Fēbe Filo. Kas ir šobrīd visvairāk apspriestā dizainere pasaulē
Žurnāls “Pastaiga” piedāvā rakstu sēriju par vārdiem modē, kurus nedrīkst nezināt. Viens no tiem ir pēdējā gada laikā visvairāk apspriestās dizaineres Fēbes Filo vārds. Labu laiku viņa netika manīta nevienā modes nedēļā – ne Ņujorkā, Parīzē, Londonā, ne Milānā. Pēdējos sešus gadus pilnīgi neviens dizaina elements netika atrādīts plašākai publikai. Dizainere ne reizi neko no savas privātās dzīves nepubliskoja sociālā tīmekļa vietnē “Instagram”. Līdz beidzot šogad Parīzes modes nedēļas nogalē Filo ieradās ar māksliniecisku nokavēšanos un modes pasaulē ilgi gaidīto atgriešanās ziņu. Šī gada rudenī dienas gaismu ieraudzīja mākslinieces jaunais zīmols “Phoebe Philo”.
Lēnas dzīves māksliniece
Fēbe Filo ļoti augstu vērtē ģimeniskumu un privātumu. “Savu personību es parādu darbos un ārpus nozares vēlos palikt anonīma. Mans lielākais luksuss ir mans laiks,” saka dizainere, kura labprāt atpūšas kopā ar ģimeni, dodas garās pastaigās, lasa drukāto presi, nekad nav reģistrējusies “Facebook” un nemaz nejūsmo par sociālo mediju laikmetu un bildēšanos uz sarkanā paklāja, kur modes dizaineri pozē ar zīmolu apģērbos tērptām slavenībām. Mana garderobe ir minimāla – pāris bikšu, svārki, balti krekli, divas žaketes, mēteļi, augstpapēžu un zempapēžu apavi, sporta apavi un soma. Varbūt divas.” Fēbes Filo mērķis ir ļaut justies sievietei pašpārliecinātai un stiprai. Modes pasaulē viņu vislabāk pazīst, pateicoties desmit gadu darbam franču luksusa apģērbu zīmolā “Céline”, ko dizainere atdzīvināja un revolucionizēja ar savu eleganto, minimālisma estētikā balstīto rokrakstu.
“Céline” desmitgade
Fēbes pirmā “Céline” skate tika demonstrēta 2009. gada oktobrī. “Vēlos izveidot garderobi sievietei, nevis pievērsties tendencēm!” globālā finanšu kraha priekšvakarā paziņoja Filo. Mode vienmēr ir atspoguļojusi laikmetu, kurā dzīvojam. 90. gadu nogalē un vēl uz 21. gadsimta sliekšņa tā paģērēja slavenību kultu, dārgas somas, dārgakmeņus un milzīgas saulesbrilles, turpretim ekonomiskās krīzes skartajā pasaulē luksusa preču tirdzniecības apjomi krasi saruka. Tas bija laiks, kad uzvaras gājienā devās “COS” un “H&M” veikalu ķēdes, taču arī Fēbes jaunā kolekcija minimālisma eklektikā tajā brīnišķīgi ierakstījās.
Pasaule reālistiskāk uzlūkoja strādājošu sievieti un viņas vajadzības – glamūra un gliteru vietā izvēlēties praktiskāku, ērtāku, taču reizē klasisku un gaumīgu apģērbu. Jau pēc gada modes nozares tirdzniecības žurnāls “WWD” jūsmoja: “Pārsteidzoši, ko īstais dizainers īstajā laikā spēj paveikt modes nama labā! “Céline”, kas pirms gada bija teju sapelējis kā nedēļu veca maize, Fēbes Filo rokās pārtop par svaiga gaisa malku mūsdienīgai sievietei.” Dizainere piedāvāja vienkāršus un ērtus siluetus, monohromus un neitrālus toņus, platas bikses un pārlielus mēteļus. “Ar šādiem izteiksmes līdzekļiem es rādu savu skatījumu – šādu es redzu sievieti. Bieži vien šajā procesā spoguļoju pati sevi un paužu savu ideju par skaistumu,” teica Filo, kura joprojām izvēlējās palikt ēnā, izvairījās no liekas publicitātes un prožektoru gaismām modes nedēļās. “LVMH” vadība ļāva viņai izpausties, izveidoja pat “Céline” studiju Londonā (iepriekš tā bija tikai Parīzē) un deva pilnīgu estētiskās izvēles brīvību. Dizainere turpināja laist uz mēles pārlielus kreklus, miesaskrāsas bodijus, svārkus ar augstu jostasvietu un platus bikškostīmus kokteiļkleitu vietā. Turklāt tas viss bija kombinējams. Fēbes Filo periodā “Céline” piedāvāja sievietei izskatīties lieliski ikvienā vecumā, dzīves posmā un diennakts stundā – gan iepērkoties, gan darba vidē, gan ballītē pēc darba dienas. 2010. gadā Fēbe Filo saņēma Britu Modes padomes balvu “Gada dizainere” un 2011. gadā starptautisko Amerikas Modes dizaineru padomes novērtējumu “Gada dizainers”, taču jau 2017. gada decembrī sarūgtināja savu pielūdzējus, paziņojot, ka rudens/ziemas kolekcija būs viņas pēdējā “Céline” modes namā. Viņa devās sava personīgā zīmola radīšanas atvaļinājumā... un pilnībā nozuda no modes skatuves līdz pat 2021. gadam.
Fēbes rokraksts
Fēbi Filo varētu uzskatīt par kapsulas garderobes vēstnesi. Dizaineres darbs un rokraksts modes namos “Chloé” un “Céline” gadu gaitā ir mainījies, tāpat kā mainījusies viņas personība – jaunā dumpiniece ir izaugusi par pašpārliecinātu un māksliniecisku sievieti. Mainās arī sievietes mums apkārt, tāpēc jautājumu “Ko turpmāk piedāvās zīmols “Phoebe Philo”?” ir vērts aizstāt ar jautājumu “Kas nepieciešams mūsdienu sievietei?”. Iespējams, tagad, pēc pārdzīvotās kovida mājsēdes ēras, kam seko ieilgusi ģeopolitiskā nestabilitāte vairākos pasaules reģionos, tas ir komforts, smalki materiāli, bet reizē arī stils, kas pauž spēku un pārliecību. Karjeras laikā dizainere ir pierādījusi, ka spēj ne tikai reaģēt uz aktuālām klientu vajadzībām, bet arī paredzēt tās. “Phoebe Philo” jaunajā kolekcijā ir pārlielas žaketes, ādas jakas, bikses un krekli, smalks zīds un apjomīgi adījumi. Īpaši iekārojamas, protams, ir 70. gadu stila somas, masīvas rotas un apavi. Tā vien šķiet, ka Fēbe piedāvā visu to, ko modes pasaule tik izsalkusi gaidīja: jaudīgus siluetus, izteiksmīgas plecu līnijas, rotaļīgus aksesuārus un “Phoebe Philo” stila odziņu – no priekšpuses pavisam parastas bikses, kam aizmugurē visas kājas garumā iestrādāts rāvējslēdzējs.
“Phoebe Philo” ir jauns luksusa modes nams ar saviem perfekcijas standartiem, kam kā ķirsis uz kūkas uzlikts Filo zīmogs: inovatīvas proporcijas, formas un estētika, raksturs un personība. Mājaslapā pagaidām vēl nav redzama un iegādājama visa kolekcija – dizainere ķircina fanus, piedāvājot iepazīties ar jaunumiem vairākās “sērijās”: A1 redzama patlaban, A2 būs apskatāma pavasarī un tā tālāk. Kolekcija ir un (vismaz pagaidām) būs pieejama tikai vietnē phoebephilo.com, turklāt nebūs pakārtota gadalaikiem. Jo Fēbe ierosina jaunu veidu, kā apģērbs valkājams, un cer modes patērētājus beidzot pieradināt pie ilgtspējas. Viņa iedrošina mūs uztvert apģērbu kā investīciju – pirkt mazāk, bet labāk.