"Maz ticams, ka kuģa vadība nejustu enkura iekrišanu jūrā!" Jūras spēku komandieris sniedz komentāru par Ventspils - Gotlande posmā bojāto kabeli
foto: ekrānuzņēmums no video
Medijos publiskota informācija, ka saistībā ar kabeļa bojāšanas incidentu Zviedrijas varasiestādes arestējušas zem Maltas karoga kuģojošo sauskravu kuģi "Vezhen".
Sabiedrība

"Maz ticams, ka kuģa vadība nejustu enkura iekrišanu jūrā!" Jūras spēku komandieris sniedz komentāru par Ventspils - Gotlande posmā bojāto kabeli

Anna Klāra

Jauns.lv / LETA

0

Latvijas Jūras spēku (JS) komandieris Māris Polencs norāda, ka ūdenslīdēju komandai nepieciešamas vismaz 24 stundas, lai noteiktu precīzu VAS "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs" (LVRTC) jūras kabeļa bojājuma vietu un veidu, kā tas bojāts.

"Maz ticams, ka kuģa vadība nejustu enkura iekriša...

Polencs uzsver, ka šis esot laikietilpīgs process, jo iekārtas ar akustiskajiem sensoriem darbojas aptuveni 100 metru dziļumā, kur esot ļoti slikta redzamība. Tāpat, viņš norāda, ka  pārmeklējamais rajons ir pietiekami liels un JS vispirms aptuveni 45 centimetru diametrā esošais kabelis ir jāatrod ar akustiskajām ierīcēm un tikai tad iespējams uzņemt videomateriālu.

Pēc tam iegūtais materiāls tiks nodots kriminālprocesa virzītājam - Valsts policijai, kas kopā ar starptautiskajiem partneriem izmeklēs vai un cik kuģi varētu būt iesaistīti incidentā. Polencs norāda, ka JS novērošanas sistēmas notikuma vietā konstatējušas kuģus un vadoties no šīs informācijas speciālisti mēģinājuši analizēt, kuri kuģi atradušies vistuvāk konkrētajā laikā un vietā. Pēc tam attiecīgi kopā ar sabiedrotajiem sākta aizdomīgo kuģu apsekošana. Konkrētu pārbaudāmo kuģu skaitu un nosaukumus Polencs neatklāja, jo tas var traucēt kriminālprocesa virzību.

"Maz ticams, ka kuģa vadība nejustu enkura iekrišanu jūrā!" 

Medijos publiskota informācija, ka saistībā ar kabeļa bojāšanas incidentu Zviedrijas varasiestādes arestējušas zem Maltas karoga kuģojošo sauskravu kuģi "Vezhen". Bulgārijas kuģniecība "Navigation Maritime Bulgares", kam pieder šis kuģis, noliegusi apzinātu kabeļa sabojāšanu. Publiskotajās fotogrāfijās redzams, ka vienam no kuģa enkuriem trūkst lāpstiņas.

Polencs par konkrēto kuģi nekomentēja, taču apliecināja, ka maz ir ticams, ka kuģa vadība var būt neinformēta par enkura nepamatotu iekrišanu jūrā. "To nevar nesajust, jo enkuram velkoties līdzi viss kuģis dreb," piebilda Polencs.

Lai arī procedūras paredz, ka pie pārkāpuma konstatēšanas JS drīkst aicināt civilo kuģi doties uz Latvijas teritoriālajiem ūdeņiem un organizēt kuģa apskati, publiski politiskajās aprindās jau izskanējusi nepieciešamība sakārtot starptautisko regulējumu, kas ļautu JS daudz efektīvāk rīkoties. Patlaban starptautiskajos ūdeņos ir daudz ierobežojumu, lai JS varētu efektīvāk apturēt, apmeklēt vai novirzīt aizdomīgu kuģi. Patlaban regulējums pieļauj to, ka aizdomīgam kuģim ir tiesības nepakļauties un JS nav tiesīgi bez karoga valsts apstiprināšanas pielietot spēku kuģa apturēšanai.

Jau vēstīts, ka svētdienas, 26.janvāra, agrā rītā tika bojāts LVRTC Baltijas jūrā esošais zemūdens optisko šķiedru kabelis posmā Ventspils-Gotlande. Kabelim bojājums konstatēts Zviedrijas ekonomiskajos ūdeņos aptuveni 130 kilometrus no Latvijas piekrastes.

Saistībā ar šo incidentu Zviedrijas varasiestādes arestējušas zem Maltas karoga kuģojošo sauskravu kuģi "Vezhen". Bulgārijas kuģniecība "Navigation Maritime Bulgares", kam pieder šis kuģis, noliegusi apzinātu kabeļa sabojāšanu.Arī Zviedrijas prokuratūra sākusi izmeklēšanu - par "sabotāžu pastiprinošos apstākļos". Neviena persona saistībā ar izmeklēšanu pagaidām nav aizturēta. Kuģa apkalpē ir astoņi Bulgārijas un deviņi Mjanmas pilsoņi.

Valsts policija par notikušo sākusi kriminālprocesu pēc trīs Krimināllikuma pantiem, proti, par mantas tīšu iznīcināšanu un bojāšanu, ja tas izraisījis smagas sekas, un par publiskā elektronisko sakaru tīkla tīšu iznīcināšanu un bojāšanu, ja tas izraisījis smagas sekas, kā arī par kaitniecību. Iepriekš notikuši vairāki incidenti Baltijas jūrā, kad iespējamas Krievijas sabotāžas dēļ bojāta kritiskā zemūdens infrastruktūra. NATO janvāra sākumā paziņoja, ka sāks jaunu misiju zemūdens kabeļu aizsardzībai Baltijas jūrā.