Pamestais būvlaukums: Skultes pārvads pāri Viestura prospektam
Amatpersonu un uzņēmēju solījumi, kad atsāksies pērnajos Ziemassvētkos pārtrauktā Sarkandaugavas jeb Skultes pārvada būvniecība pāri Viestura prospektam Rīgā, būtiski atšķiras, ...
Putrojas ar Sarkandaugavas pārvada pabeigšanas termiņa nosaukšanu. Rīdzinieki paredz milzu sastrēgumus. FOTO
Amatpersonu un uzņēmēju solījumi, kad atsāksies pērnajos Ziemassvētkos pārtrauktā Sarkandaugavas jeb Skultes pārvada būvniecība pāri Viestura prospektam Rīgā, būtiski atšķiras, un tagad grūti saprast, kam tad īsti ticēt. Savulaik šī gada pavasarī celt pabeigt solīto pārvadu vieni sola jau šīs vasaras beigās, otri teic, ka tas būs gatavs līdz nākamā gada beigām, bet trešie aprobežojas vien ar termiņus neminošu nekonkrētu atbildi – “kad būs panākta vienošanās par līgumcenas pārskatīšanu”.
Šādu darbu ievilkšanās saistīta ar to, ka šovasar, sākoties vasaras un atvaļinājumu laikam, Viestura prospektā atkal gaidāmi milzu sastrēgumi, jo siltajā laikā un brīvdienās rīdzinieki ar automašīnām pa Viestura prospektu aumaļām vien plūdīs uz iemīļotajām atpūtas vietām – Mangaļsalas molu, Vecāķiem, Carnikavu, Saulkrastiem un tālāk Vidzemes jūrmalā. Paredzams, ka šovasar atkal pārvada būvniecības vietā, tāpat kā pērnvasar, katrā virzienā būs tikai viena braukšanas josla divu vietā.
Pagaidām Rīgas pašvaldība Jauns.lv nekomentēja, kā domā atrisināt paredzamās satiksmes problēmas, jo, atšķirībā no citiem, pārāk optimistiski uzskata, ka vasarā Sarkandaugavas pārvadu varēs atklāt satiksmei.
Vienošanās nav panākta
Ja jau viss notiktu pēc iepriekš apstiprinātā plāna, tad pašlaik nevajadzētu būt pamata satraukumam, jo pērnā gada vasarā Rīgas dome savā mājaslapā optimistiski sludināja: “Skultes pārvada būvniecība norit pēc plānotā grafika; darbus plānots pabeigt 2022. gada pavasarī”. To pērnā gada jūlijā teica arī būvnieku – “LNK Industries" pārstāvis, projekta vadītājs Edgars Vaivods.
Apstājusies Sarkandaugavas satiksmes pārvada būvniecība:
Bet nu situācija ir kardināli mainījusies. Pērn decembra beigās nelabvēlīgo laika apstākļu dēļ vispirms līdz šī gada aprīlim, bet pēc tam līdz maijam tika izsludināts tehnoloģiskais pārtraukums jau gandrīz teju pabeigtajam pārvadam. Bet, pēc visa spriežot, darbi pamatīgi ievilksies.
Jauns.lv jau rakstīja, ka “LNK Industries” sabiedrisko attiecību vadītāja Inga Domka pagājušās nedēļas nogalē paziņoja: “Satiksmes pārvada pāri dzelzceļa sliežu ceļiem “Rīga-Skulte” ar pievedceļiem būvdarbus plānots atsākt tad, kad tiks panākta vienošanās ar pasūtītāju – Rīgas domes Satiksmes departamentu – par līgumcenas pārskatīšanu sakarā ar būvizstrādājumu izmaksu pieaugumu.
Kā zināms, pēc 2022. gada 24. februāra, kad Krievijas Federācijas uzsāka karadarbību pret Ukrainu, kad pret Krievijas Federācijas un Baltkrievijas Republikas juridiskajām un fiziskajām personām tika piemērotas plaša spektra starptautiskās sankcijas, būvizstrādājumu izmaksas ir būtiski pieaugušas. Atsevišķās būvizstrādājumu kategorijās ir noticis pat vairākkārtējs cenu kāpums, ir arī tādi būvizstrādājumi, kuru pieejamība ir ļoti apgrūtināta, piemēram, dzelzs un tērauda būvizstrādājumi.”
Aprīļa pašās beigās nekāda vienošanās par darbu atsākšanu vēl nebija panākta.
Rīgas domes optimisms
Savukārt Rīgas dome optimistiski cer, ka pārvada celtniecība, neskatoties uz visu, šovasar tomēr tiks pabeigta, kaut arī konkrēti cipari, par cik tad būvniecība ir sadārdzinājusies, nav nosaukti, un nekas neliecina, ka celtniecība šajās dienās varētu atsākties. Gluži otrādi – no būvobjekta aizvākta būvniecības tehnika.
Satiksmes pārvada pār dzelzceļu “Rīga –Skulte” vizualizācija:
Rīgas pašvaldības sabiedrisko attiecību speciāliste Lelde Rudzika Jauns.lv teica: “Informējam, ka būvobjekts Satiksmes pārvads pār dzelzceļa sliežu ceļiem “Rīga-Skulte” pievadceļiem 1. kārta” kopš 2021. gada 24. decembra atrodas tehnoloģiskajā pārtraukumā. Būvobjektos, kuros darbu izpildei ir nepieciešami konkrēti laikapstākļi (piemēram, gaisa temperatūra), būvniecība uz ziemas periodu tiek pārtraukta un atsākta pavasarī. Arī šajā būvobjektā ir šāds pārtraukums, un darbus plānots atsākt maija sākumā. Ņemot vērā situāciju pasaulē – būvmateriālu pieejamību un to cenu kāpumu, darbu atsākšanas termiņš mazliet ir nobīdījies no iecerētā. Attiecīgi, arī darbu pabeigšana varētu mazliet aizkavēties. Pašlaik darbus plānots pabeigt šī gada vasarā.”
Pašvaldība vien draud ar līgumsodu piemērošanu būvniekiem un līguma laušanu. Bet šie draudi, cik noprotams, būvniekos nav rosinājuši darba sparu.
Satiksmes ministrija: projekta īstenošana tiks pagarināta līdz nākamā gada beigām
Sākotnēji plānotās pārvada izmaksas bija 45,4 miljoni eiro. No tām Eiropas Savienības Kohēzijas fonda finansējums - 27,15 miljoni, Latvijas valsts budžeta dotācija – viens miljons, savukārt pārējais ir pašvaldības finansējums. Tā kā Satiksmes ministrija uzrauga ES fondu finansējumu un līguma termiņu ievērošanu, Jauns.lv vērsās ministrijā, lai noskaidrotu, kādas tai ir domas par iespējamo objekta pabeigšanu.
Jāteic, ka jau 1. martā ministrijas valsts sekretāres vietniece Ligita Austrupe minēja, ka pārvadu varētu pabeigt tikai nākamā gada beigās. Ministrijas preses sekretāre Baiba Gulbe Jauns.lv sacīja:
“Pašvaldība īsteno projektu atbilstoši 2018. gada 9. oktobrī noslēgtajai vienošanās ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru, kas paredz, ka šobrīd projekts tiek īstenots līdz šī gada 8. jūlijam.
Vienlaikus informējam, ka pērnā gada 13. augustā ar Ministru kabineta lēmumu projektam tika pārdalīts papildu Kohēzijas fonda finansējums (13 515 000 eiro) papildu jaunas aktivitātes īstenošanai un kura tiks īstenota sasaistē ar Rīgas brīvostas pārvaldes īstenoto ES fondu projektu, kura ietvaros paredzēts izbūvēt jaunu satiksmes pārvadu uz Kundziņsalu. Minētā aktivitāte paredz nodrošināt Kundziņsalas pārvada (tilta) pieslēgumu Tvaika ielai un Rīga-Skulte pārvadam, tādējādi nodrošinot jaunbūvējamā pārvada pieslēgumu pilsētas satiksmes infrastruktūrai. Attiecīgi pēc vienošanās grozījumu noslēgšanas ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru projekta īstenošana tiks pagarināta līdz 2023. gada 31. decembrim.”
Rīgas brīvosta: ir problēmas ar Skultes pārvadu
Savukārt Rīgas brīvostas valdes priekšsēdētājs Viesturs Zeps izteicies, ka “ir problēmas ar Skultes pārvadu”.
Zeps uzsvēris, ka pēc noteikumiem tilts ir jāpabeidz līdz nākamā gada beigām, bet, ja mums aizkavējas piegādes, piemēram, par pusgadu, tad jau runa vairs nav par naudu, bet par paspēšanu: “Lai viss “nenobruktu”, mēs vairākos līmeņos mēģinām risināt problēmas gan ar Satiksmes ministriju, gan ar Rīgas domi, gan ar Finanšu ministriju, lai kopsummā mēs kā valsts nepazaudētu ES fondu līdzekļus, kas jau ir iegūti, lai šos projektus uzsāktu. Ja mēs tos apturēsim tagad, tad tikai pēc 20 gadiem varēsim pabeigt.”
Pērnā gada solījumi: