Kļūda deklarācijā no sievas “izšķir” Operas vadītāju Egilu Siliņu
Pērn 5. novembrī Latvijas Nacionālās operas un baleta (LNOB) valdes priekšsēdētāja amatā stājās Egils Siliņš. Pagājis pusgads, un tā laikā Siliņš pamanījies gan sakašķēties ar tenoru Aleksandru Antoņenko, gan pārtraukt darba attiecības ar ilggadējo Operas scenogrāfu Andri Freibergu. Un nu, kā raksta žurnāls "Kas Jauns", atkal viņa vārds nonācis ļaužu runās, jo Siliņa amatpersonas deklarācijā vairs nav viņa laulātās draudzenes vārda…
Pagājušā gada beigās Siliņš Latvijas Nacionālās operas un baleta valdes priekšsēdētāja amatā nomainīja Zigmaru Liepiņu, kas šajā krēslā atradās kopš 2013. gada. Iesniedzot amatpersonas deklarāciju, Siliņš norādīja ne tikai to, ka gadu laikā sakrājis aptuveni vienu miljonu eiro, bet savu ģimenes stāvokli – ka ir precējies ar filoloģi tulkotāju Karmenu de Migelu. Iepazinās viņi 2006. gadā, bet par precētu pāri kļuva 2013. gadā. Egilam tā bija trešā laulība. Un nu paklīdušas baumas, ka laulībai pienācis gals. No kurienes tad tās radušās? Izrādās, ka jūnija beigās publiskotajā Siliņa deklarācijā par 2019. gadu viņa laulātās draudzenes vārds vairs neparādās.
Sieva – operzvaigžņu aģente
Pašmāju kultūras aprindās jau mēļoja, ka viņi nebūt nav šķīrušies tāpēc, ka attiecības būtu pasliktinājušās. Laulība esot šķirta tamdēļ, ka de Migela ir vairāku pasaules operas zvaigžņu, tostarp arī pašas nu jau bijušā vīra, menedžere. Un viņas aģentūra "CaDeMi Artists Management" saņemot procentus tad, ja Karmenas pārstāvētie dziedoņi kāpj uz skatuves LNOB iestudējumos. Tādēļ, lai izvairītos no šāda interešu konflikta, ka Karmenas vīrs – kā jau LNOB valdes priekšsēdētājs – var ietekmēt laulātās draudzenes biznesu, pāris esot nolēmis fiktīvi šķirties. Par to, ka abi dzīvo kopā joprojām, liecinot gan aculiecinieku redzētais, ka Egils un Karmena laiku pavada kopā gluži tāpat kā “pirms šķiršanās”, gan de Migela pati sociālās saziņas tīklos esot publiskojusi kopbildes un reklamē sava bijušā vīra uzstāšanās citzemju opernamos.
Ko tad par šo visu saka Siliņš pats? Žurnāla "Kas Jauns" uzrunāts, LNOB vadītājs pavēstīja, ka joprojām ir precēts vīrs. “Esmu joprojām precējies un šķirties netaisos. Deklarācijā acīmredzot ir kļūda,” bilda Siliņš.
Nopircis jaunu poršu?
Ja jau tā ir “acīmredzama kļūda”, tad vai var ticēt pārējam, kas rakstīts Siliņa amatpersonas deklarācijā? Lai nu kā, cerēsim, ka pārējie dati norādīti pareizi. Un pēc deklarācijas var spriest, ka Operas vadītājs pēc stāšanās amatā kļuvis mazāk turīgs. Sarēķinot viņa bezskaidrās naudas uzkrājumus, sanāk nedaudz virs 800 tūkstošiem eiro – bet iepriekšējā deklarācijā šī summa sasniedza miljonu. Tāpat no Siliņa deklarācijas “pazuduši” divi kopīpašumā bijuši dzīvokļi Spānijas pilsētā Valjadolidā. Redzams arī, ka viens dzīvoklis Rīgā, kas iepriekš bija kopīpašumā, tagad pilnībā pārgājis Siliņa īpašumā un nu viņam galvaspilsētā tādi ir pieci.
Deklarācija parāda arī, ka aptuveni 60 tūkstoši eiro ieguldīti akcijās vācu finanšu institūcijā "Commerzbank". Vēl Siliņam ir deklarēti gan depozītu sertifikāti, gan obligācijas, gan ieguldījumu fondi. Un šo finanšu instrumentu kopējā vērtība ir 1,4 miljoni eiro. Aptuveni šādas pašas summas bija lūkojamas arī Operas vadītāja iepriekšējā deklarācijā.
Siliņa jaunākajā deklarācijā norādīts, ka viņa īpašumā ir trīs automašīnas – 2017. gada izlaiduma "Porsche Macan", 2012. gada "Hyundai IX35" un 2005. gada "Honda CRV". Taču zinātāji gan vēsta, ka Siliņš šogad martā ticis pie jauna spēkrata – pavisam svaiga "Porsche Macan", kas tad laikam nomainījis viņa trīs gadus veco tādas pašas markas automobili.
Trači un dividendes
Kā žurnāls "Kas Jauns" jau pērn rakstīja, Siliņam LNOB amatā pietika ar nostrādātu nepilnu mēnesi, kad viņš jau tika ierauts pamatīgā tracī. Ar viņu “uz kara takas” nostājās pasaulslavenais tenors Aleksandrs Antoņenko.
Siliņa darbības pirmajās nedēļās dēļ Operu nācās pamest ilggadējai LNOB vecākajai mākslinieciskā darba koordinatorei Ilzei Sprancmanei, kuras pārziņā bija arī līgumu slēgšana ar Operas ārštata viesmāksliniekiem. Viņas amats ticis likvidēts, un šī Operas jaunā direktora rīcība tik pamatīgi satracināja šobrīd daudzu pasaulē vadošo operu solistu Aleksandru Antoņenko, ka viņš savā profilā sociālajā saziņas vietnē "Facebook" 14. novembrī ierakstīja: “Egil, Tu taču zini, ka es esmu pret Tevi!!! Es to tā tik vienkārši neatstāšu!”, kā arī: “Man vienkārši kauns. Atkal kāds Dzimtenes dēls ir atlaidis no darba vienu no izcilākajām Dzimtenes meitām... Un visi klusē. Man ir kauns.”
Antoņenko sava ieraksta komentāros arī piebilda, kāpēc ir tik sašutis par to, ka kāds Operā zaudējis darbu: “Direktors izmantos savu amatu, lai piesietu visus ārštata dziedātājus pie savas aģentūras. Visiem, kas grib dziedāt LNOB, tagad ir jāslēdz līgumi ar viņa sievas aģentūru un jāmaksā tur dividendes.” Savukārt "Kas Jauns" operdziedātājs skaidroja: “Ilze Sprancmane strādāja ar ārštata viessolistiem. Likvidējot viņas amatu, pastāv varbūtība, ka turpmāk šo jautājumu Operā kārtos, piemēram, kāda mākslinieku pārstāvošā aģentūra. Un tāda ir arī Egila Siliņa sievai Karmenai. Kāpēc maksāt algu citiem? Var taču visus dziedātājus ievilkt savā aģentūrā un pēc tam vairs neko nedarīt, jo 10 procenti ienākumu dividendēs būs garantēti vienmēr!”