Nākamgad daļēji slēgšot Rīgas centrālo staciju. Vai tā ir taisnība?
Ir saņemtas visas nepieciešamās atļaujas Rīgas centrālās stacijas pārbūvei. Paredzēta plaša būvniecība un rīdzinieki satraucas, vai tās laikā centrālā stacija vispār netiks slēgta un līdz ar to neradīsies milzu sastrēgumi un neērtības. Jau klīst pilsētas leģendas, ka nākamgad pasažieru vilcieni austrumu virzienā dosies no Jāņavārtu stacijas.
Kāds portāla Jauns.lv lasītājs publicējis satraucošu komentāru: „Nākošgad jauks nost „Origo”! Tātad gala stacija būs „Jāņavārti”. Visi, kuri gribēs braukt Aizkraukles virzienā, pulcēsies Jāņavārtu stacijā. Tāpat vilcieni uz Rēzekni, Daugavpili un Zilupi aties no Jāņavārtiem. Cilvēkiem tikpat kā neiespējami būs tikt uz lidostu, skolām un darbu. Minimums divas pārsēšanās, liels gabals būs jāiet kājām. Kaut kā nav dzirdēts, ka 15. maršruta trolejbusu būs vairāk un biežāk. Ka visi no vilciena satilps 15. trolejbusā? Un, ja arī Lāčplēša iela tiks jaukta nost, kur izbūvēs tuneli, kā tālāk tikt? Tilti pāri Daugavai paralēli stacijas nojaukšanai arī tikšot remontēti”.
Vai tik tiešām Centrālā dzelzceļa stacija jau nākamgad tiks jaukta nost un uzsākti jaunās stacijas būvdarbi, un vai cilvēkiem jārēķinās ar milzu sastrēgumiem, Jauns.lv jautāja projekta īstenotājam – SIA „Eiropas Dzelzceļa līnijas”. „Rail Baltica” projekta ieviesēja Latvijā – SIA „Eiropas Dzelzceļa līnijas” Attīstības un komunikāciju departamenta direktors Agnis Driksna, pastāstīja:
„Bažām par stacijas nepieejamību „Rail Baltica” būvniecības laikā nav pamata. Darbi tiks īstenoti tā, lai dzelzceļa infrastruktūra būtu pieejama tās lietotājiem – to paredz tehniskie noteikumi, ko nosacījumos būvniecībai izvirzījis VAS „Latvijas dzelzceļš”. Savukārt Rīgas būvvalde un Rīgas domes Satiksmes departaments izvirzījis nosacījumus par ielu funkcionalitātes nodrošināšanu būvdarbu laikā.
Būvdarbu uzsākšana tiek plānota 2021. gadā. Pirms būvdarbu uzsākšanas, rūpējoties par iedzīvotājiem, paredzēta sabiedrības informēšana, tai skaitā, kā tiks organizēta piekļuve un kā funkcionēs ielas. Pašlaik tiek īstenots iepirkums, lai noslēgtu līgumu par projektēšanas un būvniecības darbu veikšanu. Šajā iepirkumā jau iestrādāti augšminētie nosacījumi. Saskaņā ar šī brīža risinājumiem, būvdarbi tiks organizēti pa posmiem, nodrošinot gan esošo vilcienu kustību, gan pilsētas iedzīvotāju mobilitātes iespējas”.
Jaunā Rīgas centrālā dzelzceļa stacija būs krietni pārdomātāka un piemērota pasažieru vajadzībām nekā pašreizējā. Galvenie būvdarbi notiks sliežu un peronu apkārtnē. Vecās sliedes nedaudz pārvietos un uzbērums tiks paplašināts, lai ir vieta arī jaunajām „Rail Baltic” sliedēm.
Ievērojamākais jauninājums, – stacijai tiks uzbūvēts jauns trešais stāvs, kas sniegsies pāri visām sliedēm un peroniem un kas būs paredzēts kā uzgaidāmā telpa pasažieriem. Vienlaikus notiks arī jauna dzelzceļa tilta būvniecība pār Daugavu, uz kura tiks atvēlēta vieta arī gājējiem un velo braucējiem. Savukārt daudzstāvu stāvvietu un lielveikalu "Titāniks" nojauks. Tagadējās Centrālās stacijas fasādes puse mainīsies vismazāk, pulkstenis netiks aiztikts un arī stacijas laukums tiks saglabāts.