Reklāmas eksperti: Grigules ievēlēšana parāda, ka "plika" reklāma vēl strādā
Ivetas Grigules panākumi Eiroparlamenta vēlēšanās parāda, ka obligāti nav nepieciešamas nopietnas informatīvi izglītojošas kampaņas, "plika" reklāma ar saukli, kas īsti neizsaka neko, joprojām strādā, atzīst reklāmisti.
Viedokļi

Reklāmas eksperti: Grigules ievēlēšana parāda, ka "plika" reklāma vēl strādā

Jauns.lv

Eiroparlamenta (EP) vēlēšanu rezultāti un iepriekš EP nepārstāvētās Zaļo un zemnieku savienības (ZZS) "sejas" Ivetas Grigules ievēlēšana ir pierādījums tam, ka plika un vienkārša reklāma vēl strādā, savukārt Einara Repšes partijas "Latvijas attīstībai" izgāšanās parāda, ka pārāk apjomīga un ilgi, stratēģiski gatavota reklāmas kampaņa ne vienmēr vainagojas ar rezultātu. Liela nozīme ir arī personāžu reputācijai, atzina aptaujātie reklāmas nozares speciālisti.

Reklāmas eksperti: Grigules ievēlēšana parāda, ka ...

Reklāmas aģentūras "Mooz!" radošais direktors Ēriks Stendzenieks norādīja, ka visur redzamā Grigules seja un pēc tam sekojošais rezultāts ir laba ziņa reklāmas nozares pārstāvjiem, jo tas nozīmē, ka obligāti nav nepieciešamas nopietnas informatīvi izglītojošas kampaņas, "plika" reklāma ar saukli, kas īsti neizsaka neko, vēl strādā, un to nākotnē varētu izmantot arī citi. Tajā pašā laikā liela nozīme ir arī partiju personāžiem.

Šeit kā neveiksmīgu piemēru Stendzenieks min Repšes pārstāvētās partijas "Latvijas attīstībai" neveiksmi. Lai gan šī politiskā spēka kampaņa bija ilgstoša, apjomīga, ar lieliem ieguldījumiem, tomēr gala rezultātā Eiroparlamenta vēlēšanās tā cieta neveiksmi. Stendzenieks skaidro, ka partijas mērķauditorija bija ekonomiski aktīvi iedzīvotāji, uzņēmēji un citi, tomēr tās popularitāti bojājis pats Repše, kura reputācija un tēls ne visiem ir tīkams. Tāpat "Latvijas attīstībai" kampaņas stratēģija sākta gatavot jau pirms diviem gadiem, taču pa šādu laiku posmu "daudz kas mainās", norāda Stendzenieks. Viņš komentē, ka "Repšes kuģis bija par lielu".

Tāpat arī atbalstu partijai "Latvijas attīstībai", kuras "seja" pirms vēlēšanām bija Andrejs Žagars, esot ietekmējuši notikumi Krimā, jo, kad kaimiņvalstī "sprāgst bumbas un krīt demokrātija, tad [vēlētājiem] balets nav prātā".

Savukārt Reklāmas asociācijas vadītāja Baiba Liepiņa kā vienu no partijas "Latvijas attīstībai" neveiksmju iemesliem min tieši Žagara ne visai labo reputāciju.

Tikmēr Grigules tēls vēlētājiem bijis kā balta lapa, bez negatīvas vai pozitīvas pagātnes, tādēļ viņa spējusi cilvēkus pārliecināt, skaidro Stendzenieks. Lai gan sākumā viņa uz plakātiem bijusi viena un daudziem radies jautājums, vai sauklis "Cilvēks ir vissvarīgākais" tādā gadījumā ir attiecināms uz viņu pašu, plakāti tikuši nomainīti ar tādiem, kur fonā ir vēl citas sejas, lai uzsvērtu, ka sauklis attiecināms uz visiem cilvēkiem. Līdz ar to bez nopietnas gatavošanās ar "lielu seju" panākts vēlamais efekts.

Tikmēr Liepiņa norāda uz ZZS un Grigules reklāmu veiksmīgo vizuālo izvietojumu. "Vides reklāmas ļoti labi strādā", norāda Liepiņa, stāstot, ka īpaši pārdomātās vietās tās bijušas lauku rajonos. Turklāt šāds vizuālais noformējums ir cilvēkam labi uztverams - seja, partijas nosaukums un numurs sarakstā. Arī ZZS reklāma radio bijusi "pareizajās stacijās", lai gan daži Grigules izteikumi skanējuši visai pretrunīgi, kas robežojas ar likuma pārkāpumu.

Tikmēr partijas "Saskaņas centrs" zemā popularitāte vēlēšanās varētu būt saistīta ar salīdzinoši nelielo reklamēšanos, partija arī nav piedāvājusi nevienu noteiktu kandidātu, skaidro Liepiņa.

Partijas "Vienotība" labie vēlēšanu rezultāti esot skaidrojami ar labi zināmajām personām, kuras cilvēkiem jau ir pazīstamas kā Latvijas pārstāvji Eiropas Savienībā.

Ņemot vērā EP vēlēšanu iznākumu, tuvojoties Saeimas vēlēšanām, pilsētvidē varētu parādīties "ārkārtīgi daudz un lielas sejas", piebilst Stendzenieks.

Kā ziņots, EP vēlēšanās Latvijā par "Vienotību" nobalsojuši 46,19% vēlētāju, "Visu Latvijai!"-"Tēvzemei un brīvībai"/LNNK (VL-TB/LNNK) - 14,25%, par "Saskaņu" - 13,04%, par Zaļo un zemnieku savienību (ZZS) - 8,26%, par Latvijas Krievu savienību (LKS) - 6,38%. Savukārt par eiroparlamentārieša Aleksandra Mirska pārstāvēto "Alternative" nobalsojuši 3,73% pilsoņu, "Latvijas Reģionu apvienību" atbalstīja 2,49%, partiju "Latvijas attīstībai" - 2,12%, bet par Latvijas Sociālistisko partiju nobalsoja 1,54% vēlētāju.

Līdz ar to "Vienotība" ieguvusi četrus mandātus no astoņiem, savukārt pa vienam mandātam ticis četriem politiskajiem spēkiem - VL-TB/LNNK, partijai "Saskaņa", ZZS un Tatjanas Ždanokas "Latvijas Krievu savienībai". "Vienotību" EP pārstāvēs Valdis Dombrovskis, Sandra Kalniete, Artis Pabriks un Krišjānis Kariņš, "Saskaņu" - Andrejs Mamikins, ZZS - Grigule, bet LKS - Tatjana Ždanoka.

EP vēlēšanās Latvijā piedalījās tikai 30% vēlētāju.

LETA, Nozare.lv/ Foto: Ieva Lūka/ LETA