23 gadus vecais Silvestrs pēc avārijas uz mūžu paliks invalīds. Kur ņemt naudu ārstniecībai?
Tas ir viss, kas palika pāri no Silvestra BMW. Puisis līdz šim par ārstēšanos iztērējis 2500 eiro, kas gan ir tikai sākums. Vēl jāliek zobi, kas maksās ap 5000 eiro.
112

23 gadus vecais Silvestrs pēc avārijas uz mūžu paliks invalīds. Kur ņemt naudu ārstniecībai?

Jauns.lv

Pērn naktī uz 30. maiju uz bijušā Rumbulas lidlauka skrejceļa notika drausmīga avārija – nelegālā dragreisa dalībnieka vadītais BMW ar apmēram 100 kilometriem stundā ietriecās Silvestra auto, kas tajā brīdī iebrauca teritorijā. Laimīgā kārtā bojā neviens negāja, bet vairākiem puišiem dzīve sagandēta uz mūžu, viņi guva smagus un paliekošus ievainojumus.

23 gadus vecais Silvestrs pēc avārijas uz mūžu pal...

Vissmagāk cieta Silvestrs, kurš tobrīd sēdēja savā mašīnā. Divdesmit trīs gadus vecais puisis kļuvis par invalīdu uz visu mūžu un jau iztērējis vairākus tūkstošus eiro, lai atveseļotos. Vai viņam kāds tos kompensēs?

Neskaitāmi lūzumi, zaudētas asinis

“Mani un vēl vienu no četriem draugiem, kas atradās manā mašīnā, nogādāja slimnīcā, kurā cīnījos par savu dzīvību. Man bija abu kāju apakšstilbu, augšstilba, gūžas, kreisā sāna lāpstiņas, pleca lūzums, 12 ribu lūzums, kas caurdūra plaušu un izraisīja plaušas kontūziju, izsisti priekšējie seši zobi, salauzts deguns un žoklis, zaudēti divi litri asinis, smags smadzeņu satricinājums,” savus savainojumus uzskaita Silvestrs.

Savā mūžā viņš vēl neko nebija pat samežģījis, kur nu vēl lauzis. “Lielāko daļu sava laika pavadīju sportojot, kas, manuprāt, ir iemesls tam, ka esmu par mata tiesu izglābies no nāves. Visiem par brīnumu pēc trim mēnešiem jau sāku stāties uz savām kājām, un tā lēnā garā veseļojos,”stāsta jaunietis.

Veselībai tērē tūkstošus

Gūtās traumas ir “uz palikšanu”, vienai kājai ir bojāti nervi, kas nav tik viegli ārstējami kā lūzums. “Esmu vērsies daudz kur, bet pagaidām neviens nepalīdz. Un tā ir tikai viena no problēmām, ar ko man jāsadzīvo turpmāko dzīvi. Līdz šim esmu iztērējis ap 2500 eiro, kas ir tikai sākums, jo man vēl ir jāliek zobi, kas izmaksās ap 5000 eiro, kas nav maza summa jaunietim, kurš vairs nav spējīgs normāli strādāt,” atzīst Silvestrs.

“Lai arī ārsti un radinieki mani sauc par brīnumbērnu veiksmīgās atveseļošanās dēļ, tas neatstās nekādas patīkamās atmiņas, nerunājot par to, ka varu aizmirst par tādu sportošanu, ar kādu nodarbojos agrāk.”

Otram cietušajam, kas atradās Silvestra mašīnā, bija lauzta kāja, un tagad tā par 2,5 centimetriem ir īsāka nekā otra.

Vainīgais esot aizbēdzis

No tiesas Silvestrs saņēmis dokumentus, ka viņš atzīts par cietušo. “Apdrošināšanai būtu jāsedz visi izdevumi, kas līdz šim iztērēti, tik daudz man ir skaidrs, bet kas notiks pēc tam? Kur es dabūšu naudu pārējam, kas nepieciešams? Vēlos uzzināt par tā saukto sāpju naudu, cik es tādu varu prasīt?” vaicā Silvestrs. Īstais vaininieks esot no negadījuma vietas aizbēdzis un atstājis pasažieri, automašīnas īpašnieku, kurš arī uzņēmies vainu par notikušo. “Šāda rīcība pierāda to, cik jaunieši ir bijuši bezatbildīgi, jo bēgšanai bija kāds iemesls – alkohols vai narkotikas, ko nekad vairs neuzzinās. Turklāt avārijas izraisītājs piedalījās satiksmē bez iedegtām gaismām, kā dēļ arī notika negadījums,” piebilst Silvestrs.

Var prasīt prāvu kompensāciju

Februāra vidū tiesa sāka izskatīt Rumbulas avārijas lietu, un, ja par vainīgo atzīs „dragreisistu”, Silvestrs var pretendēt uz prāvu kompensāciju. Tāpat avārijas izraisītājam var draudēt pat piecus gadus ilgs cietumsods.

Te jāpiebilst, ka kompensāciju Silvestrs var saņemt tikai gadījumā, ja viņš tiks atzīts par cietušo, kurš nav izraisījis avāriju. Saskaņā ar Obligātās civiltiesiskās transportlīdzekļu apdrošināšanas (OCTA) likumu ceļu satiksmes negadījumu izraisījušā transportlīdzekļa īpašnieka vai tiesīgā lietotāja personai un mantai nodarītos zaudējumus neatlīdzina.

OCTA kompensē ne tikai zaudējumus spēkrata saimniekiem, ja auto cietis avārijā, bet arī izdevumus cietušajiem, turklāt daudzu gadu garumā. No OCTA līdzekļiem cietušajam pienākas gan ārstēšanās izdevumi, gan materiālā un morālā kompensācija.

Lai saņemtu kompensāciju, cietušajam jāvēršas apdrošināšanas sabiedrībā vai Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojā (LTAB).

LTAB valdes priekšsēdētāja vietniece Baiba Gribuste skaidro: “Lielai daļai sabiedrības OCTA asociējas ar iespēju saņemt atlīdzību par ceļu satiksmes negadījumā bojātu transportlīdzekli, kam zaudējumus nodarījis cits auto. Protams, tā tas ir, bet ne visi ir informēti, ka OCTA izmaksā kompensācijas par ēkām, būvēm, citai personai piederošu mantu, videi nodarīto kaitējumu, kā arī personas veselībai nodarītajiem zaudējumiem.”

Maksā apdrošinātājs vai valsts

OCTA likumā noteiktajā kārtībā var saņemt atlīdzību par ārstēšanos, rehabilitāciju, pārejošu darbnespēju un darbspēju zaudējumu. Kopumā tās ir lielas summas, ko nereti maksā daudzu gadu garumā, piemēram, ja cietušais guvis smagus miesas bojājumus, kas prasa ilgstošu ārstēšanu, atkārtotas operācijas un vairākkārtējus rehabilitācijas kursus, kļuvis par invalīdu vai arī bērns zaudējis kādu no vecākiem.

Visus zaudējumus sedz apdrošinātājs, līdzīgs princips darbojas arī, ja cietušais kļuvis par invalīdu un saņem invaliditātes pensiju.

Ja avārijas izraisītājs pēc avārijas izraisīšanas aizbēg un nav izdevies piefiksēt auto reģistrācijas numuru, vai arī vaininieks nav apdrošinājis savu civiltiesisko atbildību, cietušajiem atlīdzību no Garantijas fonda izmaksā LTAB.

Viena no lielākajām atlīdzībām. kas Latvijā aprēķināta par avāriju, kuru izraisījis šoferis bez OCTA, ir bijusi teju 352 000 eiro. „Ford Mondeo” vadītājs bija iedzēris, un viņa brauciens Rīgā beidzās bēdīgi. Avārijā bija trīs cietušie, viena pasažiere kļuva par invalīdi, kura visu mūžu saņems invaliditātes pabalstu. Maksā valsts, bet zaudējumus piedzen no vainīgā.

Pat līdz pieciem miljoniem

Cietušais var pieprasīt arī morālo kompensāciju. Atbilstoši 2014. gadā pieņemtajiem Ministru kabineta noteikumiem noteikta kārtība, kā aprēķināmi šie zaudējumi. Par pamatu ņemta minimālā mēnešalga.

Piemēram, par cietušo, kam ir nodarīti vidēja smaguma miesas bojājumi, pieņem, ka tā ir 15 minimālo algu apmērā plus katram miesas bojājumam piemērojamais koeficients procentos un bāzes koeficients (10 minimālo algu apmērā). Minimālā mēnešalga pašlaik ir 370 eiro.

Cietušajam, ja viņu neapmierina lēmums par piešķirto kompensāciju, ir tiesības vērsties vispirms pie apdrošinātāja, tad tiesā, pamatojot, ka viņam izmaksātais nemateriālais zaudējumu apmērs ir pārāk zems, ņemot vērā radītās sāpes un ciešanas.

Iestājoties apdrošināšanas gadījumam, apdrošinātājs, kurš apdrošinājis zaudējumu nodarījušā transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesisko atbildību, vai LTAB (ja apdrošināšanas atlīdzība izmaksājama no Garantijas fonda) sedz zaudējumus, nepārsniedzot noteikto apdrošinātāja atbildības limitu: par personai nodarītajiem zaudējumiem līdz 5 000 000 eiro (neatkarīgi no cietušo skaita), par mantai nodarītajiem zaudējumiem – līdz 1 000 000 eiro (neatkarīgi no trešo personu skaita).

Elmārs Barkāns/Foto: no privātā arhīva