Līdz lielai nelaimei pietrūkst ļoti maz. Elektroskrejriteņu vadītājs biedē un apdraud gājējus
Elektroskrejriteņu izmantošana ir jāierobežo. Rīdziniece Ineta Tāre, kuras dēlam ir kustību traucējumi, intervijā portālam Jauns.lv norādīja, ka nepārdomāta un pārgalvīga elektroskrejriteņu lietošana apdraud ne tikai pašus braucējus, bet arī citus satiksmes dalībniekus, tostarp cilvēkus ar īpašām vajadzībām.
Runājot par Rīgas ielu stāvokli un to, cik tās ir (ne)piemērotas cilvēkiem ratiņkrēslā, Ineta vērsa uzmanību elektroskrejriteņiem, par kuru ierobežošanu pēdējā laikā sabiedrībā daudz runā.
Nekontrolētā braukšana apdraud visus
“Par elektroskrejriteņu lietošanu notiek sabiedrības aktivitātes.
To nekontrolētā un pilnīgi vienaldzīgā lietošana pret pārējiem satiksmes dalībniekiem apdraud un apgrūtina visus.
Uz ietves nomesti elektroskrejriteņi apgrūtina pārvietošanos
Uzskatāms piemērs bija pavasarī, kad piedalījāmies Rīgas maratonā. Pulcēšanās un starta vieta bija pie Rīgas Rātsnama. Lai tur nokļūtu, mēs virzījāmies pa Kaļķu ielu. Bija jau smagi ar ielas segumu. Kādā brīdī ieraudzījām nelielu ietvi, pa kuru varētu mierīgāk pārvietoties, nekā pa bruģi.
Pirmkārt, ietves apmalīte bija tāda, ka ratiņkrēsls bija jāpaceļ. Nebija uzbrauktuves, ietves pazeminājuma, līdz ar to rati bija jāpaceļ augšā.
Nonākot uz ietves un virzoties tālāk, pamanījām, ka priekšā ir samesti vairāki elektroskrejriteņi. Ko darīt? Visus nocelt nost? Ja cilvēks ir viens pats, viņš to nevar izdarīt! Arī apbraukt nevar.
Daudz tādu situāciju
Tādas situācijas piedzīvojam diendienā.
Bieži ir tā, ka cilvēks ar kustību traucējumiem vai ratiņkrēslā virzās pa ietvi, bet viņam ļoti lielā ātrumā pabrauc garām ar velosipēdu vai elektroskrejriteni. Ir jāsaprot, ka viņš nevar [tik ātri] reaģēt. Reakcijas iespējas ir ierobežotas.”
Tas ir bīstami visiem
Ņemot to visu vērā, ir pozitīvi, ka lēnām tiek sakārtota un ierobežota elektroskrejriteņu lietošana.
“Tas ir bīstami gan pašiem elektroskrejriteņu izmantotājiem, gan arī pārējiem cilvēkiem, kas atrodas uz ietves. Uz ietvēm ir arī velosipēdisti, vecāki ar bērniem, cilvēki ar kustību traucējumiem un cilvēki, kas nespēj tik ātri reaģēt.
Ja ar elektroskrejriteņiem nesas lielā ātrumā, tad līdz nelaimei ir ļoti maz. Sadursmju gadījumā ir skaidrs, ka cietušie ir abās pusēs.”
Vajadzīga saprātīga lietošana
Labi, ka tiek domāts par nomas elektroskrejriteņu ierobežošanu. Ierobežota lietošana jau ir noteikta citās Eiropas pilsētās.
“Es atbalstu saprātīgu lietošanu. Var lietot, bet nesties lielā ātrumā pa ietvi pilsētas ietvaros nav atbalstāmi, īpaši, ņemot vērā mūsu infrastruktūru un šaurās ietves.”
Saspringtā satiksme uz Gaisa tilta ietvēm
Piemēram, uz Gaisa tilta (VEF tilta) bieži vien rodas bīstamas situācijas, jo pa to pārvietojas ļoti daudz gājēju, velosipēdistu un elektroskrejriteņu. Arī Ineta piedzīvojusi, ka gājiens pār šo tiltu ir ļoti saspringts.
“Man bija nepārtraukti jāraustās, jo visu laiku kāds zvanīja ar velo zvaniņu vai nesās garām milzīgā ātrumā pāri tiltam. Es varēju noreaģēt, bet iedomājos cilvēku ar rollatoru…
Skumji spriedelējumi
Vienmēr jau var teikt: “Ko viņam meklēt uz tā tilta? Ko viņam meklēt kaut kur citur?” Bet tik pat labi varbūt elektroskrejriteņiem tur nevajadzētu atrasties?!”
Ir skumji klausīties viedokļos, ka cilvēkiem ar īpašām vajadzībām nevajadzētu kaut kur doties, apmeklēt kādas vietas un uzmanīties no citiem satiksmes dalībniekiem, kas pārvietojas pārgalvīgi.
Šausmas katru dienu
Ineta novērojusi, ka īpaši noslogota ir Gaisa tilta ietve virzienā uz Juglu (tilta labajā pusē, ejot no pilsētas centra).
“Man liekas, ka tur ir šausmas katru dienu. Abos virzienos dodas velosipēdisti un gājēji. Es šaubos, ka tur pārvietojas cilvēki ratiņkrēslos. Tur ir bīstami. Jau pats tilts, tā infrastruktūra ir sliktā stāvoklī,” Ineta iezīmēja situāciju uz Gaisa tilta.