foto: Publicitātes foto
Esi vesels

Uztura bagātinātāju labirintos

Sadarbības projekts

“Vislielākā grupa ir mārketinga produkti. Šo produktu sastāvs ir salikts tā, lai cilvēks izlasītu un nodomātu: o, tur ir viss, kas man ir vajadzīgs! Paiet pāris gadu, burciņām nomaina etiķeti un šo pašu produktu tirgo kā jaunu” -- Mārtiņš Tambaks.

Clariwell ir jauns un profesionāls Latvijas uzņēmums, kas piedāvā pašu radītus un Latvijā ražotus uztura bagātinātājus. Tie izceļas ar visaugstāko kvalitāti, un tos labprāt saviem pacientiem iesaka arī ārsti. Sarunā Clariwell valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Tambaks atzīst, ka uztura bagātinātāju tēma ir sarežģīta un neviennozīmīga. Ir saprotama cilvēku un ārstu skepse, jo ne visi uztura bagātinātāji sniedz solīto efektu, ne visi ir reģistrēti un droši. Viņa vadītais uzņēmums izvēlējies interesantu, bet ne vieglāko ceļu – Clariwell produkti nesola brīnumaini glābt visus no visa, bet strādā ļoti konkrētu problēmu gadījumā.

Kā radās jūsu uzņēmums?

Stāsts sākās pirms divarpus gadiem. Tikko biju noslēdzis vienu lielu dzīves posmu, darbu Olainfarm, un biju krustcelēs – iet ierasto un turpināt zināmu, labi atalgotu darbu vai pieņemt izaicinājumu un mesties nezināmā, bailīgā, tomēr ļoti vilinošā notikumā – uzņēmuma veidošanā. Kopā ar domubiedriem domājām, ģenerējām idejas, kādam būtu jābūt mūsu uzņēmumam, kādu vīziju vēlamies īstenot, kādus mērķus sasniegt. Mūs vienoja ideja par spēju palīdzēt cilvēkiem, darot to profesionāli, inovatīvi un kvalitatīvi. Tā nu tagad esmu valdes priekšsēdētājs uzņēmumā Clariwell.  Cīnāmies un ejam uz priekšu, es pat teiktu, ka mums ir visai labi sasniegumi kā jaunuzņēmumam, lai gan esmu reālists. 

Uzreiz zinājāt, ka gribat ražot tieši uztura bagātinātājus?

Principā zinājām, jo, manuprāt, biznesam noteikti jābūt ar augstu pievienoto vērtību. Mūsu uzņēmuma pamatā tādas vērtības ir pat vairākas: gan iespēja palīdzēt cilvēkiem, gan radīt jaunus produktus, gan arī pētīt dažādu dabas vielu ietekmi uz konkrētiem procesiem cilvēkā. Arī iepriekš, strādājot farmācijas industrijā, man tas tiešām sniedza gandarījuma izjūtu. Jā, nenoliedzami, tas ir bizness un nauda, tomēr viss ir atkarīgs no pieejas un tā, uz ko tiek likts uzsvars – uz naudu vai cilvēku. Personīgi man šī palīdzības izjūta piešķir manam darbam un uzņēmumam lielu papildu vērtību. Es gan atzīšos, ka mērķējam augstāk un nākotnē labprāt ražotu arī augu izcelsmes zāles, bet nu tam nepieciešami milzīgi kapitālieguldījumi, un tas nepavisam nav tik vienkārši, kā varētu šķist no malas. Clariwell īpašnieki uzņēmumu pilnībā finansē paši no savas naudas, un tam ir savi plusi un savi mīnusi. Straujākai attīstībai būtu nepieciešamas lielas papildu investīcijas.

Bet jā, atgriežoties pie mūsu uzņēmuma darbības sfēras, galvenais nosacījums bija – gribam radīt vērtīgus produktus.

Tas nozīmē, ka no visas sirds ticat uztura bagātinātāju labajai iedarbībai?

Protams ticu, bet ne visiem! Viss nav tik vienkārši. Šeit būtu svarīgi saprast nozari kopumā. Uztura bagātinātāji ir ļoti, ļoti dažādi. Ir zināms, ka uztura bagātinātāju tirgus ir viens no visstraujāk augošajiem, tomēr jāņem vērā, ka dažādās valstīs pie uztura bagātinātājiem pieskaita atšķirīgus produktus. Ir valstis, kurās par uztura bagātinātājiem tiek uzskatīti vitamīni, minerālvielas, aminoskābes, augu maisījumi utt., taču ir valstis, kur pie uztura bagātinātājiem tiek pieskaitīta arī pārtika, dzērieni un bezrecepšu medikamenti. Uztura bagātinātāji ir kaut kas pa vidu starp pārtiku un zālēm, un šodien tie vairs ne vienmēr tiek lietoti tikai veselības nolūkos – ir plašs piedāvājums sportam, skaistumam. Līdz ar to atbildot uz jautājumu, vai es ticu uztura bagātinātājiem, no sākuma ir pašam sev jādefinē: “Ko es saprotu ar vārdiem “uztura bagātinātājs”?”

Uztura bagātinātāju pieprasījuma pieaugums ir saistīts gan ar pieaugošu veselīga dzīvesveida apziņu, ka viss, kas dabā, ir labāks, nekā mākslīgi radīts, gan arī ar cilvēku labklājības pieaugumu. Ieejot aptiekā, var apmulst no piedāvātā uztura bagātinātāju klāsta, tomēr, izpētot tuvāk, mēs bieži secinām, ka nav īsti skaidrs, kam tie ir paredzēti, ja neskaita skaistus saukļus.

Dibinot uzņēmumu, zinājām, ka negribam būt kārtējie “multivitamīni”. Mēs gribējām radīt kaut ko atšķirīgu – īpašu un ļoti specifisku, reāli noderīgu. Droši vien tieši šāda pieeja mums ir palīdzējusi jau tik tālu tikt. Mēs ražojam augstas kvalitātes produktus, maksimāli nekaitīgus cilvēka veselībai. Katra mūsu produktu sastāvdaļa ir rūpīgi izvēlēta, lai tā būtu pēc iespējas tuvāka dabā sastopamajām formām, nodrošinot labu biopieejamību un efektivitāti. Mērķis jau no paša sākuma bija radīt uztura bagātinātājus, kuri var būt noderīgi cilvēkiem ar ļoti specifiskām diagnozēm.

Patiesībā visu uztura bagātinātāju piedāvājumu var sadalīt trīs daļās: vieni ir vēsturiskie uztura bagātinātāji, kas lietoti jau gadu desmitiem un kuru iedarbība ir labi zināma, kā baldriāns, oglīte vai C vitamīns.

Otra un vislielākā grupa ir mārketinga produkti. Šo produktu sastāvs ir salikts tā, lai cilvēks izlasītu un nodomātu: o, tur ir viss, kas man vajadzīgs! Netiek vērtēta ne sastāvdaļu kvalitāte, ne sastāvdaļu daudzums. Iekšā salikts viss, bet – niecīgās devās. Mērķis, lai uz burciņas var uzrakstīt, ka palīdz visam un derēs arī visiem. Patiesībā tie ir potenciāli īslaicīgi produkti. Paiet pāris gadu, burciņām nomaina etiķeti un šo pašu produktu tirgo kā jaunu.

Un tad ir trešā grupa, kam pieskaitāmi arī Clariwell produkti, patiešām specializēti produkti ar zinātniski pamatotu sastāvu un zinātniski pamatotām efektīvām devām. Šādi uztura bagātinātāji tiešām strādā, un, lūk, tādiem uztura bagātinātājiem es patiešām arī ticu. Tomēr der atcerēties, ka katra cilvēka organisms ir atšķirīgs, un šeit darbojas tieši tie paši principi kā ar medikamentiem – uz vienu iedarbojas, uz citu ne.

Jūsu produkti tiešām ir ļoti specifiski. Biju pārsteigta, ieraugot uztura bagātinātāju tiem, kurus nomoka migrēna un galvassāpes. Pārdošanā vispār vēl ir kas līdzīgs?

Ātrā atbilde: “Nē, nav!” Tas tiešām ir unikāls produkts, jāsaka – arī iecienīts. Protams, sastāvdaļas ir zināmas, un atsevišķos uztura bagātinātājos iespējams sastapt dažu sastāvdaļu kombinācijas, taču konkrēti šāda sastāva produkts ir tikai mums. Runājot ar neirologiem, viņi atzīst, ka iesaka Migrakler saviem pacientiem gan kā papildinājumu standarta terapijai, gan profilaksei.

Un kādas atsauksmes?

Pozitīvas! Manuprāt, viens no svarīgākajiem rādītājiem, kas apliecina jebkura produkta kvalitāti un efektivitāti, ir atkārtoti produkta pirkumi. Runājot par šo produktu, atkārtoti pirkumi ir 52 % gadījumos, kas nozīmē, ka vairāk nekā puse no pircējiem kļūst par mūsu pastāvīgiem klientiem. Atsevišķos gadījumos esam lūguši sniegt atgriezenisko saiti par uztura bagātinātāja lietošanas pieredzi un redzam, ka būtiski samazinās migrēnas biežums. Arī stiprums, lai gan ne tik būtiski, bet tomēr samazinās. Tomēr jāsaprot, ka tas ir uztura bagātinātājs, tās nav zāles! Lai arī mūsu produkti ir brīvi nopērkami gan aptiekā, gan dažādās interneta platformās, mēs visiem saviem pircējiem rekomendējam konsultēties ar ārstu jebkuru jautājumu gadījumā.

Otrs interesants produkts jums ir radīts cilvēkiem ar insulta risku.

Es teiktu, ka interesanti mums ir visi seši produkti, kas ir pieejami. Pirms mēneša “palaidām” jaunu produktu vairogdziedzera veselībai, un tā pārdošanas apjomi pārsteidza pat mūs pašus. Tur ir interesanta sastāvdaļa – brūnaļģe, kas ir ļoti koncentrēts joda avots.

Tomēr saprotu, ka vēlaties uzzināt kaut ko vairāk par Strokex. Mērķauditorija ir cilvēki ar paaugstinātu homocisteīna līmeni, insulta risku un viegliem pēcinsulta stāvokļiem. Arī cilvēki ar augstu holesterīna līmeni, tomēr šajā gadījumā – netieši. Bioķīmija tur nav tik vienkārša – produkts tiešā veidā uz holesterīnu nedarbojas, bet iedarbojas uz homocisteīnu, kas patiesībā ir vaininieks, kāpēc holesterīns izgulsnējas asinsvados. Esam veikuši nelielu laboratoriski apstiprinātu homocisteīna līmeņa monitoringu pirms un pēc Strokex, un rezultāts ir fantastisks. Homocisteīna līmenis samazinājās vidēji par 33 %, pats uz sevi arī pārbaudīju!

Tomēr lielākā pievienotā produkta vērtība ir sastāvdaļās, kas pozitīvi ietekmē smadzeņu plastiskumu, pagarina nervu šūnu izaugumus, samazina un ierobežo nervu šūnu membrānas bojājumus, kā arī veicina uzmanības, mācīšanās un atmiņas veiktspējas uzlabošanos.

Ko vēl pats esat pārbaudījis?

Patiesībā visus mūsu produktus, tomēr ne visi mūsu uztura bagātinātāji man ir aktuāli. Piemēram, ar galvassāpēm es nemokos. Ļoti labs ir uztura bagātinātājs miegam ar Kalifornijas magoni. Kalifornijas magone ir neparasti efektīvs miega līdzeklis. Lielākā daļa miegu veicinošo preparātu satur sintētisko hormonu melatonīnu. Reāls un efektīvs hormons, kas tiešām palīdzēs aizmigt, taču ārstiem ir nevienozīmīgs skatījums par tā ilgstošu lietošanu, jo organisms atradinās pats ražot melatonīnu. Vēlējāmies radīt produktu, kas nesaturētu melatonīnu, taču būtu efektīvs. Un esam atraduši risinājumu – veidu, kā organismā veicināt melatonīna ražošanu pietiekamā daudzumā. Tas ļauj nepievienot sintētisko hormonu un saglabāt produktu dabīgu.

Kur ņemat izejvielas? Saprotu, ka Latvijā meiteņu zeltpīpenīti un Kalifornijas magones neievāc.

Tiesa. Šo augu izcelsme nav Latvija, lai gan mūsu pašu dārzos var atrast gan meiteņu zeltpīpenīti, gan Kalifornijas magoni. Meiteņu zeltpīpenīte nāk no Dienvidrietumu Āzijas un Balkānu reģiona, tomēr tā ir plaši kultivēta un ieviesta Eiropā, arī Latvijā diezgan bieži sastopama. Savukārt Kalifornijas magones nosaukums jau pats par sevi pasaka, no kurienes tā nāk. Protams, ka šo augu ekstrakti tiek ievesti. Tomēr ir nianse – jau sākotnēji, uzstādot mūsu vērtību kritērijus, mums bija ļoti svarīgi, lai izejvielas ir augstas kvalitātes. Visas izejvielas, kas izmantotas mūsu produktos, tiek iepirktas no lieliem Eiropas vairumtirgotājiem, kas var garantēt kvalitātes sertifikāta patiesumu.

Tas ir būtiski, un cilvēki parasti par to neaizdomājas. Redzat, līdzīgi kā cilvēkus, arī augus apdraud dažādas baktērijas, vīrusi, sēnītes, nelabvēlīgi laikapstākļi, un tas ietekmē auga sastāvu, īpaši bioloģisko vielu kompleksu, kas savukārt ir svarīgs, lai mēs varētu nodrošināt, ka augs darbojas kā paredzēts. Tāpēc ir svarīgi, lai augi, kurus izmantojam, katrā ražošanas partijā ir ar vienādu spēku jeb standartizēti.

Kura jūsu produktos ir visīpašākā sastāvdaļa?

Interesantas ir visas sastāvdaļas, un par tām varētu stāstīt ilgi, bet tik daudz laika mums nav. Bet, ja būtu kāda jāizceļ, tad es gribētu izcelt safrāna krokusu. Kāpēc? Tāpēc, ka tas ir sarežģīti iegūstams un izmantots jau ļoti sen.

Vai zinājāt, ka safrāna krokusa drīksnas kā medikamentu sāka izmantot jau vairāk nekā 2000 gadus p. m. ē.? Protams, sākotnēji tās izmantoja dažādos opioīdajos preparātos, kurus lietoja, lai samazinātu sāpes, un neesmu pārliecināts, ka krokuss tur bija svarīgākā sastāvdaļa, tomēr jaunākie pētījumi uzrāda, ka safrānam ir ļoti izteikta antidepresīva ietekme. Šo safrāna krokusa īpašību arī izmantojam mūsu uztura bagātinātājā. Depresija nav joka lieta, tāpēc noteikti jākonsultējas ar ārstu, lai atrastu pareizo risinājumu savai problēmai.

Mūsu uzņēmuma un mans personīgais viedoklis – lai saglabātu veselību, galvenais ir dzīvesveids – ēšana, fiziskās aktivitātes, miegs –, vairāk nekas nav vajadzīgs. Ja sākas kādas veselības problēmas, sākotnēji būtu labi saprast to cēloni. Ja cēlonis pie ārsta ir noskaidrots un ir iespējams ar dabīgām vielām koriģēt problēmu, tad tas ir jāizmanto. Ja nelīdz – jālieto medikamenti.

Pirms diviem gadiem veiktā Eiropas iedzīvotāju veselības aptauja parādīja, ka medikamentus regulāri lieto 46 % iedzīvotāju. Gandrīz puse! Manuprāt, tas ir daudz. Man šķiet, ka primāri labāka izvēle ir dabīgi produkti, kas ir mazāk kaitīgi organismam un kuriem nav vai ir minimālas blakusparādības, mazāka slodze aknām, nierēm utt.

Bet es arī labi saprotu ārstu nepatiku pret uztura bagātinātājiem – tas ir tās mārketinga produktu grupas nopelns, kas nestrādā vai strādā ļoti maznozīmīgi. Un otrs – cilvēki diemžēl ne vienmēr apzinās, ko dara. Piemērs. Viena mana laba paziņa izlēma pamēģināt mūsu produktu, kura sastāvā ir cinks. Pēc laika atklāja, ka viņai ir slikta dūša. Izrunājāmies – izrādījās, ka viņa lieto vēl arī citus uztura bagātinātājus citiem mērķiem un arī tur sastāvā ir cinks – 30 mg. Bet mūsu produktā arī ir cinks – 25 mg. Plus vēl – cinks pārtikā. Nu, beigās ir slodzīte aknām un slikta dūša arī. Cinka pārdozēšana. Tāpēc ir jālasa instrukcijas un jāsaprot, ko ar ko kopā var lietot.

Mēs ļoti cenšamies savus esošos un potenciālos klientus izglītot. Mūsu mājaslapā ir ļoti daudz informācijas par katru sastāvdaļu. Un nemaz ne tik sarežģītā formā.

Jādomā arī, vai vienmēr jāizvēlas uztura bagātinātājs, varbūt to var aizstāt ar pārtiku? Ēdiet Brazīlijas riekstus, ja trūkst selēna! Tur tā ir daudz. Un nevienā uztura bagātinātājā tas nebūs tik organiskā formā kā riekstos.

Uztura bagātinātāju bizness turpinās plaukt?

Noteikti. Cilvēki līdz ar labklājības pieaugumu vairāk pievēršas dabīgām lietām un preparātiem. Salīdzinot ar zālēm, uztura bagātinātāji noteikti ir organismam draudzīgāki.

Mūsu pašu mērķis ir atsevišķus uztura bagātinātājus ar laiku reģistrēt kā augu izcelsmes zāles. Tas ir milzīgs darbs un ieguldījumi, bet mēs esam tam gatavi! Vēlamies ieiet Eiropas tirgū, un pirmie soļi jau ir sperti – esam reģistrējuši mūsu produktus Lietuvā, Igaunijā un Vācijā. Plānojam turpināt radīt vēl jaunus produktus, kas palīdzēs cilvēkiem konkrētās situācijās. Ja ar saviem produktiem palīdzēsim vairāk cilvēkiem justies labāk, būsim laimīgi!

Raksts tapis sadarbība ar Clariwell!