Viedokļi

"Skan jau simpātiski - ar vilcienu uz Berlīni. Bet cik tas maksās": Aigars Rostovskis par "Rail Baltica" nedienām

Ziņu nodaļa

Jauns.lv

Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras prezidents Aigars Rostovskis no Latvijas valdības sagaida skaidru un saprotamu plānu gan par to, kā turpmāk tiks īstenots “Rail Baltica” projekts, gan to, cik tas būs izdevīgi Latvijas iedzīvotājiem: "Skan jau ļoti simpātiski – ar vilcienu no Rīgas uz Berlīni, bet cik tas prieks mums kā nodokļu maksātājiem izmaksās?"

"Skan jau simpātiski – ar vilcienu uz Berlīni. Bet...

Labi domātais un ar lielu vērienu uzsāktais dzelzceļa projekts “Rail Baltica” nu ir kļuvis par visas Baltijas rūpju bērnu. Sākotnējie aprēķini ir izrādījušies kļūdaini, nauda šajā projektā pazūd kā melnējā caurumā, bet galu tēriņiem neredz un nav pat skaidrs, ko un cik daudz izdosies uzbūvēt. Politiķi kratās vaļā no atbildības par neveiksmēm un tā vien liekas, ka beigu beigās neviena vainīgā nebūs un tā arī netiksim pie skaidrības, kas ir darīts nepareizi. Tādēļ Lielais jautājums: “Kas ir vainīgs “Rail Baltica” problēmās?” To Jauns.lv uzdeva Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras prezidentam Aigaram Rostovskim.

foto: no izdevniecības "Rīgas Viļņi" arhīva
Aigars Rostovskis vērtē peripetijas ap “Rail Baltica” un kuri pēc viņu domām ir atbildīgi par dižprojekta izgāšanos.
Aigars Rostovskis vērtē peripetijas ap “Rail Baltica” un kuri pēc viņu domām ir atbildīgi par dižprojekta izgāšanos.

“No valdības sagaidu precīzu un skaidri saprotamu plānu: jā būvēs, tad par kādu naudu būvēs, no kurienes tā nauda būs un kāda būs tā atdeve? Sagaidu skaidrus aprēķinus. Šis jautājums jāsadala divās daļās. Pirmām kārtām, jāvērtē pagātne līdz šim momentam – kas tur bijis, kas pieļāvis nepareizus aprēķinus vai iestrādājis līgumos koruptīvas vai cenu palielināšanas lietas. No valdības kā Latvijas pilsonis sagaidu plānu, kas tiks darīts, kāds ir plāns: šobrīd daļā ir uzbūvētā, kaut kas ir nepabeigts. Kāds ir politiskais plāns? Un, otrām kārtām, kāds visām šīm lietām ir ekonomiskais pamatojums,” saka Aigars Rostovskis.

Protams, skaisti jau skan vēstījums – ar vilcienu aizbraukt no Rīgas līdz Berlīnei, viņš norāda, bet tai pašā laikā ir nesapratne, cik tas viss mums kā nodokļu maksātājiem izmaksās? Pagājušajā gadā Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras prezidentam bija iespēja tikties ar Polijas valsts prezidentu, kurš teica, ka dažu gadu laikā būs iespēja pa autobāni no Varšavas līdz Polijas-Lietuvas robežai aizbraukt trijās-četrās stundās. Tādēļ viņš aicināja uzbūvēt ātrgaitas automaģistrāli no Polijas-Lietuvas robežas, piemēram, līdz Rīgai. Tad atklāts paliek jautājums, cik RB cenas un arī ātrumā ziņā būs pievilcīgs pasažieriem, ja viņi no Rīgas līdz Varšavai varētu nokļūt kādās piecās stundās.

Aigaram Rostovskim ir saprotami militārie un drošības aspekti, kādēļ nepieciešams RB, bet viņam nav skaidrs, kādu ieguvumu šis dzelzceļš nesīs kravu un pasažieru pārvadājumos: “Kāda būs tā atdeve un uzturēšana?”

Kā Aigars Rostovskis vērtē peripetijas ap “Rail Baltica” un kuri pēc viņu domām ir atbildīgi par dižprojekta izgāšanos, vērojiet Jauns.lv video.

Visas Lielā jautājuma diskusijas skaties šeit.