Priekšlikums par obligātu ķiveru lietošanu ir vērtējama pozitīvi, taču ir jautājumi par kontroli, pauž eksperts
foto: Evija Trifanova/LETA
Satiksmes drošības eksperts Oskars Irbītis.
Sabiedrība

Priekšlikums par obligātu ķiveru lietošanu ir vērtējama pozitīvi, taču ir jautājumi par kontroli, pauž eksperts

Jauns.lv/LETA

Satiksmes ministrijas (SM) priekšlikums par obligātu ķiveru lietošanu visiem elektroskrejriteņu un velosipēdu lietotājiem ir vērtējama pozitīvi, taču ir vairāki neatrisināti jautājumi par kontroles mehānismu un ķiveru pieejamību nomas elektroskrejriteņu lietotājiem, pauda satiksmes drošības eksperts Oskars Irbītis.

Priekšlikums par obligātu ķiveru lietošanu ir vērt...

Ideja kā tāda ir laba un ķiveru lietošana varētu uzlabot traumatisma slikto statistiku. Pasaules pieredze liecina, ka, lietojot ķiveres, tiek panākts būtisks traumatisma samazinājums, īpaši galvas traumām, norādīja eksperts.

Piemēram, elektroskrejriteņi ir daudz nestabilāki kā velosipēdi un daudz vairāk pakļauti ceļu nelīdzenumu ietekmei. Tāpat šo transportlīdzekļu lietotāji bieži nav labi sagatavi braukt ar tiem, piemēram, nemāk efektīvi nobremzēt.

Vienlaikus eksperts atzīmēja, ka SM priekšlikumam "ir otra puse" - par kontroli, jo lēmums par jaunas prasības ieviešanu pats par sevi neko nedos, ja nebūs kontroles, lai kopumā gana neapzinīgie Latvijas iedzīvotāji tiešām ķiveres lietotu.

"Jābūt mehānismam, kādā veidā mēs liekam cilvēkam šādu prasību ievērot. Nav noslēpums, ka Valsts policijas (VP) kapacitāte ir nepietiekama, tāpēc es saredzu, ka galvenais kontrolētājs varētu būt pašvaldību policijas. VP darbinieku deficīts ir tik milzīgs, ka šo kontroles slogu uz VP nevar uzlikt, jo tā knapi tiek galā ar citu satiksmes dalībnieku kontroli. Uzlikt kontrolēt VP šo prasību jau varam, bet rezultāta nebūs," vērtēja eksperts.

Tāpat liela problēma būtu jaunās normas piemērot nomas elektroskrejriteņiem, proti, kā atrisināt jautājumu par to, lai šo braucamrīku lietotājiem, tostarp, tūristiem, būtu pieejamas ķiveres. Eksperts apšaubīja, ka potenciālie nomas elektroskrejriteņu lietotāji paši nēsās līdzi ķiveres ar domu, ka viņam kādā brīdī ievajadzēsies pārvietoties ar to.

"Motorollera tipa braucamrīkiem ir kastes, kurās tiek ievietotas ķiveres, bet attiecībā uz skrejriteni es saskatu diezgan daudz problēmas lēmuma realizācijā, jo kur tad būs pieejamas tās ķiveres, kurām turklāt ir dažādi izmēri," uzsvēra eksperts.

Jau ziņots, ka SM plāno rosināt noteikt obligātu ķiveru lietošanu visiem elektroskrejriteņu un velosipēdu lietotājiem, atsaucoties uz mediķu vērtējumu, ka tas būtiski palielinātu šo ceļu satiksmes dalībnieku drošību negadījumu gadījumā.