foto: LETA
LTAB: pamats uzskatīt, ka pa Latvijas ceļiem pārvietojas autovadītāji - "recidīvisti"
Ilustratīvs attēls.
Viedokļi
2023. gada 18. oktobris, 10:08

LTAB: pamats uzskatīt, ka pa Latvijas ceļiem pārvietojas autovadītāji - "recidīvisti"

Jauns.lv

Lai gan neapdrošināto transportlīdzekļu skaits Latvijā salīdzinoši nav liels, (~2%), viņu vidū katrs piektais autovadītājs ir "recidīvists" - kas ne tikai sistemātiski neiegādājas OCTA, brauc bez derīgas tehniskās apskates, bet nereti ir arī apreibinošu vielu iespaidā.

Saskaņā ar Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (turpmāk - LTAB) datiem, 2022.gadā ar neapdrošinātu transportlīdzekli izraisīti 428 ceļu satiksmes negadījumi (turpmāk – CSNg).

Aptuveni ceturtajā daļā šādu gadījumu transportlīdzeklim nav bijusi arī derīga tehniskā apskate un/vai transportlīdzekļa vadītājs bijis apreibinošo vielu ietekmē.

LTAB dati liecina, ka bieži ceļu satiksmes negadījumus ar smagām sekām izraisa tieši tie autoīpašnieki, kuri apzināti un regulāri pārkāpj likumu, braucot bez OCTA, derīgas tehniskās apskates un arī apreibinošu vielu iespaidā. Diemžēl statistika par pērno gadu rāda, ka šādi recidīvisti salīdzinoši bieži ir sastopami uz Latvijas ceļiem – no pērn 428 negadījumiem, kas izraisīti ar neapdrošinātu transportlīdzekli, 83 gadījumos auto nav bijusi derīga tehniskā apskate, bet 10 gadījumos – transportlīdzekļa vadītājs bijis apreibinošo vielu ietekmē.

"Neapdrošinātu transportlīdzekļu vadītāji ir bieds ne tikai citiem autovadītājiem, bet sabiedrībai kopumā. Bieži braukšanai bez OCTA līdzās ir arī citi pārkāpumi: transportlīdzeklim nav izieta tehniskā apskate, vadītājs brauc dzērumā, tiek piekopts agresīvs braukšanas stils. Kā rezultātā tiek izraisītas avārijas un skumjākais, ka vienai avārijai seko otra, šādi autovadītāji ir ļoti bīstami "recidīvisti" uz Latvijas ceļiem," skaidro LTAB IT nodaļas vadītājs Agris Daukste.

Vēsturiski lielākā atlīdzību summa par reibumā esoša Latvijas autovadītāja izraisītu CSNg bez derīgas OCTA ir 505 377 EUR. Negadījums notika 2006.gadā Īrijā -  zaudējumi tika nodarīti 4 transportlīdzekļiem, to vadītājiem un pasažieriem, no kuriem viens gāja bojā. "Parasti autovadītāju - "recidīvistu" radītie zaudējumi ir mērāmi daudzu desmitu tūkstošu apmērā, un par visiem šiem gadījumiem no Garantijas fonda izmaksātās atlīdzību summas vēlāk īpašniekam jāsedz pašam regresa kārtībā," informē Daukste.

Lai skaidrotu sabiedrībai OCTA un tehniskās apskates savlaicīgas veikšanas nepieciešamību, kā arī mazinātu to autovadītāju skaitu, kas neiegādājas OCTA vai neveic transportlīdzekļa tehnisko apskati, oktobrī LTAB, sadarbībā ar CSDD un Valsts policiju, īsteno sociālu kampaņu "Ja Tev nav OC/TA – nebrauc!".

Kampaņas laikā vairāki fotoradari visā Latvijā, līdzīgi kā to jau šobrīd dara vidējās ātruma kontroles radari, veiks OCTA un tehniskās apskates kontroli ārpuskārtas režīmā – t.i. neatkarīgi no transportlīdzekļu braukšanas ātruma. Tāpat kampaņas mērķis ir aicināt transportlīdzekļu īpašniekus pieteikties atgādinājumiem par OCTA un tehniskās apskates derīguma termiņa tuvošanos, kā arī pašiem biežāk pārbaudīt to spēkā esamību.

1997. gadā Latvijā tika ieviesta OCTA sistēma. Tiesības veikt OCTA apdrošināšanu Latvijā ir AAS "Balta", AAS "Baltijas Apdrošināšanas Nams", AAS "BTA Baltic Insurance Company", "Compensa Vienna Insurance Group" ADB Latvijas filiāle, "ERGO Insurance" SE Latvijas filiāle, ADB "Gjensidige" Latvijas filiāle, "If P&C Insurance" AS Latvijas filiāle, "Swedbank P&C Insurance" AS Latvijas filiāle un "Balcia Insurance" SE.