Siliņa atklāj, ka Baltijas jūrā pārrautā LVRTC kabeļa lietā panākts liels progress
Latvijas premjere Evika Siliņa norāda, ka par spīti sliktajai redzamībai, ļoti ticams, ka Latvijas Jūras spēki sadarbībā ar Zviedrijas parneriem, atraduši Baltijas jūrā bojātā "Latvijas Valsts radio un televīzijas centra" (LVRTC) jūras kabeļa pārrāvuma vietu.
Viņa norāda, ka iegūti pirmie videomateriāli no LVRTC zemūdens kabeļa bojājuma vietas un speciālisti un izmeklētāji tālāk analizēs iegūto informāciju, lai iegūtu pēc iespējas labākas kvalitātes materiālu. Tāpat premjere uzsvēra, ka panākts liels progress gan tajā, ka šobrīd ir aptaujātas apkalpes no vairākiem kuģiem, kas potenciāli varēja izraisīt kabeļa bojājumu, gan arī apsekota incidenta vieta, kā arī vairākām valstīm nosūtīti tiesiskās palīdzības lūgumi.
"Mūsu sadarbības partneri Zviedrijā, Somijā un Igaunijā izteica pateicību, ka mēs ļoti ātri viņiem sniedzām informāciju, lai viņi attiecīgi var reaģēt un nepieļaut viņu teritorijā nekāda veida darbības no aizdomās turētajiem, potenciālajiem bojājumu nodarītājiem," sacīja Ministru prezidente. Valdības vadītāja vērtēja, ka Latvija ir labi sagatavota. Vienlaikus viņa uzsvēra, ka šī situācija noteikti prasīšot padziļinātu analīzi, taču kopumā darbs ritot ļoti labi, kā arī sadarbība ar kolēģiem, kas ir ārpus Baltijas valstīm, esot ļoti augstā līmenī.
"Maz ticams, ka kuģa vadība nejustu enkura iekrišanu jūrā!"
Medijos publiskota informācija, ka saistībā ar kabeļa bojāšanas incidentu Zviedrijas varasiestādes arestējušas zem Maltas karoga kuģojošo sauskravu kuģi "Vezhen". Bulgārijas kuģniecība "Navigation Maritime Bulgares", kam pieder šis kuģis, noliegusi apzinātu kabeļa sabojāšanu. Publiskotajās fotogrāfijās redzams, ka vienam no kuģa enkuriem trūkst lāpstiņas.
Latvijas Jūras spēku (JS) komandieris Māris Polencs par konkrēto kuģi komentārus nesniedza, taču apliecināja, ka maz ir ticams, ka kuģa vadība var būt neinformēta par enkura nepamatotu iekrišanu jūrā. "To nevar nesajust, jo enkuram velkoties līdzi viss kuģis dreb," piebilda Polencs.
Lai arī procedūras paredz, ka pie pārkāpuma konstatēšanas JS drīkst aicināt civilo kuģi doties uz Latvijas teritoriālajiem ūdeņiem un organizēt kuģa apskati, publiski politiskajās aprindās jau izskanējusi nepieciešamība sakārtot starptautisko regulējumu, kas ļautu JS daudz efektīvāk rīkoties. Patlaban starptautiskajos ūdeņos ir daudz ierobežojumu, lai JS varētu efektīvāk apturēt, apmeklēt vai novirzīt aizdomīgu kuģi. Patlaban regulējums pieļauj to, ka aizdomīgam kuģim ir tiesības nepakļauties un JS nav tiesīgi bez karoga valsts apstiprināšanas pielietot spēku kuģa apturēšanai.
Jau vēstīts, ka svētdienas, 26.janvāra, agrā rītā tika bojāts LVRTC Baltijas jūrā esošais zemūdens optisko šķiedru kabelis posmā Ventspils-Gotlande. Kabelim bojājums konstatēts Zviedrijas ekonomiskajos ūdeņos aptuveni 130 kilometrus no Latvijas piekrastes.
Saistībā ar šo incidentu Zviedrijas varasiestādes arestējušas zem Maltas karoga kuģojošo sauskravu kuģi "Vezhen". Bulgārijas kuģniecība "Navigation Maritime Bulgares", kam pieder šis kuģis, noliegusi apzinātu kabeļa sabojāšanu.Arī Zviedrijas prokuratūra sākusi izmeklēšanu - par "sabotāžu pastiprinošos apstākļos". Neviena persona saistībā ar izmeklēšanu pagaidām nav aizturēta. Kuģa apkalpē ir astoņi Bulgārijas un deviņi Mjanmas pilsoņi.
Valsts policija par notikušo sākusi kriminālprocesu pēc trīs Krimināllikuma pantiem, proti, par mantas tīšu iznīcināšanu un bojāšanu, ja tas izraisījis smagas sekas, un par publiskā elektronisko sakaru tīkla tīšu iznīcināšanu un bojāšanu, ja tas izraisījis smagas sekas, kā arī par kaitniecību. Iepriekš notikuši vairāki incidenti Baltijas jūrā, kad iespējamas Krievijas sabotāžas dēļ bojāta kritiskā zemūdens infrastruktūra. NATO janvāra sākumā paziņoja, ka sāks jaunu misiju zemūdens kabeļu aizsardzībai Baltijas jūrā.