Ļebedevs nonāk Polijas slavenākajā klubā, ne visi to uztver pozitīvi
foto: Zane Bitere/LETA
Andžejs Ļebedevs nākamajā sezonā pārstāvēs Polijas ekstralīgas titulētāko komandu Lešno “Fogo Unia”, kur skeptiķiem būs jāpierāda, ka viņš ir kas vairāk par vidusmēra braucēju.
Citi sporta veidi

Ļebedevs nonāk Polijas slavenākajā klubā, ne visi to uztver pozitīvi

Māris Siliņš

Jauns.lv

Latvijas labākais spīdveja braucējs, 2017. gada Eiropas čempions Andžejs Ļebedevs nākamajā sezonā pārstāvēs Polijas ekstralīgas tituliem bagātāko komandu Lešno “Fogo Unia”.

Ļebedevs nonāk Polijas slavenākajā klubā, ne visi ...

Aizvadītajā sezonā Ļebedevs pārstāvēja ekstralīgas vājāko klubu Krosno “Wilki” un jau ap sezonas vidu bija skaidrs, ka no labāko līgas izkrītošajā komandā viņš nepaliks. Kuluāros runāja par vairāku komandu interesi, visbeidzot līgums tika parakstīts ar Lešno “Unia”. Komandu, par kuras interesi tika baumots visskaļāk. No nākamās sezonas Ļebedevs būs Polijas titulētākās spīdveja organizācijas viens no četriem iecerētajiem līderiem. Tie būs jauni izaicinājumi, lai gan Latvijas labākā spīdvejista nokļūšanu Lešno komandā poļu prese uztver dalītām jūtām.

18 reizes par Polijas čempioniem kļuvusī “Unia” pēdējo reizi meistarsacīkstēs triumfēja 2020. gadā, turklāt tika uzvarēti arī iepriekšējie trīs čempionāti. Pēdējās sezonas dažādu iemeslu dēļ nav bijušas tik veiksmīgas. Šogad “Unia” vienubrīd bija pat priekšpēdējā vietā, tomēr beigu beigās iekļuva ceturtdaļfinālā, kur atzina Vroclavas “Sparta” pārākumu. Lielā mērā neveiksmes tiek saistītas ar 2012. gada pasaules čempiona austrālieša Krisa Holdera sniegumu, kurš tā arī nespēja atgūties pēc smaga muguras savainojuma un aizvadīja savu sliktāko sezonu Polijas līgā pēdējo 17 gadu laikā. Viņš uz starta stājās 29 reizes un vidēji braucienā atveda 1,22 punktus – stipri maz. Viņa vietā tagad ir aicināts Ļebedevs, no kura tiks gaidīts līdera atbilstošs sniegums. Vai Andžejs tam būs gatavs? Polijas medijos, kuri par spīdveju raksta ļoti daudz, valda dažāds viedoklis.

“Es būtu darījis citādāk. Holdera aiziešana bija acīmredzama, bet man ir žēl par Džeimona Lidsija došanos prom. Pagaidām šo izvēli nevaru saukt par kļūdu, tomēr es izvēlētos jaunību. Reizēm braucējiem ir vajadzīga kāda papildus sezona, lai pierastu pieaugušo vidē, lai sāktu braukt. Man ir tādas izjūtas, ka tas notiktu ar Lidsiju. Ceru, ka Lešno nevainos sevi, ka palaida prom tādu braucēju,” portālā “Przeglad Sportowy” tiek citēts viens no Lešno komandas bijušajiem braucējiem un spīdveja treneris Jans Kšistinjaks.

Par izvēli starp 2020. gada pasaules junioru čempionu, 24 gadus veco Lidseju un Ļebedevu ir vislielākās diskusijas. Abi pagājušo sezonu aizvadīja apmēram vienā līmenī – Lidsejs ar vidēji braucienā izcīnītiem 1,62 punktiem bija 31. rezultatīvākais ekstralīgas braucējs, Ļebedevs ar 1,69 punktiem par trīs vietām augstāk. Andžejam statistikas ziņā tā bija labākā sezona no viņa līdzšinējām četrām pasaules spēcīgākajā līgā, turklāt iepriekšējā šajā līmenī bija tikai trīs gadus atpakaļ Ribņikā.

Kšistinjaks stipri apšauba Ļebedeva kā braucēja augsto līmeni: “Īpaši neticu Ļebedeva attīstībai. Viņam ir 29 gadi, spīdveja braucējam tas nav daudz, priekšā vēl daudz sacensību, taču, ja viņš šajā vecumā ir tik vidējā līmenī, nav pamata sevi maldināt, ka lietas kļūs labākas. Maksimāli būs tāpat.” Spīdveja speciālists norādījis, ka viņu nepārliecina arī Ļebedevam piešķirtā  “wild card” dalībai “Grand Prix” pasaules čempionātā, kas vairāk noticis dēļ Andžeja pases un rīkotāju vēlmes sacensību seriālu padarīt starptautiskāku.

Sportiskā ceļā tikt pie vietas “Grand Prix” sērijā Andžejam līdz šim nav izdevies. Šogad viņš aizkļuva līdz izšķirošajai sacīkstei Gislavedas trekā Zviedrijā, kur palika septītais. Uz “Grand Prix” seriālu tika trīs labākie. Jauns.lv jau rakstīja, ka sacensību rīkotāji piešķīra Ļebedevam “wild card” dalībai 2024. gada pasaules čempionāta “Grand Prix” seriālā, kur līdz šim viņš bija tikai rezervista stausā vai ticis pie īpaša uzaicinājuma Latvijā notikušajās sacīkstēs. Nākamsezon Ļebedevs debitēs kā pilntiesīgs “Grand Prix” seriāla dalībnieks. Viens no šo sacensību posmiem 7. septembrī atkal notiks Rīgā.

Tikmēr citā publikācijā viens no komandas bijušajiem menedžeriem Jaceks Gajevskis izsaka cerību, ka jaunajā komandā Ļebedevs varētu spīdveja hierarhijā pakāpties kādu vietu augstāk. “Lešno arī nākamgad noteikti nebūs starp favorītiem, taču tā ir komanda, kas joprojām var sagādāt pārsteigumu un var cerēt uz medaļu,” prognozē Gajevskis.

Lešno “Unia” komandas jaunais galvenais treneris Rafals Okoņevskis norādījis, ka daugavpilietis komandā aicināts savu rakstura īpašību dēļ. “Ļebedevs ir braucējs – cīnītājs, ko ne reizi vien ir apliecinājis aizvadītajā sezonā. Viņš ir komandas braucējs. Cerams, ka Lešno komandā viņam būs laba sezona un viņš iepriecinās līdzjutējus!"

Tikpat pretrunīgi Polijas medijos tiek vērtēta Okoņevska iecelšana par komandas galveno treneri. Viņam tā būs pirmā tāda veida pieredze, kas no komandas kādreizējiem vadītājiem izsaukusi gan pilnīgu neizpratni, gan publisku atbalstu. Nav šaubu, ka šos izteikumus ja ne lasījuši, tad vismaz ir dzirdējuši arī paši iesaistītie. Tas nozīmē, ka Ļebedevam jaunajā komandā būs papildus motivācija atbildēt kritiķiem ar savu sniegumu trekā un izcīnītajiem punktiem.

“Unia” sastāvā lielas pārmaiņas nav notikušas un galvenās lomas acīmredzot joprojām spēlēs divi poļu spīdveja veterāni – 39 gadus vecais četrkārtējais Polijas individuālais čempions Janušs Kolodziejs (aizvadītajā sezonā vidēji 2,33 punkti braucienā) un 35 gadus vecais Gžegožs Zengota (1,80). Apmēram vienā līmenī ar Ļebedevu brauc arī 25 gadus vecais Bartošs Smektala (1,66), bet prom palaistā Lidseja juniora vietā būs cits austrālietis, 20 gadus vecais Keinans Rjū.