foto: no izdevniecības Rīgas Viļņi arhīva
Skandāls Operā: tenors Aleksandrs Antoņenko sakašķējies ar jauno direktoru Siliņu
Antoņenko un Siliņš.
Slavenības
2019. gada 30. novembris, 06:42

Skandāls Operā: tenors Aleksandrs Antoņenko sakašķējies ar jauno direktoru Siliņu

Juris Vaidakovs

Žurnāls "Kas Jauns"

Latvijas Nacionālās operas un baleta (LNOB) jaunais direktors Egils Siliņš vēl nav amatā nostrādājis pat mēnesi, bet jau ierauts pamatīgā tracī. Ar viņu uz kara takas nostājies pasaulslavenais tenors Aleksandrs Antoņenko, raksta žurnāls "Kas Jauns".

Kā zināms, skatuves mākslinieki ir ļoti emocionāli cilvēki – ja pār viņiem nevaldītu emocijas, tad taču viņi nespētu aizraut skatītāju tūkstošus. Taču šoreiz šķiet, ka pārāk sakāpinātās emocijas novedušas pie tā, ka kopīgu valodu nespēj atrast vieni no pasaulē slavenākajiem Latvijas operdziedātājiem. Runa ir par 57 gadus veco basbaritonu Egilu Siliņu, kas ievērību ieguva 1996. gadā ar Mefistofeļa lomu operā "Fausts" Vīnes Tautas operā, un 44 gadus veco tenoru Aleksandru Antoņenko, kas tiek uzskatīts par vienu no pasaulē vislabākajiem Otello lomas izpildītājiem un pat salīdzināts ar pašu Plasido Domingo.

foto: ddp images/ Vida Press
Antoņenko Otello lomā.

Kauns un sašutums

2019. gada 5. novembrī Egils Siliņš kļuva par Latvijas Nacionālās operas un baleta valdes priekšsēdētāju, nomainot šajā amatā Zigmaru Liepiņu. Siliņa darbības pirmajās nedēļās Operu nācās pamest ilggadējai LNOB vecākajai mākslinieciskā darba koordinatorei Ilzei Sprancmanei, kuras pārziņā bija arī līgumu slēgšana ar Operas ārštata viesmāksliniekiem.

Viņas amats ticis likvidēts, un šī Operas jaunā direktora rīcība tik pamatīgi satracināja šobrīd daudzu pasaulē vadošo operu solistu Aleksandru Antoņenko, ka viņš savā profilā sociālajā saziņas vietnē "Facebook" 14. novembrī ierakstīja: „Egil, Tu taču zini, ka es esmu pret Tevi!!! Es to tā tik vienkārši neatstāšu!”, kā arī: „Man vienkārši kauns. Atkal kāds Dzimtenes dēls ir atlaidis no darba vienu no izcilākajām Dzimtenes meitām... Un visi klusē. Man ir kauns.”

Antoņenko sava ieraksta komentāros arī piebilda, kāpēc ir tik sašutis par to, ka kāds Operā zaudējis darbu: „Direktors izmantos savu amatu, lai piesietu visus ārštata dziedātājus pie savas aģentūras. Visiem, kas grib dziedāt LNOB, tagad ir jāslēdz līgumi ar viņa sievas aģentūru un jāmaksā tur dividendes."

Kas ar tām dividendēm?

Kad žurnāls "Kas Jauns" aizvadītajā nedēļā sazinājās ar ārzemēs strādājošo Aleksandru Antoņenko, lūdzot paskaidrot, ko viņš ar šo komentāru domājis, operdziedātājs atbildēja, ka ne tikai viņam, bet arī daudziem Latvijas Operā strādājošajiem šķiet, ka tāds darbības scenārijs var būt iespējams: „Ilze Sprancmane strādāja ar ārštata viessolistiem. Likvidējot viņas amatu, pastāv varbūtība, ka turpmāk šo jautājumu Operā kārtos, piemēram, kāda mākslinieku pārstāvošā aģentūra. Un tāda ir arī Egila Siliņa sievai Karmenai. Kāpēc maksāt algu citiem?

Var taču visus dziedātājus ievilkt savā aģentūrā un pēc tam vairs neko nedarīt, jo 10 procenti ienākumu dividendēs būs garantēti vienmēr!

Tikai, piemēram, man ceļš uz LNBO skatuvi ir slēgts.”

Vai tiešām? Nevar būt, ka pasaules mēroga zvaigzne, kura savu operas mākslinieka karjeru uzsāka 1997. gadā Latvijas Nacionālās operas korī, vairs nevarēs uzstāties uz sava dzimtā Baltā nama skatuves?! Kāpēc? „Egils nesmukā veidā aizgāja no mūsu kopīgās mākslinieku aģentūras "Hollaender-Calix", lai dibinātu savu aģentūru. Pat negribēja maksāt dividendes, taču tika piespiests atstrādāt iepriekš noslēgtos līgumus un tās atmaksāt. Es joprojām esmu "Hollaender-Calix" aģentūrā, bet Egils tagad ir LNBO direktors. Secinājums – man ceļš uz Latvijas Nacionālās operas un baleta skatuvi ir slēgts!” spriež viens no šā brīža pasaulē labākajiem tenoriem Aleksandrs Antoņenko.

Vaicāts, kāda bijusi LNBO kolēģu reakcija pēc viņa sašutuma pilnajiem ierakstiem sociālajos tīklos, viņš atbild: „Divi cilvēki ir uzrakstījuši privāti, paužot atbalstu. Viss. Visi baidās. Bet es nebaidos!”

LNOB: Antoņenko ir gaidīts operā!

Žurnāls "Kas Jauns" vērsās arī pie Latvijas Nacionālās operas un baleta ar lūgumu komentēt Aleksandra Antoņenko viedokli. Lūk, LNOB atbilde: „Aleksandrs Antoņenko vienmēr ir laipni gaidīts Latvijas Nacionālajā operā. LNOB nekomentēs Aleksandra Antoņenko privāti pausto viedokli un pieņēmumus. Tāpat kā līdz šim, ar ārštata izpildītājmāksliniekiem tiks slēgti līgumi. Neviens no šiem līgumiem nav un netiks slēgts ar Egila Siliņa bijušo aģentūru.”

Citas interesantākās ziņas un notikumus lūkojiet šīs nedēļas žurnālā "Kas Jauns"!