foto: no izdevniecības Rīgas Viļņi arhīva
Negodīgo influenceru sāga turpinās - Sauliete un Miglāne sola cīnīties par savu taisnību
Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) par konstatētajiem pārkāpumiem divām Latvijas influencerēm – Saulietei un Miglānei – piemērojis sodu kopumā 2500 eiro.
Slavenības
2021. gada 7. jūnijs, 05:01

Negodīgo influenceru sāga turpinās - Sauliete un Miglāne sola cīnīties par savu taisnību

Marta Martinsone

Žurnāls "Kas Jauns"

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) par konstatētajiem pārkāpumiem divām Latvijas influencerēm – Adrianai Miglānei un Katrīnei Saulietei – piemērojis sodu kopumā 2500 eiro. Dāmas žurnālam "Kas Jauns" paudušas savu nostāju pret esošo situāciju, apgalvojot, ka it nemaz nejūtas vainīgas.

Jau krietnu laiku Patērētāju tiesību aizsardzības centrs uzrauga sociālo tīklu līderus, lai pārbaudītu, vai tie nepārkāpj Reklāmas likumu un nemaldina savu auditoriju. Nu pēc izteiktiem brīdinājumiem divas pašmāju influenceres beidzot sodītas arī nopietnāk – saņēmušas ievērojamas finansiālās sankcijas. Tas notika pēc tam, kad patērētāju tiesību uzraugi saņēma apstiprinājumu no uzņēmumiem, kuru produktus Sauliete un Miglāne ir publicējušas soctīklā "Instagram" reklāmas nolūkā. Noskaidrojās, ka ar viņām slēgta vienošanās par reklāmas aktivitātēm un influenceres par to ir saņēmušas atlīdzību un/vai dāvanas. Tādējādi PTAC konstatēja, ka Sauliete un Miglāne īsteno maldinošu komercpraksi, jo, veidojot "Instagram" saturu, noklusējušas, ka publicētā informācija ir komerciāla rakstura. Proti, reklāma ir sniegta par atlīdzību, dāvanām vai citiem materiāliem labumiem vai ieguvumiem.

Tiem, kas vēl nezina vārda “influenceris” nozīmi, to varētu skaidrot šādi: sociālo tīklu personība, kas ar sava oriģinālā satura radīšanu kādā no jomām ir ieguvusi lielu skaitu, pat vairākos tūkstošos mērāmu, sekotāju. Ir pieņemts, ka influenceru sekotāji uzticas influencera rekomendācijām un ir motivēti pirkt produktus un pakalpojumus vai rīkoties tā, kā iesaka konkrētais influenceris.

Taču, protams, ir likumi, kuri influenceriem jāievēro, un tos šoreiz pārkāpušas divas pašmāju blondīnes…

Adriana Miglāne sodīta ar 1500 eiro

TV šova "X faktors" zvaigzne dziedātāja Adriana Miglāne (21) žurnālam "Kas Jauns" skaidrojusi, ka viņa sodīta par haštagu jeb tēmturu nelietošanu, publiskojot "Instagram" vēstījumus, kas tapuši sadarbības formā.

foto: no izdevniecības Rīgas Viļņi arhīva
Miglāne pauž gatavību tiesāties. Sodītā influencere plāno pieprasīt arī kompensāciju par ciešanām. Viņa skaidro, ka viņai nav iespēju samaksāt 1500 eiro sodu noteiktā mēneša laikā.

Dziedātāja atzīst, ka savulaik pievienojusies "Instagram", lai dalītos ar savu muzikālo sniegumu. Vēl pat pirms dalības "X faktorā" viņai "Instagram" bijuši sešpadsmit tūkstoši sekotāju, bet sākotnēji nodarboties ar cita veida reklāmu šajā platformā neesot bijis nodoma. Miglāne atzīst, ka, pieaugot sekotāju skaitam, viņa sākusi pieņemt reklāmdevēju piedāvājumus, bet influenceres darbs nevarot tikt uzskatīts par iztikas avotu, vien par piepelnīšanos: “Vismaz manā gadījumā tie noteikti nevar būt pamatienākumi. Man liels finansiāls atbalsts ir mīļotais cilvēks un bērna tēvs. Arī šajā situācijā es esmu viņam ļoti pateicīga par to, ka saņemu emocionālu atbalstu. Šis notikums mums arī ir labs pārbaudījums attiecībām.”

Kā atklāj Miglāne, viņa bijusi šokēta par piespriesto naudas sodu – 1500 eiro – un vērsusies pie advokāta. “Advokāts man ieteica nomierināties, tikt galā ar emocijām, jo, neslēpšu, saņemot paziņojumu par sodu, es izplūdu asarās. Tā tomēr ir ievērojama naudas summa,” atzina jaunā māmiņa. Miglāne uzsver, ka šo situāciju vēl dramatiskāku padara heiteri, kas nu viņai rakstot ļoti aizskarošas vēstules. “Man raksta nelabvēļi. Sauc par noziedznieci, krāpnieci un visādi citādi… Kā es reaģēju uz šādiem heiteru uzbrukumiem? Es viņiem cenšos atbildēt ar labu. Novēlu jauku dienu, lai veicas! Ir reizes, kad šādi cilvēki pēc manas atbildes apjūk un turpina saraksti, kuras rezultātā izveidojas pavisam cita komunikācija. Daudz pozitīvāka, teikšu, pat draudzīga, un ir saņemta atvainošanās,” stāsta Miglāne.

Šova "X Faktors" zvaigzne Adriana Miglāne

Šova "X Faktors" zvaigzne Adriana Miglāne.

gallery icon
27

Adrianai lielu atbalstu sniedzot viņas bēdu māsa – par tādu pašu pārkāpumu sodītā influencere Katrīne Sauliete. “Viņa mani ļoti stiprināja esošajā situācijā. Viņai tomēr ir lielāka dzīves pieredze un rūdījums saistībā ar publiskajiem ne tik pozitīviem gadījumiem,” atzīst Adriana. Jauniete uzsver, ka šis notikums viņu tikai darīšot stiprāku. “Tam tā bija jānotiek, jo līdz šim biju pārāk trausla pret ārējo pasauli,” saka Adriana.

Adrianas Miglānes pilngadības svētki un debijas dziesmas prezentācija

Adrianas Miglānes pilngadības svētki un debijas dziesmas prezentācija.

gallery icon
55

Katrīne Sauliete sola nepadoties

Katrīne Sauliete ir viena no pašmāju aktīvākajām influencerēm. Viņas Instagram konts spējis pulcēt vairāk nekā 45 tūkstošus sekotāju. Viņai PTAC piespriedis 1000 eiro sodu.

foto: no izdevniecības Rīgas Viļņi arhīva
Sauliete ir neizpratnē, kāpēc ar viņu valsts iestāde sazinās, sūtot vēstuli uz deklarētās dzīvesvietas adresi. Jo Katrīne laikam uzskata, ka visiem taču būtu jāzina, ka viņa tur nemaz nedzīvo.

Katrīne saziņā ar žurnālu "Kas Jauns" sola “cīnīties par savu taisnību”, jo uzskatot, ka viņai uzliktais sods nav taisnīgs. Sauliete min, ka varētu vērsties Administratīvajā tiesā, kā arī apņēmusies katru dienu sūtīt vēstules PTAC. Jāatzīst, ka likuma uzraugi pirms pusotra gada ar Saulieti centušies sazināties caur šo pašu platformu, taču influencere tos esot nobloķējusi. “Vai tiešām nav cita saziņas veida, kā mani informēt? Kas tā par iestādi, kura uz instagramu raksta oficiālus paziņojumus? Piezvanīt, uzrakstīt e-pasta vēstuli nevar? Atsūtīta vēstule uz pastu pēc deklarētās dzīvesvietas, kur pat nedzīvoju… Man nav laika makulatūrai, lai tajā iedziļinātos,” pikta par PTAC saziņas iespējām ir influencere, kura laikam gan neesot informēta, ka Dzīvesvietas deklarēšanas likums nosaka – deklarētā dzīvesvieta ir tā vieta, kur persona “sasniedzama tiesiskajās attiecībās ar valsti un pašvaldību”.

“Tagad esmu lielākā Latvijas noziedzniece. Piedevām man raksta kaut kādi “dīvāna eksperti” un izsaka savas pretenzijas. Protams, ir savi ieguvumi, jo, pateicoties šim visam, man nāk klāt jauni sekotāji. Varēšu vairāk nopelnīt,” prāto influencere.

Katrīnes Saulietes atpūta Bali

Katrīnes Saulietes atpūta Bali.

gallery icon
12

Sods var būt līdz pat 100 tūkstošiem eiro

PTAC mājaslapā norādīts, ka satura veidotājiem, to skaitā influenceriem, ir jāievēro prasības, kas attiecas uz preču un pakalpojumu reklamēšanu vai tai pielīdzināmu saziņu. Influenceriem jāsniedz skaidra un uzskatāma norāde par saziņas komerciālo raksturu, piemēram, izmantojot atsauces norādi: #reklāma, #apmaksāts, #sponsorēts, #apmaksātareklāma, #paidpartnership… Likuma uzraugi uzsver: ja prasības neievēro un tiek ietekmēts liels skaits patērētāju, var uzsākt lietu, un maksimālais sods, ko var piemērot, ir 100 tūkstoši eiro.

Digitālā mārketinga eksperts: “Tas bija sagaidāms”

Radoša digitālā satura mārketinga aģentūras "New Black" vadītājs Artūrs Mednis žurnālam "Kas Jauns" par šo situāciju izsakās skaidri un nepārprotami: “Bija sagaidāms, ka tas tā notiks.”

foto: no privātā arhīva
“Valsts iestāde godam pilda savu darbu, influenceri tagad redz, ka par likuma neievērošanu ir reāls, adekvāts sods,” vērtē Artūrs Mednis.

“Influenceri, kuri reklamē produktus vai pakalpojumus pret atlīdzību, nodarbojas ar uzņēmējdarbību. Šajā gadījumā influenceres nebija ievērojušas konkrētu likumu un tika sodītas. Soda apjoms? Manuprāt, tas ir adekvāts un samērīgs pret summu, kuru viņas līdz šim ir nopelnījušas. Uzskatu, ja sodi būtu mazāki, šāda prakse – neievērot likumu – būtu daudz biežāka. Šī konkrētā valsts institūcija nespēj izsekot visiem likumpārkāpējiem, tāpēc šāds konkrēts notikums liks pievērst uzmanību pārējiem influenceriem. Viņiem ir jāievēro likums,” uzsver Mednis.

Taujāts, kāda pēc viņa novērojumiem bijusi sodīto influenceru reakcija, viņš saka: “Tas viss ir neliels teātrītis, tomēr ļoti labs iemesls satura veidošanai. Bērnišķīga uzvedība. Kas var influencerim būt labāks šajā situācijā? Neliela drāma un tik milzīga preses uzmanība, tika sasniegta liela auditorija, arī to cilvēku, kas par tādu Miglāni un Saulieti neko nav dzirdējuši. Viņas ir tikai ieguvējas, jo Latvijas medijiem ir spēcīga ietekme,” uzsver mārketinga eksperts. Artūrs atzīst – sabiedrības reakcija uz notiekošo var tikt uztverta divējādi. Iespējams, kāds no viņu partneriem pēc šī skandāla atteikšoties no sadarbības, taču varbūt nāks klāt jauni.

Citas ziņas un notikumus lūkojiet žurnālā "Kas Jauns"!