Sabiedrība
2016. gada 3. decembris, 07:00

85 eiro par viena sliežu metra uzraudzību. Projekta vēl nav, bet "Delna" jau aģitējot par kapu tramvaju

Jauns.lv

Kaut arī Eiropas Komisija nav apstiprinājusi finansējumu Skanstes tramvaja līnijai, jau izvēlēti "neatkarīgie" projekta uzraudzītāji, un nolemts, ka viņiem piešķirs 300 000 eiro. Ieguvēja būs sabiedrība par atklātību "Delna".

Tas nozīmē, ka "Delna" vēl pirms projekta apstiprināšanas vai noraidīšanas (tam jānotiek līdz 17. janvārim) ar rokām un kājām aizstāvēs šo projektu, jo pretējā gadījumā tā nākamajos trīs gados zaudēs 300 000 eiro. Delnas darbinieki jau neslēpti aģitē par kapu tramvaja nepieciešamību.

Ar Eiropas Komisijas ziņu

Šo summu "Delna" saņems no Eiropas Komisijas (EK) pretkorupcijas fonda, kas izveidots sadarbībā ar starptautisko pretkorupcijas organizāciju Transparency International, kuras meitasfirma Latvijā ir tieši "Delna".

"Transparency International" un EK vienojušās par jaunu pilsoniskās kontroles mehānismu Eiropas Savienības naudas izlietojuma uzraudzībai. Šāds instruments tiks ieviests kopumā 11 dalībvalstīs, Latvijā – vispirms pilotprojektā.

Eiropas Kohēzijas fonds paredzējis teju 100 miljonu eiro tramvaju līniju attīstībai Rīgā, Liepājā un Daugavpilī. Lauvas tiesa no šīs naudas paredzēta Rīgai.

Aplēsts, ka Skanstes tramvaja projekta kopējās izmaksas varētu būt 97,4 miljoni, no kuriem Rīgas satiksmes finansējums būtu 27 miljoni. Tas, protams, vēl nav galīgais skaitlis. Vispirms pats projekts ir konceptuāli jāapstiprina, un pēc tam var arī ieviest izmaiņas. Tikmēr "Delna" jau parakstījusi vienošanos ar Rīgas satiksmi, nodēvētu par integritātes paktu.

85 eiro par viena metra uzraudzību

"Delna" piešķirto naudu tērēs projekta finansiālajai uzraudzībai turpmākos trijos gados, bet, ja tas ieilgs, finansējumu varētu palielināt. Tiks maksāta alga uzraugiem, apmaksāti eksperti, tiesībsargājošās institūcijas informētas par iespējamiem pārkāpumiem.

"Delnai" būs pieeja visai projekta informācijai, tostarp komercnoslēpumiem. Līgums paredz iespēju uzraudzīt gan galveno uzņēmēju, gan apakšuzņēmēju iepirkumus.

Konkrēta uzraudzības tāme vēl nav izstrādāta, bet summa ir visnotaļ iespaidīga. Ja 3,6 kilometrus garo tramvaja līniju izbūvēs trijos gados, tikai viena metra finansiālā uzraudzība izmaksās teju 85 eiro (šajā summā nav ierēķināta līnijas būvniecības uzraudzība, ko veiks citas institūcijas).

Projekta vēl nav, uzraugi jau ir

Iecerētais tramvaja maršruts plānots arī pa Senču ielu, kas stiepjas cauri Lielajiem kapiem, kur atdusas Krišjānis Barons un citi mūsu dižgari. Rīgas mērs Nils Ušakovs apsolījis, ka neviens apbedījums necietīs.

Lielo kapu draugu biedrības pārstāve Antonija Lapsiņa "Kas Jauns Avīzei" saka: “Pats kapu tramvaja projekts vēl nav apstiprināts, tas Eiropas Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai jāizvērtē līdz 17. janvārim, bet uzraugi jau izvēlēti un nauda tiem piešķirta. Tas ir vairāk nekā dīvaini! Iespējams, projektu vēl mainīs vai vispār atmetīs atpakaļ.”

Lapsiņai nav saprotama šī izvēle: “Man arī īsti nav skaidrs, kā "Delna" šim darbam izraudzīta, nebija nekāda konkursa. Cik noprotu, Rīgas dome ar "Delnu" ir savstarpēji vienojusies, un "Delna" nu kļuvusi par projekta pasūtītāju un izpildītāju sabiedrotajiem, tā atbalstītājiem. Kā te var vispār var būt runa par kaut kādiem neatkarīgiem ekspertiem un uzraugiem?!”

"Delna" jau aģitē

Biedrības pārstāve zina teikt, ka "Delna" jau tagad uztraucas, ka Skanstes tramvaja projektu var neapstiprināt un ies garām nauda par uzraudzību.

“Tādā gadījumā viņiem trīs gadus nebūšot naudas, no kā maksāt algu trim darbiniekiem. "Delnas" jurists savā feisbuka profilā "šēro" Rīgas domes rakstus, kur stāstīts, cik labs ir kapu tramvajs. Ja mēs zinām, kas strādā "Delnā", un paskatāmies viņu profilus sociālajos tīklos, tik tiešām rodas šaubas par viņu neatkarību,” sašutusi ir Lapsiņa.

Viņa ironizē, ka par šādu naudu arī ziemā vajadzētu nakšņot teltī Lielajos kapos un uzraudzīt būvniecību. Bet – "Delna" uzmanīs tikai finansējuma sadaļu. Lapsiņa atgādina: “Cik viņu uzraudzība ir efektīva, liecina Gaismas pils, to apmaksāja Kultūras ministrija. "Delnas" uzraudzītā bibliotēkas būvniecība izmaksāja 195,4 miljonus eiro, un būvnieki pieprasīja vēl 22,4 miljonus.”

"Delnas" direktors sola darboties pēc "labākās prakses"

Jānis Volberts, kurš kā vadītājs stāv "Delnas" priekšgalā, teic: "Tas ir sadarbības projekts, kura laikā mēs preventīvi, kamēr vēl nav notikuši pārkāpumi, centīsimies strādāt pie iepirkumu dokumentu sagatavošanas un būt būvlaukumā, lai pēc tam varētu apgalvot, ka esam darījuši visu, lai nodrošinātu, ka projekts tiek īstenots pēc labākās prakses.”

Elmārs Barkāns/Foto: Ieva Makare/Edijs Pālens/LETA