Mākslinieki svin „Parīzes Dievmātes katedrāles” pirmizrādi. FOTO
Slavenības

Mākslinieki svin „Parīzes Dievmātes katedrāles” pirmizrādi. FOTO

Jauns.lv

Latvijas Nacionālajā teātrī ar skaļām ovācijām un ilgstošiem aplausiem skatītāji novērtēja Zigmara Liepiņa un Kaspara Dimitera „Parīzes Dievmātes katedrāles” tikko iestudēto teātra versiju.

Mākslinieki svin „Parīzes Dievmātes katedrāles” pi...

Goda viesu statusā „Parīzes Dievmātes katedrāles” pirmizrādes svinībās omulīgi un pacilāti jutās Kaspars, Līga un Stefans Ezra Dimiteri.
Goda viesu statusā „Parīzes Dievmātes katedrāles” pirmizrādes svinībās omulīgi un pacilāti jutās Kaspars, Līga un Stefans Ezra Dimiteri.

„Parīzes Dievmātes katedrāle” bildēs

Pirmizrādes notika 17. un 18. maijā Sajūsmināti pēc izrādes noskatīšanās bija vairums pirmizrādes apmeklētāji, kas pauda gan gandarījumu par aktieru lielisko darbu uz skatuves, gan emocijām, ko radījis līdzi izdzīvotais stāsts. Ne viens vien apmeklētājs atzina, ka aizkustinājums dažās epizodēs bijis tik liels, ka nekas neatlicis, kā ļauties asarām. Ar atzinīgiem vārdiem Nacionālā teātra iestudējumu, kura režisore bija Indra Roga, novērtēja arī dziedātājs Igo, kurš tieši pirms 17 gadiem pats iejutās Kvazimodo lomā „Parīzes Dievmātes katedrālē” operas iestudējumā. Bet operdziedātājai Kristīnei Zadovskai, kas arī bija pirmizrādes viesu vidū, bija patiess aizkustinājums par aktrises Ditas Lūriņas atveidoto Esmeraldas māti Gudulu. Ballītē pēc izrādes režisorei Indrai Rogai operdziedātāja atzinās, ka operas iestudējumā tieši ar šo lomu viņa pieņemta un atzīta kā operas māksliniece.

Nacionālā teātra direktors pirmizrādes svinībās sveica Gudulas lomas atveidotāju aktrisi Ditu Lūriņu.
Nacionālā teātra direktors pirmizrādes svinībās sveica Gudulas lomas atveidotāju aktrisi Ditu Lūriņu.

Dimiteru dēls jau svin ar vīna glāzi

Izrādes komponists Zigmars Liepiņš neslēpj, ka opera “Parīzes Dievmātes katedrāle” viņam ir viens no mīļākajiem paša darbiem. „Lieliskais Kaspara librets reiz rosināja mūziku, kas pati plūda uz vārdiem. Man bija tik jāpaspēj pierakstīt. Nu tā piedzīvo savu trešo iestudējumu. Un es esmu gandarīts, ka tas notiek Latvijas Nacionālajā teātrī. Es droši varu teikt - manā teātrī, jo kā komponists šeit esmu jau no 1976. gada. Un varu apgalvot, ka trupa ir izaugusi tā, ka tai pa spēkam ir viss, pat opera! Šobrīd teātrī esmu vismaz reizi nedēļā un sekoju līdzi iestudējuma gaitai. Man jāatzīst, ka aktieri patiesi labi tiek galā ar grūto uzdevumu un progresē no dienas uz dienu,” atzīst izrādes komponists Zigmars Liepiņš.

Tāpat kā Zigmars Liepiņš, kuram daudz palīdzējusi dzīvesbiedre un mūza Mirdza Zīvere, „Parīzes Dievmātes katedrāles” pirmizrādes svinību uzmanības centrā bija arī izrādes libreta autors Kaspars Dimiters ar savu ģimeni – sievu Līgu un dēlu Stefanu Ezru. Gandrīz katrs pirmizrādes viesis vakara gaitā gāja klāt Dimiteriem, lai pateiktos par darbu, bet banketā Dimiteru ģimene pie svētku galda ieņēma goda vietas pašā vidū. Pēc priekā mirdzošajām sejām, bija redzams, ka Kaspars un Līga Dimiteri bija apmierināti ar savu īpašo statusu pirmizrādes svinībās. Daudzi viesi priecājās, ka par staltu puisi izaudzis Dimiteru dēls Stefans Ezra. Vēl pirms trim gadiem izcēlās skaļš skandāls, ka savas pārliecības dēļ Līga un Kaspars Dimiteri savu jaunāko atvasi, kas tolaik bija 15 gadu vecs, nelaiž skolā, bet gan apmāca mājmācībā. Sarosījās pat Bērnu tiesību aizsardzības inspekcija. Nu Stefans Ezra vairs nav nekāds bērns – puisis jau sasniedzis pilngadību, un „Parīzes Dievmātes katedrāles” pirmizrādi svinēja, te ar baltā, te sarkanā vīna glāzi rokā.

No skatītāju zāles pēc izrādes noskatīšanās Valdis Zatlers iznāca, apspriezdams redzēto ar radio dīdžeja Edmunda Kaševska sievu Renāti.
No skatītāju zāles pēc izrādes noskatīšanās Valdis Zatlers iznāca, apspriezdams redzēto ar radio dīdžeja Edmunda Kaševska sievu Renāti.

Bijušais Valsts prezidents Valdis Zatlers šoreiz pirmizrādi noskatījās sava jaunākā dēla Kārļa un viņa draudzenes Lauras Martas Zobovas kompānijā. Kundze Lilita esot bijusi sasirgusi, un palikusi mājās, tomēr Zatlers solīja doties mājās, un sievai plaši izklāstīt redzēto, jo šī izrāde politiķim esot sagādājusi patiešām krāšņu emociju buķeti.

„Kādreiz biju sajūsmā par uzvedumu operā, un vienmēr esmu uzskatījis, ka „Parīzes Dievmātes katedrāle” ir viena no labākajām mūsdienu operām latviešu kultūrā. Un šis – teātrī – ir labs jaunais uznāciens! Esmu sajūsmā par aktieru dziedātprasmi un izrādes kvalitāti. Šī ir pilnīgi cita izrāde. Es pat negribētu tās salīdzināt. Grandioza bija beigu kulminācija – cilvēki savu jūtu pacēlumā, līdz ar beidzamajiem akordiem izrādīja savu novērtējumu ar patiešām iespaidīgiem aplausiem. Arī man izrāde sagādāja pozitīvas emocijas,” Zigmara Liepiņa un Kaspara Dimitera kopdarbu slavē Valdis Zatlers.

Jo sevišķi viņš slavē pirmizrādes pirmā vakara Kvazimodo lomas atveidotāja Daumanta Kalniņa atdevi un talantu. „Šis Kvazimodo ir labākais, kādu līdz šim esmu redzējis, neraugoties uz to, ka abi iepriekšējie arī bija lieliski. Mani aizkustināja tā pārtapšana, kā tas tēls tika veidots – ka fiziski nespējīgs cilvēks mīlestības dēļ kļūst par varoni ar gandrīz nepārvaramu spēku. Šī ir jūtu un kaislību izrāde, varēju izdzīvot līdzi,” sajūsmināts par kvalitatīvi aizvadīto vakaru bija Valdis Zatlers.

Mākslinieki svin „Parīzes Dievmātes katedrāles” pirmizrādi

Kasjauns.lv / Foto: Mārtiņš Ziders, Inta Mengiša