Līgumu ar fitnesa zāli bez brīdinājuma pagarina automātiski. Vai tā drīkst?
Andris noslēdza līgumu uz gadu par fitnesa zāles apmeklējumu. Pēc gada viņš pārtrauca uz to iet un domāja, ka līgumattiecības ar klubu ir beigušās, bet liels bija viņa pārsteigums, kad pēc kāda laika e-pastā no šī kluba saņēma rēķinu par nākamo apmeklējuma periodu. Izrādās, ka līgums par tā apmeklējumu tika automātiski pagarināts. Žurnāls „Likums un Taisnība” skaidro, vai tas ir pamatoti?
„Šajā gadījumā runa nav, piemēram, par telekomunikāciju pakalpojumiem, bet gan par sporta zāli. Saprotu, ka pastāvīgais līgums, piemēram, par televīziju vai telefonu, tiek pagarināts automātiski. Bet vai šāda pat prakse pieļaujama arī fitnesa zāļu tīklā,” jautā Andris. Jāpiebilst, ka gada abonements sporta zālē nav lēts, atkarībā no kluba – vismaz 200 eiro (ja maksā pa daļām, tad maksa iznāk vēl lielāka).
Uzmanīgi jālasa līguma noteikumi
Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) Patērētāju atbalsta, sabiedrības informēšanas un komunikāciju daļas vecākā eksperte Eva Eglīte „Likumam un Taisnībai” skaidro:
„Līgumā ir pieļaujams ietvert pusēm saistošus noteikumus, tajā skaitā arī līgumā par fitnesa zāles apmeklēšanu puses var ietvert noteikumus, kas paredz pēc noteikta laika pagarināt noslēgto līgumu uz jaunu termiņu. Līdz ar to patērētājam pirms līguma noslēgšanas būtu nepieciešams uzmanīgi iepazīties ar līguma noteikumiem, lai viņam ir zināmas uzņemtās saistības, kā arī saglabāt savu līguma eksemplāru, lai nepieciešamības gadījumā iespējams sekot līdzi pareizai līguma izpildei.
Vienlaikus attiecībā uz pakalpojuma sniedzēja pienākumiem PTAC ieskatā šādos gadījumos būtu jāinformē patērētājs pirms termiņa beigām un attiecīgi jauna termiņa iestāšanos, lai nepieciešamības gadījumā līgumu iespējams laicīgi izbeigt.”
Kā pārtraukt līgumu ar sporta zāli?
„Likums un Taisnība” uzrunāja arī vairākus sporta klubus, lai tie skaidrotu gada abonenta līguma nosacījumus:
„Gym Latvija”: „Attiecībā uz abonēšanas līgumiem, informējam, ka mums ir diva veida līgumi. Viens līgums paredz terminētu periodu (12 mēneši) un otrs līguma veids paredz beztermiņa līgumu ar 12 mēnešu ilgu saistību periodu. Otrā līguma gadījumā, klienta pienākums ir rakstiski informēt pakalpojuma sniedzēju par beztermiņa līguma neturpināšanu, kas ir iespējams pēc saistību perioda beigām. Ja šāds rakstisks iesniegums nav saņemts, līgums turpina savu darbību. Līguma nosacījumi ir pieejami mājas lapā www.gymlatvija.lv.”
“Lemon Gym” Latvijas reģiona vadītāja Agnija Grantiņa: „Līgumu ir iespējams noslēgt vairākos veidos: * sporta klubā pie administratora; * zvanot uz klientu apkalpošanas tālruni; * iegādāties līgumu attālināti (mājas lapā vai pašapkalpošanās kioskā pie sporta kluba).
Visi līguma nosacījumi, neatkarīgi no līguma noslēgšanas veida, ir klientam vienmēr pieejami. Ja līgumu slēdz klubā, tad līgums tiek nodrošināts izprintētā veidā. Ja līgumu slēdz attālināti, tad līgums tiek nosūtīts gan uz klienta e-pasta adresi, gan arī ir vienmēr pieejams pašapkalpošanās portālā „Mans Lemon GYM”.
Līgumā vienmēr tiek norādīta informācija par līguma termiņu, kā tas tiks pagarināts un kādi ir līguma laušanas nosacījumi.
Andra gadījumā pieļauju, ka klients nav pamanījis piezīmi, kas atrodas līguma pirmajā lapā, kur ir minēts: „Ja Klients līdz Minimālā pakalpojumu izmantošanas perioda beigām nav rakstiski informējis Pakalpojumu sniedzēju par Pakalpojuma izbeigšanu, Līgums tiek pagarināts automātiski un ir spēkā uz nenoteiktu laiku. Klientam ir tiesības atteikties no automātiskās līguma pagarināšanas uz nenoteiktu laiku, informējot Pakalpojuma sniedzēju.”
Tas, ar ko mēs, kā uzņēmums, ikdienā saskaramies, ir situācijas, kurās klients paraksta līgumu, to pat neizlasot, un paļaujoties uz pieņēmumiem, kuri bieži neatbilst līguma nosacījumiem.
Daudz strādājam ar komunikāciju, klientiem izskaidrojam nosacījumus, izceļam tos līguma pirmajā lapā, tomēr tas ne vienmēr palīdz un klienti nepamana svarīgu informāciju un zvana/uzsāk komunikāciju, kad jau situācija ir eskalējusies.
Aicinām savus klientus rūpīgi lasīt visus līgumus, kurus tie paraksta, uzdot jautājumus, ja kas ir neskaidrs, jo „Lemon Gym” klientu serviss ir sasniedzams katru dienu, gan atbildot uz zvaniem, gan elektroniskajām pasta vēstulēm.”
„MyFitness Latvia” mārketinga vadītāja Kristīne Kārkliņa: „Nevaram atbildēt par visiem Latvijas sporta klubiem, jo katrs veido savus līguma nosacījumus ar saviem kluba biedriem. „MyFitness” līgums ir bez termiņa un ir spēkā no tā parakstīšanas brīža līdz brīdim, kad līgums tiek izbeigts līgumā noteiktajā kārtībā. Līgums ar „MyFitness” sporta klubu paredz to, ka, ja sporta kluba biedrs ir izlēmis pārtraukt līgumu, viņam līdz katra mēneša 14. datumam ir iespēja iesniegt iesniegumu par līguma pārtraukšanu. Attiecīgi līgums tiks pārtraukts ar nākamo mēnesi.”
Te jāpiebilst, ka Civilikuma 2242. pants skan šādi: „Sabiedrības līguma ilgumu var aprobežot ar kādu pārejošu mērķi vai ar noteiktu laiku; var noslēgt līgumu arī uz nenoteiktu laiku. Ja līgums ir noslēgts uz noteiktu laiku un ja pēc tā notecējuma līguma attiecības turpina, tad līgums uzskatāms par klusējot pagarinātu uz nenoteiktu laiku.”
Tas nozīmē, ka, ja noslēgtajā līgumā ir punkts, ka tas tiek automātiski pagarināts, tad, lai to pārtrauktu, par to rakstiski jāpaziņo pakalpojuma sniedzējam.