Aptauja: 35 % iedzīvotāju šogad sākuši nopietnāk uztvert laikapstākļu prognozes
Vairāk nekā trešdaļa jeb 35 % Latvijas iedzīvotāju atzīst, ka šovasar pieredzētās postošās dabas stihijas – vētras, spēcīgās lietavas un krusa – likušas nopietnāk sākt uztvert laikapstākļu prognozes un brīdinājumus, noskaidrots apdrošināšanas tehnoloģiju uzņēmuma "Balcia" aptaujā.
Tie, kas piedzīvojuši dabas stihijas, prognozes uztver nopietnāk
Aptaujas rezultāti atklāj, ka 39 % iedzīvotāju vienmēr ir nopietni uztvēruši laikapstākļu prognozes, bet 35 % tikai pēc šīs vasaras vētrām un spēcīgajām lietavām sākuši tās uztvert nopietnāk. “Biežāk šādu atbildi norādīja iedzīvotāji vecumā no 25 līdz 34 gadiem (47 %), kā arī cilvēki, kas dzīvo Rīgā (40 %), Zemgalē (40 %) un Pierīgā (39 %) – reģionos, kurus vēja un lietus postījumi skāra īpaši smagi. Tas pierāda, ka cilvēki mēdz apzināties riskus tikai pēc tam, kad nelaime jau ir notikusi,” komentē "Balcia" viceprezidents Reinis Bērzkalns.
Tikmēr 7 % respondentu atzīst, ka vasarā brīdinājumi par ekstremāliem laikapstākļiem bijuši tik bieži, ka viņi tiem vairs nepievērš uzmanību, savukārt 8 % norāda, ka vispār neņem vērā sinoptiķu prognozes. Saskaņā ar aptaujas datiem noraidošāki pret laikapstākļu prognozēm ir vīrieši un jaunieši – tām uzmanību nepievērš 11 % vīriešu un 6 % sieviešu, kā arī 16 % cilvēku vecumā no 18 līdz 24 gadiem.
Kur sekot līdzi brīdinājumiem?
Lai zinātu, kad tuvojas ekstremāli laikapstākļi, ieteicams sekot līdzi sinoptiķu prognozēm – ja izmanto sociālos tīklus, tad vērts piesekot Latvijas Vides ģeoloģijas un meteoroloģijas centra (LVĢMC) profilam, kurā tiek publicēti arī brīdinājumi par ekstremāliem laikapstākļiem. Brīdinājumu karte pieejama arī LVĢMC mājaslapā. Brīdinājumi tiek iedalīti kategorijās – dzeltenais, oranžais un sarkanais. Sarkanās kategorijas brīdinājums ir augstākās bīstamības.
Tāpat ieteicams telefonā lejupielādēt lietotni “112”, kas sūta ārkārtas paziņojumus par iespējamu apdraudējumu, tostarp par ekstremāliem laikapstākļiem. Tāpat lietotnē var ar zvanu vai īsziņu izsaukt palīdzību un uzzināt, kā rīkoties ārkārtas situācijās.
Aptauju pēc "Balcia" pasūtījuma veica starptautiskais interneta pētījumu un tehnoloģiju uzņēmums Gemius 2024. gada septembrī, aptaujājot vairāk nekā 1000 iedzīvotāju Latvijā un Igaunijā un vairāk nekā 2000 iedzīvotāju Lietuvā. Aptaujā piedalījās cilvēki vecuma grupā no 18 līdz 74 gadiem.
Par "Balcia" :
ir apdrošināšanas tehnoloģiju uzņēmums, kas 2020. gadā piedzīvoja būtiskas pārmaiņas, ieviešot jaunu biznesa stratēģiju un zīmola identitāti, pozicionējot sevi kā apdrošinātāju, kas vērsts uz inovatīviem un tehnoloģijās bāzētiem risinājumiem. Uzņēmums "Balcia" saņēmis titulu “Drosmīgākais apdrošināšanas zīmols” 2023. gadā. Savukārt Balcia mobilā aplikācija ir saņēmusi zelta godalgu konkursā "Baltijas e-komercijas balva", un ir lietotāju novērtētākā apdrošināšanas aplikācija.