Viedokļi
2024. gada 29. jūlijā, 06:15

"Iespējams, lielākais krahs Latvijas vēsturē": Andris Kulbergs par "Rail Baltica" nedienām

Ziņu nodaļa

Jauns.lv

"Rail Baltica" (RB) projektam jākļūst par prioritāti gan valdībā, gan premjeram, gan prezidentam. Ja neatrisinās šo jautājumu, tad lielas problēmas mūs sagaida visās sfērās – aizsardzības, drošības, veselības, pensiju sistēmā... un tā tālāk, jo viss ir pakārtots RB jautājumam, saka Saeimas deputāts Andris Kulbergs. Pašlaik viņam mati ceļas stāvus, vērojot, cik bezatbildīgi šis projekts īstenots līdz šim.

"Iespējams, lielākais krahs Latvijas vēsturē": And...

Labi domātais un ar lielu vērienu uzsāktais dzelzceļa projekts “Rail Baltica” nu ir kļuvis par visas Baltijas rūpju bērnu. Sākotnējie aprēķini ir izrādījušies kļūdaini, nauda šajā projektā pazūd kā melnējā caurumā, bet galu tēriņiem neredz un nav pat skaidrs, ko un cik daudz izdosies uzbūvēt. Politiķi kratās vaļā no atbildības par neveiksmēm un tā vien liekas, ka beigu beigās neviena vainīgā nebūs un tā arī netiksim pie skaidrības, kas ir darīts nepareizi. Tādēļ Lielais jautājums: “Kas ir vainīgs “Rail Baltica” problēmās?” To Jauns.lv uzdeva Saeimas “Rail Baltica” parlamentārās izmeklēšanas komisijas priekšsēdētājam, deputātam Andrim Kulbergam (Apvienotais saraksts).

foto: no izdevniecības "Rīgas Viļņi" arhīva
Andris Kulbergs vērtē peripetijas ap “Rail Baltica” un kuri pēc viņu domām ir atbildīgi par dižprojekta izgāšanos.
Andris Kulbergs vērtē peripetijas ap “Rail Baltica” un kuri pēc viņu domām ir atbildīgi par dižprojekta izgāšanos.

Vadot parlamentārās izmeklēšanas komisiju, viņam mati ceļas stāvus, izvētot to, kā līdz šim īstenots RB projekts. To var raksturot pāris neglaimojošos vārdos – bezatbildīgi un nolaidīgi, neizprotami: “Atļaut kādam departamentam “paspēlēties” ar miljardiem?! Kā vispār bija iespējams līdz tam nonākt? Kā varēja nonākt šādā situācijā, kad (tiek īstenots) Latvijas vēsturē lielākais infrastruktūras objekts? Kā tas varēja būt nepieskatīts? Tam automātiski vajadzēja būt gan premjera, gan finanšu ministra dienas kārtībā – gan no rīta, ejot uz darbu, gan vakarā dodoties gulēt. Tas nevarēja būt izņemts no premjera dienas kārtības. Bet redzam, ka tas bijis sistemātiski – ārpus premjera redzesloka, ārpus satiksmes ministru atbildības.”

Parlamentārās izmeklēšanas komisija RB jautājumos saskatījusi fundamentālas problēmas projekta pārvaldībā: “Kā var būt situācija, kad persona X Satiksmes ministrijā, kas atbildīga par RB, par Eiropas finansējumu Latvijai, tai pat laikā ir atbildīga par projekta īstenotāju – “Eiropas dzelzceļa līnijām”, reālo būvnieku. Un tai pašā laikā būvnieks ir īpašnieks lielajam uzraugam – “RB rail”. Te ir iebūvēts interešu konflikts un pilnīgākais pārvaldības krahs! Kurā brīdī šī persona ir RB darbinieks vai uzraugs, kurā mirklī viņš ir Eiropas naudas uzraugs vai “Eiropas dzelzceļa līniju” realizētāja uzraugs? Tas ir fantastiski!!! Šeit ir ģenētiski iebūvēta problēma uzraudzībā.”

Andris Kulbergs sašutis par to, ka šobrīd valstī nav neviens, kurš var nosaukt atbildīgo par RB projektu, tādēļ tam ir fundamentālas iespējas kļūt par lielāko krahu Latvijas vēsturē. Bet tai pašā laikā mums visiem jāstrādā pie tā, lai šādu krahu nepiedzīvotu, lai mēs šī projekta finansēšanas nastu neuzkrautu kaklā ne pašreizējiem Latvijas iedzīvotājiem un uzņēmējiem, ne arī viņu bērniem un mazbērniem. Latvijai nāksies nodzēst RB “ugunsgrēku”, jo jebkurā gadījumā projekts būs jāīsteno.

Kā Andris Kulbergs vērtē peripetijas ap “Rail Baltica” un kuri pēc viņu domām ir atbildīgi par dižprojekta izgāšanos, vērojiet Jauns.lv video.

Visas Lielā jautājuma diskusijas skaties šeit.