no nākotnes, lai cik neticami tas šķistu. Mēs daudz ko jau esam saplānojuši, vienīgi apziņas līmenī to neesam izdarījuši. Pastāv arī teorija, ka mēs vispār visu zinām, tikai apziņas līmenī no sevis slēpjam,” uzskata sapņu tulks.

Vairāk par neredzamās pasaules procesiem, sapņu tulkošanu, smalkām enerģijām, sevis harmonizēšanu un dvēseles dziedināšanu lasi žurnāla Patiesā Dzīve speciālizlaidumā Lielie Noslēpumi! Viss par to, kas mēs patiesībā esam un kas mūs sagaida galapunktā.

Pērc žurnālu lielākajās preses tirdzniecības vietās visā Latvijā vai abonē zurnali.lv. Pieejama arī digitālā versija šeit