
Ciemos Verstapena valstībā. Vai savā mājas trasē "Red Bull" apturēs dominējošo "McLaren"?

Tribīnes Austrijā vienmēr ir oranžas. Nē, tie nav čempionāta vadošās komandas “McLaren” fani, bet gan Maksa Verstapena atbalstītāji. Kāpēc viņi tik aktīvi ieņēmuši tieši Austriju? Viens no iemesliem meklējams trases nosaukumā – "Red Bull rings" ir Maksa pārstāvētās vienības mājas posms. Turklāt šai trasē Makss pēdējās 5 reizes palicis nepārspēts kvalifikācijā. Arī sacīkstēs Austrijā viņš izcīnījis četras augstākā kaluma trofejas, kas ir absolūts rekords. Austrijas GP ir Verstapena teritorija.
Trase: Lai gan kalendārā ir četras trases, kas distances ziņā ir īsākas par "Red Bull" ringu, apļa veikšanai nepieciešama tikai viena minūte ar astīti, padarot šo par laika izteiksmē īsāko apli kalendārā ar vismazāk pagriezieniem. Dēvējama par ‘jaudas trasi’, tā nesniedz daudz iespēju pacīnīties starta-finiša taisnē, tomēr pēc sekojošā labā pagrieziena trase dodas augšup kalnā, paverot lieliskas iespējas apsteigt konkurentus. Vēl viens labais pagrieziens vairākkārt ļāvis sakrustot trajektorijas vai atgūt zaudēto trešajā secīgajā taisnē.
Otrais sektors ir vienīgais, kurā atrodami kreisie pagriezieni, turklāt tie ir tikai divi, pamatīgi apgrūtinot braucēju spēju vienmērīgi saglabāt temperatūru riepās un bremzēs. Sekojošā taisne lejup no kalna izved uz divu līkumu sēriju, starp kuriem agrāk braucējiem bija lielas problēmas noturēties trases robežās bez apļa anulēšanas. Pateicoties nelielai grants joslai šī problēma pēdējos gados atrisināta.
Riepas: Pērn “Pirelli” uz šo posmu atveda trīs mīkstākos riepu sastāvus (C3, C4, C5). Tie būs spēkā arī šogad, līdz ar to atkal sagaidāms, ka dominēs divu pitstopu stratēģija. Boksu celiņš ir samērā īss, neliekot zaudēt pārāk daudz laika (20 sekundes). Sagaidāms, ka riepu nodilums nebūs pārāk izteikts un, galvenokārt, būs termāls. Pāris spēcīgas bremzēšanas zonas var radīt riteņu sabloķēšanu – ar iebremzētu caurumu var tikt kompromitēts vessels sacīkšu nogrieznis.
Laiks: Mediju dienā braucējus Austrijā sagaidīja ne tikai lietus, bet arī krusa, kas kalnu reģionos nav retums. Trase atrodas 700 metrus virs jūras līmeņa. Sākotnējās prognozes liecināja par nokrišņiem piektdienā, tomēr pēdējie dati liecina, ka visas trīs dienas tiks aizvadītas sausos un siltos apstākļos. Līdzīgi kā Spānijas posmā, arī šeit sacīkšu dienā gaiss sasniegs +30 grādu atzīmi. Iespējamas nelielas vēja brāzmas.
Grafiks: Atšķirībā no iepriekšējiem gadiem šoreiz Austrijā sprints netiek rīkots, tādēļ posms atgriezies pie ierastās programmas – kvalifikācija sestdien pl. 17:00, sacīkstes svētdien pl. 16:00 pēc Latvijas laika. "Red Bull" ringā savas prasmes centīsies apliecināt arī jaunie braucēji Formula 2 un Formula 3 čempionātos.
Pērn: Trases karalis Makss Verstapens bija ceļā uz uzvaru arī pirms gada, tomēr aizkavēšanās pēdējā pitstopā ļāva Lando Norisam viņu noķert. Makss apzinājās, ka Lando ir viņa galvenais sāncensis titula cīņā un bija gatavs darīt visu iespējamo, lai nepalaistu “McLaren” braucēju sev garām. Rezultāts bija neizbēgams – abi sportisti saskārās, pārdūra riepas un palika bez kārotā pjedestāla. Džordžs Rasels izcīnīja pārsteidzošu uzvaru, bet Oskars Piastri pēdējos apļos apsteidza Karlosu Saincu, pakāpjoties uz otro pozīciju.
Top 3 intrigas:
- Kā attīstīsies “McLaren” braucēju attiecības? Ja komanda biedriem vadošajā vienībā ir jāsaduras, tad “McLaren” Kanādā tika pie sapņu scenārija. Braucēji necīnījās par uzvaru, bija skaidri zināms, kurš ir vainīgs, turklāt sava vaina tika atzīta. Pēc finiša nekas neliecināja, ka Piastri un Norisa savstarpējās attiecības būtu cietušas. Tomēr ar katru sacīksti abi apzinās viens otra limitus. Piastri var braukt krietni brīvāk, zinot, ka vēl viena sadursme var nopietni izsist Norisu no ritma. Tikmēr Lando var censties uzspiest savu pārākumu pragmātiskajam Oskaram, kurš nedrīkst upurēt pārāk daudz punktus, zinot, cik tuvu atrodas Verstapens. Un tad vēl ir prese, kas no mušas cenšas uzpūst ziloni un palīst braucējiem zem ādas…
- Vai Rasels iejauksies cīņā ar labākajiem? Džordžs ir uzvarējis gan pēdējo F-1 posmu, gan pēdējo posmu Austrijā, tomēr pieskaitīt viņu favorītu lokam īsti negribētos. Jaunā balstiekārta paveica brīnumus Kanādā, tomēr trases specifika liegs izjust tik lielas priekšrocības šeit. Sev ierastākā teritorijā un ar jaunu pārliecības devu pēc iegūtā pjedestāla jau atkal iemirdzēt kāros Kimi Antonelli. Vai redzēsim cīņu starp “Mercedes” braucējiem?
- Vai negantie klases biedri izprovocēs teicamnieku Verstapenu? Šis ir pēdējais posms, kurā Maksam jāstartē, atrodoties viena soda punkta attālumā no diskvalifikācijas. Kanādā, braucot aiz drošības mašīnas, Rasels jau centās izprovocēt Verstapenu uz pārkāpumu. Šī ir vēl viena izdevība būt īpaši agresīviem pret “Red Bull” braucēju, zinot, ka nepareiza rīcība konkurentam var sačakarēt ne tikai šo, bet arī nākamo posmu. Lai gan trase ir piemērotāka “McLaren” braucējiem, vislabākā recepte, lai izvairītos no sodiem, ir atrašanās visiem priekšā. Vai Verstapens spēs iepriecināt savu pūli?
Padoka pļāpas: “Alpine” komanda pēdējos gados piedzīvojusi neskaitāmas izmaiņas vienības vadībā. Šogad vien komandu pameta tās vadītājs Olivers Oukss, tajā atrodoties mazāk kā gadu. Tagad, kad amatu pametis “Renault Group” vadītājs Luka de Meo, komandas nākotne ir miglā tīta. Ar viņa svētību “Renault” pārtapa par “Alpine” un piesaistīja Flavio Briatori. Pašlaik vēl notiek sačukstēšanās ap komandas nākotni gan īstermiņā, gan ilgtermiņā. Vai drīzumā dzirdēsim runas par potenciālajiem pircējiem? Arī atrodoties pēdējā vietā konstruktoru kausā komandas vērtība ir augstāka kā jebkad agrāk.
Filmas spiediens: Jaunākajam Holivudas grāvējam filmai "F1" mērķauditorija nav visu zinošie F-1 līdzjutēji. Tā veidota, lai ar aizraujošu sižetu ierautu pat vienaldzīgos formulu burvībā. Tagad, kad Breda Pita gaitām varējām sekot uz lielā ekrāna, mūs noteikti gaida pieaugums to cilvēku skaitā, kas Grand Prix skatīsies pirmoreiz, vai vismaz pirmoreiz pēc ilgiem laikiem. F-1 ir teju vai pienākums garantēt aizraujošas sacīkstes, lai ievilktu jauno publiku nedēļu pēc nedēļas atbrīvot divas stundas savā svētdienas pēcpusdienas grafikā – vienmuļa braukāšana ātri vien atstums jaunos līdzjutējus. Labā ziņa ir tā, ka Austrijā gandrīz vienmēr jautrība ir garantēta.

Breds Pits un Inese de Ramona filmas “F1” pirmizrādes vakarā Ņujorkā





Ārpus F-1: Līdzīgi kā Latvijā, arī otrajā sarkanbaltsarkanajā zemē galvaspilsēta ir ievērojami lielāka par pārējām pilsētām. Ar aptuveni 300 tūkstošiem iedzīvotāju Graca ir Austrijas otrā lielākā pilsēta. Atrodoties mazāk kā stundas brauciena attālumā no F-1 trases, tā ir iemīļota palikšanas vieta līdzjutējiem. No Gracas un tās apkārtnes nāk filmu zvaigzne Arnolds Švarcneigers, bijušais Austroungārijas erchercogs Francis Ferdinands, kā arī Helmuts Marko, kura skolasbiedrs Johens Rints 1970. gadā kļuva par F-1 čempionu pēc savas traģiskās bojāejas.

Filmas "F1" pirmizrāde Rīgā 2025. gada jūnijā
2025. gada jūnijā kinoteātrī "Forum Cinemas" notika uz elpu aizraujošās filmas “F1” pirmizrāde.




