Pretrunīgi vērtēto seksuālās veselības mācību materiālu komentē Kristīne Balode - psiholoģe, kura piedalījās tā izveidē
foto: Paula Čurkste/LETA
Jauns.lv sazinājās ar psiholoģi Kristīni Balodi, kura ir VISC pieaicināta speciāliste un piedalījās šī metodiskā materiāla veidošanā.
Bērni

Pretrunīgi vērtēto seksuālās veselības mācību materiālu komentē Kristīne Balode - psiholoģe, kura piedalījās tā izveidē

Jauns.lv

Valsts izglītības satura centra (VISC) nu jau no mācību plānošanas e-vides izņemtais materiāls "Seksuālā izglītība: jautājumi un atbildes" izraisīja sašutuma vētru un diskusijas Latvijas soctīklos. Psiholoģe un Kristīne Balode, kura, VISC aicināta, piedalījās šī materiāla tapšanā, saziņā ar Jauns.lv komentē sabiedrības reakciju.

Pretrunīgi vērtēto seksuālās veselības mācību mate...

Metodiskais materiāls "Seksuālā izglītība: jautājumi un atbildes" izraisīja sašutuma vētru un diskusijas Latvijas sociālajos tīklos, jo tajā aktualizētas tēmas, kuras daļa vecāku nav gatavi vai nevēlas apspriest ar saviem mazgadīgajiem bērniem.

Ar asiem viedokļiem izcēlās arī sabiedrībā zināmas personības, tostarp režisors Alvis Hermanis un pusaudžu terapeits Nils Sakss-Konstantinovs.

Jauns.lv sazinājās ar psiholoģi Kristīni Balodi, kura ir VISC pieaicināta speciāliste un piedalījās šī metodiskā materiāla veidošanā.

Speciālistei lūdzām komentēt sabiedrības reakciju. Publicējam Balodes komentāru nerediģētā formā:

"Seksuālās un reproduktīvās veselības mācības iekļaušana izglītības saturā, ņemot vērā situāciju valstī - pieredzes un resursu ierobežojumi (trukst pētnieciskais darbs, kvalificēti un ieinteresēti speciālisti, starpdisciplināra sadarbības komanda, u.c.) , ir komplicēts un atbildīgs jautājums, kura risināšana prasīs iedziļināšanos, laiku un pacietību.

Valsts izglītības un satura centra izstrādātais materiāls ir pirmais piedāvātais metodiskais materiāls skolotājiem, kurā personības seksualitāte tiek uzlūkota, ņemot vērā ne tikai tās bioloģiskos, bet arī psihosociālkulturālos aspektus.

Un tas skolotājiem, gan personiskā gan profesionālā ziņā, ir liels un, iespējams, pat konfrontējošs izaicinājums, jo prasīs ievērojamu savu zināšanu papildināšanu.

Turklāt, jauno saturu, kad tas tiks izvērtēts, koriģēts, papildināts un apstiprināts, būs aicinājums integrēt atbildtoši mācību pieejas maiņai - kompetenču pieeja mācību saturā (Projekta "Skola 2030" mērķis ir izstrādāt, aprobēt, pēctecīgi ieviest Latvijā tādu vispārējās izglītības saturu un pieeju mācīšanai vecumā no pirmsskolas gadiem līdz vidusskolai, kā rezultātā skolēni gūtu dzīvei mūsdienās nepieciešamās zināšanas, prasmes un attieksmes).

Lai realizētu tik apjomīgas ieceres, būtiski ir aktualizēt ne tikai piedāvāto saturu, bet arī satura ieviešanas sistēmu, kura arī rada pamatotu satraukumu.

Kā Valsts izglītības un satura centra pieaicinātam speciālistam, kurš, savas profesionālās kompetences ietvaros, varēja ņemt dalību šī materiāla tapšanā, neraugoties uz izaicinājumiem un ierobežojumiem, man ir prieks par paveikto, jo tas ir izkustinājis mūs visus no mirušā punkta, kurā bijām atļāvušies sēdēt nekritiski ilgi.

Sabiedrībā uzplaiksnījusī rezonanse, kura bija sagaidāma, tikai apstiprina materiāla aktualitāti un arī zināšanu un atbildības līmeni, ar kādu esam gatavi šim jautājumam pieiet gan individuālā gan valstiskā līmenī.

Informācijas pieejamība un analīze stiprina ikviena cilvēka kritisko domāšanu.

Izpratne ved pie zināšanām, savukārt, zināšanas veicina baiļu mazināšanos un atvērtību iekļaujošākai un cieņpilnākai domāšanai un uzvedībai.

Un tā mums visiem ir akūti nepieciešama, lai rastu un radītu tik nozimigos risinājumus atbilstošas seksuālās un reproduktīvās veselības izglītības pieejamībai visām vecuma grupām gan valstisko gan nevalstisko institūciju ietvaros."

VISC skaidrojums par publicēto materiālu

Drīz pēc sašutuma viļņa sociālajos tīklos, reaģēja arī konservatīvi noskaņotie politiķi, partijas "Apvienotais Saraksts" (AS) deputātiem vēršoties Saeimas prezidijā ar iesniegumu, kurā prasīts izglītības un zinātnes ministrei Andai Čakšai (JV) paskaidrot VISC metodiskā materiāla sagatavošanu un publicēšanu lietošanai izglītības iestādēs."

Uz šo brīdi metodiskais materiāls ir izņemts no mācību plānošanas e-vides, ar ministres skaidrojumu, ka tas tapis "neievērojot labu pārvaldību".

Ministre Anda Čakša (JV) gan pauda, ka par šiem jautājumiem sabiedrībā esot jādiskutē, jo tikai zināšanas radot "izpratni un sapratni".

Pats VISC savukārt informē, ka materiāls nemaz neesot bijis paredzēts demonstrēšanai visas klases priekšā kādā no mācību priekšmetiem - tas esot vien "rekomendējoša rakstura" un to varot izmantot, ja rodas nepieciešamība.

Pēc skaļo rezonansi izraisījušo VISC publicēto materiālu par seksuālo un reproduktīvo veselību nokļūšanas izglītības sistēmā ierosināta disciplinārlieta pret VISC vadītāju Lieni Voroņenko, izriet no izglītības un zinātnes ministres ieraksta vietnē "Facebook".