Kā skolo pirmsskolas vecuma bērnus Vācijā: stāsta pedagoģe Izabella Barta
Līdzīgi kā Latvijā, arī Vācijā ģimenes savlaicīgi piesakās rindā, lai pretendētu uz vietu pirmsskolā. Par pirmsskolas izglītības sistēmu Vācijā stāsta Izabella Barta (Isabell Barth), Vācijas pirmsskolas “Dibber” pedagoģiskā vadītāja
Obligātā pirmsskolas izglītība Vācijā tiek uzsākta piecu gadu vecumā. Līdz tam vecāki var brīvprātīgi izvēlēties, no kāda vecuma bērnam uzsākt pirmsskolas gaitas. Lai gan vecāku maksājums par pirmsskolu var būtiski atšķirties, atkarībā no reģiona, vecāku ienākumiem un pirmsskolas veida, lielākā daļa bērnu apmeklē pirmsskolu jau krietni pirms obligātā vecuma, turklāt, arī agrīna pirmsskola ir izplatīta prakse.
Līdzīgi kā Latvijā, arī Vācijā ģimenes savlaicīgi piesakās rindā, lai pretendētu uz vietu pirmsskolā. Visbiežāk tas tiek darīts uzreiz pēc bērna piedzimšanas, jo gaidīšanas laiks var svārstīties no viena līdz trīs gadiem. Tiesa, valstī kopumā rindā ir aptuveni 200 līdz 300 bērni, kas, ņemot vērā kopējo iedzīvotāju skaitu, nav daudz. Arī pieteikšanās sistēma ir vienkārša un digitalizēta, izvairoties no sadrumstalotības.
Socializēšanās ar vienaudžiem un komunikācijas prasmes
Lai gan pirmsskolas lielākoties strādā no plkst. 7:00 līdz 17:00 vai no plkst. 8:00 līdz 16:00, visbiežāk bērni ierodas aptuveni plkst. 9.00 un ne vienmēr pavada pirmsskolā visu dienu. Mācību process bērniem līdz sešu gadu vecumam nav balstīts uz noteiktu programmu, kas bērnam būtu jāiemāca un jāapgūst, uzsvars tiek likts uz dažādām izglītojošām spēlēm, ar kurām bērni mācās lasīt, rakstīt, kā arī iegūst izpratni par lietu kārtību un dažādām vērtībām. Primāri agrīnā pirmskola kalpo kā vieta, kur bērns socializējas ar vienaudžiem un attīsta komunikācijas prasmes, kas, savukārt, ir ļoti būtiski vēlāk, uzsākot mācības skolā.
Projektos jeb tematos balstīta mācīšanās
Uzsākot obligāto pirmsskolas izglītības programmu, mācību norises mainās. Bērni izvēlas nodarbību tēmu, piemēram, dzīvnieki, zvaigznāji vai kas cits. Bērniem ir arī iespēja piedalīties dažādās aktivitātēs un kopā ar skolotājām īstenot vienkāršus zinātniskos eksperimentus. Salīdzinot ar daudzām Eiropas valstīm, pirmsskolas izglītība Vācijā ir atšķirīga – dažādu prasmju apguve tiek pakārtota attiecīgajai tēmai. Piemēram, mācoties par dzīvniekiem, bērni vienlaikus mācās rakstīt, klausīties, attīsta koncentrēšanās spējas u.tml. Runājot līdzībās, tā ir projektos balstīta mācīšanās, kas pielāgota attiecīgajai vecuma grupai.
Agrīnās pirmsskolas popularitāte pieaug
Arvien vairāk vecāku novērtē agrīnās pirmsskolas izglītības nozīmi bērnu attīstībai. Mainās arī sabiedrības kopējā attieksme. Agrīnā pirmsskola ir kļuvusi par būtisku sastāvdaļu Vācijas izglītības sistēmā. Šobrīd par normu kļūst vecāku atgriešanās darba tirgū, kas bērns sasniedzis viena gada vecumu – arī pedagogi atzīst, ka bieži vien šis ir labākais laiks, jo bērniem ir vieglāk iekļauties grupā, nav īpašu izaicinājumu, lai iedraudzētos ar citiem bērniem. Ja pirmsskolas gaitas tiek uzsāktas divu gadu vecumā vai vēlāk, reizēm tas ir ļoti izaicinoši, bērni smagāk uztver nošķirtību no vecākiem, ir emocionālāki un sarežģītāk reaģē uz pārmaiņām.