Latvijā tikai 28% šoferu pārliecinās, ka pasažieri aizmugurējā sēdeklī ir piesprādzējušies
foto: unsplash.com
Ilustratīvs foto.
Sabiedrība

Latvijā tikai 28% šoferu pārliecinās, ka pasažieri aizmugurējā sēdeklī ir piesprādzējušies

Jauns.lv / LETA

Latvijā tikai 28% šoferu pārliecinās, ka viņu pasažieri automašīnas aizmugurējā sēdeklī ir piesprādzējušies, liecina Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) veiktā aptauja.

Latvijā tikai 28% šoferu pārliecinās, ka pasažieri...

Vienlaikus aptaujā secināts, ka 86% pasažieru vienmēr lieto drošības jostu, sēžot automašīnas priekšējos sēdekļos, bet, sēžot automašīnas aizmugurē, drošības jostu lieto uz pusi mazāk respondentu - vienmēr piesprādzējas 43% pasažieru.

Aptaujas rezultāti liecina, ka 53% gadījumu pasažieri nesprādzējas, jo jābrauc neliels attālums, 40% pasažieru aizbildinās, ka josta ir neērta, nepraktiska un to ir grūti uzlikt. Savukārt 22% respondentu nesprādzējas tāpēc, ka pilnībā uzticas autovadītājam, bet 18% minējuši, ka šoferis viņam nav atgādinājis, ka mašīnā ir jāpiesprādzējas.

"Satraucošs ir fakts, ka paši autovadītāji pieļauj pasažieru nepiesprādzēšanos. Pētījums atklāj, ka tikai 28% šoferu pārliecinās, ka viņu pasažieri ir piesprādzējušies auto aizmugurējā sēdeklī. Bieži vien nelietot drošības jostu pasažierus mudina neracionāla pārliecība par situācijas drošumu - neliels attālums, maza satiksmes intensitāte vai pazīstama apkārtne. Taču satiksmes negadījums var notikt arī dzimtajā ciematā, veicot pavisam nelielu attālumu, piemēram, braucot uz veikalu," stāstīja CSDD valdes priekšsēdētājs Andris Lukstiņš.

Aptauja arī atklāj, ka biežāk drošības jostu lieto sievietes, kā arī Pierīgas, Zemgales un Vidzemes iedzīvotāji. Savukārt drošības jostu aizmugurējā sēdeklī retāk lieto vīrieši, it īpaši no Kurzemes un Latgales. Drošības jostas nelietošanu biežāk praktizē autovadītāji, kuri arī kā pasažieri sprādzējas retāk.

Lai pievērstu sabiedrības uzmanību nepieciešamībai lietot drošības jostas arī automašīnas aizmugurējā sēdeklī, CSDD piektdien atklāja sociālo kampaņu "Vari priekšā. Vari arī aizmugurē.". Kampaņas laikā pasažieriem un arī autovadītājiem tiks skaidrota drošības jostas lietošanas nepieciešamība arī auto aizmugurējā sēdeklī.

"Pērn ceļu satiksmē gāja bojā 24 pasažieri, un, šo traģēdiju iemesls, visticamāk, ir drošības jostu nelietošana. Šogad astoņos mēnešos ceļu satiksmē bojā gājuši 10, bet cietuši 610 pasažieru. Policija aicina ikkatru - iekāp automašīnā un piesprādzējies! Izmanto visus drošības līdzekļus, ko piedāvā autotransports, tostarp drošības jostas, kuras obligāti jālieto ne tikai automašīnas priekšējā, bet arī aizmugurējā sēdeklī," uzsvēra Valsts policijas Satiksmes drošības pārvaldes priekšnieks Normunds Krapsis.

Savukārt satiksmes drošības eksperts Oskars Irbītis norādīja, ka drošības josta ir svarīgākais un efektīvākais pasīvās drošības aprīkojums automašīnā. "Straujas bremzēšanas vai sadursmes brīdī salonā esošie turpina kustību uz priekšu ar iepriekšējo ātrumu, ja vien nav piesprādzējušies. Turklāt sadursmes brīdī inerces ietekmē uz cilvēku darbojas milzīgs trieciena spēks," viņš teica, uzsverot, ka, piemēram, braucot ar ātrumu 50 kilometri stundā, sadursmes brīdī cilvēks, kurš nav piesprādzējies, virzīsies uz priekšu ar spēku, kas pielīdzināms vismaz tonnai, iztrieksies cauri priekšējam stiklam vai arī salauzīs priekšā sēdošā krēslu.

Aptauja par autovadītāju un pasažieru uzvedību ceļu satiksmē Latvijas novados un pilsētās CSDD veica 2019.gada jūnijā sadarbībā ar vadības konsultāciju uzņēmumu "Civitta". Tajā piedalījās 1060 respondentu.