foto: AP/Scanpix
Cunoda mācās nekliegt, “McLaren” jauns krāsojums, bet pamet darbinieki. Svarīgākais pirms F-1 Suzukas GP
Japānas GP starts svētdien plkst. 8:00.
Citi sporta veidi
2024. gada 5. aprīlis, 06:34

Cunoda mācās nekliegt, “McLaren” jauns krāsojums, bet pamet darbinieki. Svarīgākais pirms F-1 Suzukas GP

Sporta nodaļa

jauns.lv / F1.lv

Pirmās formulas Japānas GP kvalifikācija sāksies sestdien plkst. 9:00 no rīta pēc Latvijas laika, bet sacīkstes starts svētdien jau plkst. 8:00. Šī būs pirmā reize vēsturē, kad Japānas posms nenotiek rudenī. Līdz ar to laikapstākļi būs vēl neprognozējamāki. Šī brīža laika prognoze liecina, ka gaisa temperatūra dienas laikā būs mērena, nedaudz zem +20 grādiem, piektdien uzspīdēs saule, sestdien būs apmācies, bet sacensību dienā svētdien iespējams lietus.

Suzukas trase ir bargs pārbaudījums sacīkšu mašīnām

“Ferrari” vadītājs Frederiks Vasūrs uzskata, ka komandai ir iespēja šonedēļ Japānas posmā izcīnīt otro uzvaru F-1 čempionātā pēc kārtas, taču, lai to paveiktu, viss būs jāpaveic prefektā manierē.

Melburnā pirms divām nedēļām “Ferrari” piloti guva dubultuzvaru, pirmajā vietā finišējot Karlosam Sainsam, bet otro vietu ieņemot Šarlam Leklēram. Tiek prognozēts, ka Suzukas trasē spēku samēri varētu būt līdzīgi kā Austrālijas GP. Jāņem gan vērā, ka “Red Bull” pilots Makss Verstapens toreiz jau sākumā izstājās tehniskas problēmas dēļ, kas nav bieža parādība. Iepriekšējos divus gadus Japānas posmā uzvarējusi “Red Bull” komanda, bet Verstapenam tagad būs iespēja uzvarēt Suzukas trasē jau trešo gadu pēc kārtas. Iepriekš trīs uzvaras pēc kārtas izdevies gūt tikai Mihaelam Šūmaheram. Tomēr Vasūrs uzskata, ka “Ferrari” ir izredzes Verstapenu pārspēt.

“Uz Japānu dodamies pēc izcīnītās dubultuzvaras Austrālijā,” stāsta Vasūrs. “Šī uzvaras sajūta liek mums strādāt vēl vairāk, lai pēc iespējas ātrāk to atkal varētu piedzīvot. Suzukas trase ir bargs pārbaudījums sacīkšu mašīnām un pilotiem, tāpēc tā viņu vidū ir tik iecienīta. Uzskatām, ka mums ir konkurētspējīga tehnika, taču apzināmies, ka būs jāpaveic perfekts darbs, lai atkal pārspētu konkurentus. Kā vienmēr Japānā un jo īpaši šogad, jo tā ir pirmā reize, kad sacenšamies Suzukā agrā pavasarī, laikapstākļi varētu nospēlēt savu lomu,” piebilda Vasūrs. “Taču esam sagatavojušies šādai varbūtībai jau rūpnīcā un esam apņēmības pilni būt līderi.”

Juki Cunoda mācās kontrolēt emocijas

Japāņu pilots Juki Cunoda, debitējot F-1 čempionātā, nereti izcēlās ar nespēju novaldīt emocijas un bieži pa komandas radio bija dzirdams nevaldāmi kliedzot, ja kaut kas neizdevās. Tagad sportists cenšas sevi kontrolēt, bet atzīst, ka tas nebūt nenākas viegli.

“Red Bull” pilotu programmas vadītājs Helmuts Marko piekodināja Cunodu, ka šāda uzvedība nedrīkst turpināties. Tāpat viņam lika pārcelties uz dzīvi Itālijā, tuvāk “Visa Cash App RB” komandas bāzei, lai sportistu ikdienā varētu vairāk pieskatīt. Cunoda pirms tam bija zināms arī ar savu visai bezrūpīgo dzīvesveidu ārpus trases.

foto: AFP/Scanpix
Juki Cunoda.

Tagad Cunoda atzīst, ka nesavaldīt emocijas, atrodoties trasē, agrāk viņam bija gluži ierasta īpašība. “Man tas ir normāli, nospiest radio pogu un kaut ko pakliegt,” stāsta Cunoda. “Bet tajā pašā laikā gribu mainīt sevi. Tāpēc esmu gandarīts, ka man tas nedaudz ir izdevies. Tas ir pirmais solis. Turpināt šādi ir pats grūtākais, bet tas ir mans mērķis, un tā ir jādara. Bet tas nav viegli. Pat savā ķiverē es nespēju noturēt mēli aiz zobiem.”

Cunoda atzīst, ka pat braukt ar F1 auto, kad līkumos centrbēdzes spēki uzliek milzīgu slodzi kaklam, nav tik grūti, kā savu emociju savaldīšana. “Es nezināju, ka radio neizmantošana paņems tik daudz enerģijas,” smej japāņu pilots. “Noturēt savu stresu pie sevis paņem vairāk spēka nekā slodze, kas braucot tiek uzlikta kaklam. Skaidrs, ka tas prasīs vairāk laika, pirms pieradīšu pie tā. Bet šajā ziņā ir pirmie panākumi un zinu, ka varu šādi turpināt.”

Šosezon Cunoda pirmajos trīs posmos spējis atstāt ēnā pieredzējušo komandas biedru Danielu Rikjardo. Visas trīs reizes viņš kvalificējies priekšā un ierindojies augstāk divās no trim sacīkstēm, tostarp izcīnījis komandas vienīgos punktus par septīto vietu Austrālijas posmā.

“McLaren” ar jaunu krāsojumu

“McLaren” uz sezonas ceturto posmu startēs ar atšķirīgu krāsojumu. Šāds tas būs redzams tikai Suzukas trasē. “McLaren MCL38” jauno dizainu veidojis japāņu mākslinieks MILTZ (attēlā). Izmaiņas skārušas spēkratu motora pārsegu, sānus un priekšējo antispārnu. Par motīvu izmantota japāņu kaligrāfijas māksla no Edo perioda (17.-19. gadsimts).

foto: “McLaren” publicitātes.
“McLaren” unikālais krāsojums.

Pirmajos trīs sezonas posmos “McLaren” ieņēmusi trešās spēcīgākās komandas statusu, aiz “Red Bull” un “Ferrari”, bet Lando Noriss iepriekšējā posmā Austrālijā kāpa uz pjedestāla trešā pakāpiena. “Melburnas un Suzukas trases kaut kādā ziņā ir līdzīgas,” saka Noriss. “Būs daudz jābrauc lielā ātrumā. Problēma ir tā, ka “Ferrari” šajā ziņā ir uzlabojuši savu veikumu. Vēl pagājušajā gadā tā bija viņu vājā vieta. Tāpēc viņiem izdevies spert tik lielu soli uz priekšu. Bet es domāju, ka mēs varam aizvadīt labu sacīkšu nedēļas nogali. Es teikšu tā, ja mēs spēsim dabūt abas mašīnas uz pjedestāla, tā būtu jauka nedēļas nogale. Bet šogad jākonkurē ne tikai ar Maksu Verstapenu, ir vēl divas citas ātras mašīnas.”

“McLaren” pamet darbinieki

“McLaren” vienība veikusi izmaiņas savā tehnisko darbinieku struktūrā. Komandu jau pēc trīs mēnešu darba pametis Davids Sančess. Jau pirms kāda laika komanda ieviesa trīs tehnisko direktoru posteņus. Sančess iepriekš strādāja “Ferrari” komandā, bet jau pagājušā gada februārī vienojās ar “McLaren”, lai gan darbu drīkstēja uzsākt vien šī gada 1. janvārī. Franču inženieris ieņēma tehniskā direktora amatu mašīnas veiktspējas koncepta jomā, strādājot kopā ar aerodinamikas tehnisko direktoru Peteru Podromou. Jau pēc trīs mēnešu darba Sančess komandu pametis. Par to pēc vairākkārt veiktām pārrunām vienojušās abas puses. Kā iemesls tiek minēts fakts, ka Sančesa reālie pienākumi nav atbilduši tam, par ko ar “McLaren” tika panākta vienošanās pirms līguma parakstīšanas.

Nīls Houldijs turpmāk būs “McLaren” tehniskais direktors inženierijas jomā, Podromou arī turpmāk būs tehniskais direktors aerodinamikas nodaļā, savukārt tehniskā direktora veiktspējas jomā amatu uz laiku ieņems komandas vadītājs Andrea Stella. Tas būs līdz brīdim, kad tiks atrasts Sančesa aizvietotājs. Bijušais “Red Bull” inženieris Robs Maršals, kurš darbu komandā sāka 1. janvārī, pildīs galvenā dizainera pienākumus.

Pēc slikta sezonas sākuma 2023. gadā “McLaren” ieņēma ceturto vietu Konstruktoru kausā. Savukārt šogad pēc aizvadītiem trim posmiem britu vienība, kas nesen nonāca pilnīgā Bahreinas valsts ieguldījumu fonda īpašumā, ieņem trešo pozīciju.

Vēl no “McLaren” sacīkšu komandas prom devies pilotu attīstības programmas vadītājs Emanuele Pirro, kurš amatā nostrādā vien gadu. “McLaren” akadēmija izmaiņas piedzīvoja 2023. gada sākumā, bet par tās vadītāju tika iecelts bijušais F1 pilots un pieckārtējais Lemānas 24 stundu sacensību uzvarētājs Pirro.

Pilotu programmā jau kādu laiku ietilpst “IndyCar” pilots Pato O’Vards, bet par F1 rezervistu pērn tika nolīgts Lemānas braucējs Rijo Hirakava. Tāpat akadēmijā uzņemti 2023. gada F3 čempions Gabriels Bortoleto un sieviešu čempionāta “F1 Academy” braucēja Bjanka Bustamante. Uzsākta sadarbība arī ar amerikāņu F4 braucēju Ugo Ugočukvu un itāļu F4 talantu Brando Badoeru, bijušā F1 pilota Lukas Badoera dēlu.

Neoficiāli zināms, ka bijušajam “McLaren” F1 testpilotam Pirro bija darba līgums uz vienu gadu, ko komanda izvēlējās nepagarināt. Turpmāk jauno pilotu programmu pārraudzīs nesen par F1 biznesa operāciju direktori ieceltā Stefānija Karlina. Viņa iepriekš bija “Rodin Carlin” komandas vadītāja F2 un “F1 Academy” seriālos. Tāpat Karlina “Extreme E” čempionātā pārraudzīja Luisa Hamiltona komandu “Team X44”. Šogad viņas atbildība būs arī “McLaren” projekta pieskatīšana “F1 Academy” sacensībās.

Turcijas GP plāno atgriezt kalendārā 2026. gadā

Stambulas F1 trase nonākusi jaunu īpašnieku rokās, kas Turcijas “Grand Prix” iecerējuši atgriezt pasaules čempionāta kalendārā uz 2026. gadu. F1 kalendārā Turcija pirmo reizi ienāca 2005. gadā, un posms tur tika rīkots līdz 2011. gadam. Pēc tam Stambulā sacensības notika arī pandēmijas laikā 2020. un 2021. gadā, kad daudzviet posmus rīkot nebija iespējams. Situācijai mainoties, citu posmu rīkotāji par atrašanos kalendārā varēja maksāt vairāk, līdz ar to Turcijas GP atkal pazuda no F1 skatuves.

foto: ZUMAPRESS.com
Verstapens Stambulā 2021. gadā.

Starptautiskās Automobiļu federācijas (FIA) prezidents Mohameds ben Sulajems nesen tikās ar Turcijas prezidentu Redžepu Tajipu Erdoganu un viens no apspriestajiem jautājumiem bija F1 posma rīkošana šajā valstī. Galīgo lēmumu pieņems F1 čempionāta vadība.

Tiesības nākamos 30 gadus pārvaldīt Stambulas trasi ieguvis uzņēmums “Can Bilim Egitim Kurumlari A.S.”. Šī kompānija daļēji pieder “Pirelli” Turcijas filiāles priekšsēdētājai Lalei Canderei. Vietējais medijs “Habertunk” vēsta, ka tiesības izmantot Stambulas trasi trīs desmitgades izmaksājis nepilnus 109 miljonus eiro.