Sabiedrība

Katru gadu Latvijā vidēji 40 bērniem tiek diagnosticēta cerebrālā trieka

Jauns.lv

Latvijā cerebrālā trieka ik gadu tiek diagnosticēta vidēji 40 bērniem, liecina Nacionālā veselības dienesta (NVD) dati.

Katru gadu Latvijā vidēji 40 bērniem tiek diagnost...

Bērnu cerebrālā trieka skar bērna kustības un pozu, traucējot veikt normālas kustības, piemēram, rāpošanu, staigāšanu, priekšmetu satveršanu un apģērbšanos. Galvenais cēlonis slimībai ir galvas smadzeņu bojājums, kas radies pirms, īsi pēc vai dzemdību laikā. Slimība nav izārstējama, tomēr, pareizi novērtējot un izvēloties pacientam atbilstošāko ārstēšanu, iespējams panākt būtisku progresu.

Latvijā 2012.gadā valsts apmaksātu veselības aprūpi saņēma 151 stacionāri un 466 ambulatori bērnu cerebrālās triekas pacienti. Jaunu pacientu skaits kopš 2007.gada ir ievērojami pieaudzis. Ja 2007.gadā tika reģistrēti 19 jauni bērnu cerebrālās triekas gadījumi, tad 2008.gadā - 35, 2009.gadā - 42, 2010.gadā - 24, bet 2011.gadā - 38.

Speciālisti apgalvo, ka veselības aprūpes institūciju sniegtie pakalpojumi bērniem ar cerebrālo trieku ir īpaša problēma, jo Latvijā inovatīvas ārstēšanas metodes praktizē tikai dažos ārstniecības centros. Vienlaikus viņi norāda, ka slimības ārstēšanai pastāv nozīmīgs attīstības potenciāls reģionos, kur jau šobrīd tiek sniegti kvalitatīvi rehabilitācijas pakalpojumi.

"Es uzskatu, ka mums - veselības aprūpes speciālistiem, sabiedrībai un bērnu vecākiem - ir nepieciešama atklāta diskusija, kuras laikā mēs ne tikai varētu rast labākos risinājumus slimības ārstēšanā, bet arī gūtu izpratni par slimības aktualitāti un iespējām uzlabot ārstēšanas un rehabilitācijas attīstību visā Latvijā," domā Rīgas Stradiņa universitātes profesore, Bērnu klīniskā universitātes slimnīca mediķe Anita Vētra.

Mediķe vēlreiz akcentē, ka, laicīgi vēršoties pie speciālista un izvēloties atbilstošāko ārstēšanu un rehabilitāciju, var ievērojami uzlabot mazā pacienta un līdz ar to arī vecāku dzīves kvalitāti. Tas tiek panākts, maksimāli palīdzot bērnam attīstīties.

LETA