foto: LETA
Tukuma lidostas īpašnieki noliedz kukuļošanu Lietuvas armijā 
Gaisa satiksmes kontroles tornis Tukuma lidostā.
Pasaulē
2018. gada 16. decembris, 22:05

Tukuma lidostas īpašnieki noliedz kukuļošanu Lietuvas armijā 

Jauns.lv

Tukuma lidostas īpašnieki – kompānija “Wings 4 Sky Group” - noliedz līdzdalību mēģinājumā piekukuļot Lietuvas armijas amatpersonu. Korupcijas skandāls izcēlies brīdī, kad Tukuma lidosta mēģina atjaunot dažādu apšaubāmu darījumu dēļ zaudēto reputāciju un sertifikātu, šovakar ziņo LTV raidījums “de facto”. 

Novembrī Lietuvas Speciālais izmeklēšanas dienests aizturēja bijušo Šauļu lidostas direktoru Romu Mikši lietā par mēģinājumu piekukuļot Lietuvas armijas amatpersonu.  

“Informācija bija, ka kādas privātas kompānijas vadītājs mēģināja kukuļot Lietuvas lidostas pārstāvi, piedāvājot kukuli vairāk nekā 90 tūkstošu eiro apmērā, lai iegūtu īpašus nosacījumus vienai ārvalstu kompānijai, lai tā piedalītos un uzvarētu publiskajā iepirkumā,” stāsta dienesta pārstāve Renata Endružīte. 

Sīkākas detaļas Lietuvas iestāde nesniedz. Tomēr kaimiņvalsts medijos parādījās neoficiālas ziņas, ka ieinteresētā kompānija ir “Wings 4 Sky Group” no Latvijas. “Wings 4 Sky Group” pašlaik izīrē Lietuvas armijai Čehijā ražotas reaktīvās mācību lidmašīnas L-39 “Albatros”. 

Armija gatavojas nākamgad sludināt jaunu iepirkumu, taču izskatās, ka cīņa par uzvaru tajā sākusies jau tagad. 

Atjaunotā Tukuma lidosta "Jūrmala"

gallery icon
46

“Nākošgad ir paredzēts jauns iepirkums. Uzņēmums šo situāciju, viennozīmīgi, saista ar mēģinājumu izslēgt potenciālu konkurentu no dalības iepirkumā,” saka “Wings 4 Sky Group” advokāts Viesturs Ločmelis. 

Viņš pauž, ka uzņēmums kukuļošanā nav iesaistīts. “To, ka šāda informācija Lietuvā varētu figurēt, mūsu rīcībā ir, jo ir bijis izmeklēšanas rīkojums. Mēs esam sadarbojušies, bet saistīts ar kukuļošanas faktu uzņēmums nav,” saka Ločmelis.  

Lietuvieši Latvijā sadarbojas ar Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroju. Uzņēmums izmeklētājiem labprātīgi izsniedzis prasītos dokumentus, kas saistīti ar iepirkumiem. Neviens “Wings 4 Sky Group” darbinieks neesot nopratināts, nevienam neesot piemērots statuss. 

Advokāts klāsta, ka Lietuvā aizturētais Mikšis nav strādājis kompānijas interesēs. Ja arī ko darījis, tad pēc savas iniciatīvas. Mikšis viņiem ir zināms, jo savulaik Šauļu lidostā piedalījušies vecu lidmašīnu izsolēs. 

Kompānija “Wings 4 Sky Group”, iepriekš zināma kā “K.S. AVIA”, ir Tukuma jeb Jūrmalas lidostas lielākais īpašnieks. Lidosta pašlaik nīkuļo, un galvenokārt kalpo par bāzes vietu aviošovu komandai. 

Šī nav pirmā reize, kad “Wings 4 Sky Group” nācies atbildēt uz izmeklētāju jautājumiem. Kompānijas līdzīpašnieks ir Konstantīns Soloduha, kura vārds parādījās arī tā sauktajā Moldovas ieroču lietā. “de facto” jau stāstīja, ka izmeklējot lietu par militāro preču transportēšanu no Moldovas uz Armēniju, tika arestēti arī Soloduhas īpašumi, taču uz apsūdzēto sola viņš nesēdās. Moldovas ieroču lieta vēl nav atrisināta, tā atrodas Augstākajā tiesā. 

Citā lietā – par iespējamu dokumentu viltošanu, lai nogādātu helikopteru rezerves daļas Jemenā – tiesāja “Wings 4 Sky Group” izpilddirektoru. Taču šīs gada pavasarī viņu pilnībā attaisnoja. 

Tomēr “Wings 4 Sky Group” īpašnieka Soloduhas rīcība maksāja viņa lidostai sertifikātu. To anulēja, jo drošības iestādēm nepatika viņa atrašanās lidostas vadībā. 

Lai glābtu lidostas reputāciju, Soloduha pērn samazināja savu ietekmi lidlaukā, atkāpās arī no valdes. Šogad kompānija pieteicās jaunam sertifikātam, bet tagad tās vārds plaši izskanējis kukuļošanas lietā Lietuvā. 

Šoreiz Soloduhas kompānija drošības iestādes varētu apiet. Lidosta pieteikusies tādam sertifikātam, kura izsniegšana ar drošībniekiem nav jāsaskaņo. 

Tukuma lidosta grib kļūt par lidostu, kas izmantojama arī sliktas redzamības apstākļos, līdzīgi kā Rīga un Liepāja. Taču tā nedrīkstēs apkalpot kravu un pasažieru pārvadājumus, bet gan privātas lidmašīnas. 

“Šādi noteikumi tie piemēroti vispārējās aviācijas lidlaukiem, tādiem kā Limbaži vai Ādaži, kas ir praktiski sava prieka pēc veikti lidojumi, apkalpot tādus. Nedrīkst veikt gaisa pārvadājumus, gaisa pārvadājumi ir pasažieru, kravas vai pasta pārvadājumi par samaksu,” skaidro Civilās aviācijas aģentūras vadītājs Māris Gorodcovs. 

Nākamo auditu lidostā aviācijas aģentūras speciālisti plāno veikt janvārī.