Philip Morris International, ko Ukraina atzinusi par kara sponsoru, turpina darboties Krievijā un izmanto Ukrainas nodokļu atvieglojumus
Uzņēmums Philip Morris International, kas nespēja pildīt savus solījumus iziet no Krievijas tirgus pēc Krievijas armijas pilna mēroga iebrukuma Ukrainā, joprojām ir viens no lielākajiem nodokļu maksātājiem, kas iemaksā Krievijas budžetā.
Uzņēmums Philip Morris International, kas nespēja pildīt savus solījumus iziet no Krievijas tirgus pēc Krievijas armijas pilna mēroga iebrukuma Ukrainā, joprojām ir viens no lielākajiem nodokļu maksātājiem, kas iemaksā Krievijas budžetā. 2023. gada februārī PMI izpilddirektors Jaceks Olčaks sacīja laikrakstam The Financial Times, ka sarunas par izstāšanos “apstājās”, jo uzņēmums nevēlas pārdot uzņēmumu “ar akcionāriem neizdevīgiem nosacījumiem”. Tikmēr PMI saglabā nodokļu preferences uzņēmējdarbības veikšanai Ukrainā.
Ukrainā Philip Morris International ir oficiāli atzīts par starptautisku kara sponsoru – tas tika iekļauts Korupcijas novēršanas valsts aģentūras (NACP) attiecīgajā sarakstā 2023. gadā – pēc tam, kad Krievijas PMI vienība ziņoja, ka uzņēmuma tīrā peļņa Krievijas pilna mēroga iebrukuma Ukrainā pirmajā gadā pieauga līdz 48,2 miljardiem rubļu (par 45% vairāk nekā 2021. gadā), un uzņēmumu ienākuma nodoklis Krievijas budžetā tika iemaksāts vairāk nekā 136 miljonu dolāru apmērā.
Pēdējo trīs gadu laikā Philip Morris International Krievijā ir nepārtraukti palielinājis savus ieņēmumus un ir starp 5 labākajiem ārvalstu uzņēmumiem, kas maksā nodokļus Krievijas budžetā. 2021. gadā Philip Morris ieņēmumi bija 359,53 miljardi rubļu, pirmajā 'kara' gadā tie pieauga līdz 392,9 miljardiem rubļu, bet 2023. gadā uzņēmums ziņoja, ka saņēmis 399,9 miljardus rubļu.
Neskatoties uz šiem rādītājiem, kam vajadzēja brīdināt Ukrainas valdību, kas kara ar Krieviju meklē jaunus ienākumu avotus, Philip Morris International Ukrainā bauda preferenciālu ad valorem nodokļa likmi, kāda nepastāv nevienā citā valstī - 12%.
Ukraiņu žurnālists Deniss Bezļudko vērsa uzmanību uz paradoksālo situāciju saistībā ar starptautiskā uzņēmuma PMI nodokļu atvieglojumu izmantošanu Ukrainā. Pēc izmeklētāja datiem, līdz 2013.gadam ad valorem nodokļa likme cigaretēm Ukrainā bija 25%. Kā ziņoja Ukrainas mediji, 2013.gadā notikusi starptautisko tabakas kompāniju monopolizācija ne tikai cigarešu ražošanas, bet arī to izplatīšanas jomā - Philip Morris International un JTI pa 20% iegādājās Krievijas izplatītāja uzņēmuma Megapolis kapitāla daļu. kam piederēja Ukrainas meitas uzņēmums-monopolists Megapolis-Ukraine (pēc tam Ukrainas uzņēmums tika pārdēvēts par Tedis). Paralēli tirgus monopolizācijai (joprojām bija prezidenta Viktora Janukoviča vadībā, kura valdība tika apsūdzēta masveida korupcijā) procentuālā nodokļa likme tika samazināta līdz 12%, nodrošinot PMI papildu ienākumus. Paradoksāli, bet šajā līmenī likme saglabājas līdz pat šai dienai – pret augošo valsts budžeta deficītu.
"Situācija ir nostiprināta. Tiesību akti, kas varētu paaugstināt šo likmi, vienkārši netiek nodoti Augstākās Radas (Ukrainas parlamenta - red.) sēžu zālē. Eiropā, ar kuru mums patīk sevi salīdzināt, cigarešu procentuālās nodokļa likmes. , lielākoties, svārstās no 25% līdz 50% (dažās valstīs pat augstākas). Pēc ekspertu aplēsēm, 11 gadu laikā pēc samazinātās likmes Ukrainas budžets zaudēja aptuveni 100 miljardus grivnu", raksta Bezļudko.
Neskatoties uz to, ka Ukrainas valdība, ņemot vērā ASV palīdzības pārtraukšanu, meklē jaunus avotus budžeta papildināšanai un izmaksu samazināšanai, jautājums par nodokļu uzlikšanu Krievijā palikušajiem starptautiskajiem uzņēmumiem parlamentā netiek apspriests. sabiedrību. Vienādu ad valorem nodokļa likmi cigarešu cenas ietvaros maksā gan tie, kas iegādājas premium produktus, gan tie, kas smēķē "Vatra" (ukraiņu cigarešu izstrādājumi lētākā cenu segmentā).
"Pašā Krievijā procentuālā nodokļa likme ir 16% [..] Lielākajā daļā ES valstu ad valorem nodokļa likmes ir ievērojami augstākas un dažkārt sasniedz 50%. Citiem vārdiem sakot, turīgs smēķētājs, kurš smēķē dārgu piemaksu. cigaretes maksā lielāku nodokli nekā lētāku cigarešu smēķētājs. Un mēs esam izlīdzinājuši nodokļus Prima un Marlboro", - uzskata Ukrainas Pilsoniskās sabiedrības pētījumu centra direktors, politologs Vitālijs Kuļiks. - "Atšķirība ir tāda, ka Prima ir vietējā ražojuma un nedarbojas Krievijā, savukārt Marlboro zīmola ražotājs Philip Morris joprojām finansē Krievijas armiju, nogalinot ukraiņus".
Ukrainas ekspertu kopiena ierosina ne vairāk kā ieviest ierobežojumus tabakas uzņēmumiem, kas vēl nav pametuši Krieviju, un vismaz - palielināt ad valorem nodokļa likmi zīmoliem, kurus šie uzņēmumi pārdod Ukrainā.
Ar Krievijas tirgū palikušo starptautisko uzņēmumu problēmu ir saskārušās arī Eiropas valstis. Interesants ir Igaunijas gadījums. Martā Igaunijas aizsardzības ministrs izdeva rīkojumu, kas aizliedza tirgot produkciju uzņēmumiem, kas nav izgājuši no Krievijas tirgus, tostarp Philip Morris International. Šim nolūkam ministrs izmanto Ukrainas Nacionālās korupcijas novēršanas aģentūras Starptautisko kara sponsoru sarakstu.