"Latvijas naftas" aizdomīgā privatizācija. Valsts var zaudēt miljoniem eiro?
Pagājušā gada nogalē tika nolemts valstij piederošo uzņēmumu „Latvijas nafta” nodot privatizācijai, lai to iegūtu viens no valsts lielākajiem nodokļu parādniekiem – degvielas mazumtirgotājs, SIA „East West Transit”. Tas valstij nākotnē var radīt miljoniem lielus zaudējumus.
Bizness un ekonomika

"Latvijas naftas" aizdomīgā privatizācija. Valsts var zaudēt miljoniem eiro?

Jauns.lv

Nebūdams pārliecināts, ka būs ekonomikas ministrs arī nākamajā valdībā, Daniels Pavļuts parūpējies, lai pērnā gada nogalē tiktu privatizēta akciju sabiedrība „Latvijas nafta”, turklāt privatizētājam īpaši izdevīgā formā. Tādējādi valsts budžets var zaudēt vairākus miljonus latu.

Ja līdz šim SIA „East West Transit” maksāja „Latvijas naftai” koncesijas maksu, tad privatizācijas rezultātā uzņēmums atbrīvojies no šī maksājuma, kā arī pārņemtās saistības pret valsti vairāk nekā 12 miljonu latu (vairāk nekā 17 miljoni eiro) apmērā varēs faktiski nepildīt, arvien pagarinot saistības pret valsti.

Maksātnespējīgā privatizējamā „Latvijas nafta” valstij – Valsts ieņēmumu dienestam un Finanšu ministrijai bija parādā 12,712 miljonus latu. Līdz šim darbojās noslēgtais koncesijas līgums, kas paredzēja, ka „East West Transit” katru gadu maksā koncesijas maksu apmēram 300 tūkstošu latu apmērā, no kā pakāpeniski sedza „Latvijas naftas” parādus pret valsti.

Pagājušā gada decembra sākumā noslēgtais privatizācijas līgums paredz, ka „East West Transit” nopērk valsts uzņēmumu par vienu latu, vienlaikus pārņemot parādsaistības.

Šī privatizācija tikai pirmajā acu uzmetienā šķiet loģiska un valstij izdevīga. Patiesībā tas nozīmē, ka „East West Transit” ir atbrīvojusies no ikgadējā maksājuma, bet parādsaistības pret valsti varēs pagarināt bezgalīgi.

Degvielas tirdzniecības specifika paredz, ka akcīzes nodoklis kā priekšapmaksa jāsamaksā jau iegādājoties degvielu, taču degvielas tirgotājam ar katru gadu palielinās atlaide priekšapmaksai. Tā kā „East West Transit” tirgū darbojas jau vismaz desmit gadus, atlaide veido apmēram 90%. Tas nozīmē, ka „Latvijas naftas” parāds turpmāk parādīsies kā saistība pret valsti un ietilps tajā summā, kas uzņēmumam ierēķināma kā atlaide priekšapmaksai, un „East West Transit” maksās tikai kārtējos akcīzes nodokļa maksājumus par pārdoto degvielu, bet parāda summa grāmatvediski parādīsies kā saistība pret valsti, kura ar katru nākamo degvielas iegādi tiek pagarināta.

Ekonomikas ministrijas sabiedrisko attiecību nodaļas pārstāve Elita Rubesa - Voravko Kasjauns.lv pavēstīja, ka „akciju sabiedrības „Latvijas Nafta” privatizāciju atbilstoši Ministru kabineta lēmumam organizēja Privatizācijas aģentūra, bet parādu atgūšanu no šī uzņēmuma veic Finanšu ministrija un Valsts ieņēmumu dienests.” Vienlaikus viņa uzsvēra, ka koncesijas līgums, kas nosaka, ka SIA „East West Transit” maksāja „Latvijas naftai” koncesijas maksu un par kuru Kasjauns.lv stāstīja nozares eksperti, „nepastāv”. „Turklāt akciju sabiedrībai „Latvijas nafta” ir jāturpina segt arī visas iepriekš noslēgtās saistības, ko attiecībā uz Finanšu ministriju un Valsts ieņēmumu dienestu uzņēmumam jāveic saskaņā ar tiesas apstiprināto mierizlīgumu. Tāpat privatizācijas process neietekmē kārtību un apmērus, kādā SIA „East-West Transit” veic savu komercdarbību degvielas mazumtirdzniecības, vairumtirdzniecības, noliktavas turētāja licenču ietvaros,” skaidro Rubesa - Voravko.

Savukārt Privatizācijas aģentūras Administratīvā dienesta Lietvedības sektora klientu apkalpošanas speciāliste Aija Circene Kasjauns.lv norādīja: „Akciju sabiedrības „Latvijas nafta” jaunais īpašnieks SIA „East-West Transit”, kas vienīgais Privatizācijas aģentūrai izteica akciju pirkuma piedāvājumu, noslēdzot akciju paketes pirkuma līgumu, ir apņēmies nodrošināt visu privatizētās kapitālsabiedrības iepriekš uzņemto saistību izpildi, tai skaitā Finanšu ministrijai un Valsts ieņēmumu dienestam, atmaksājot uzņēmuma parādu kreditoriem līdz 2026. gada oktobrim saskaņā ar tiesas apstiprināto mierizlīgumu.

Privatizācijas process neietekmē kārtību, kādā SIA „East-West Transit” saskaņā ar saņemtajām licencēm veic savu komercdarbību, tai skaitā neietekmē normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā veicamos nodokļu maksājumus par degvielu (nemaina šo maksājumu lielumu un /vai maksājuma termiņus).

Pēc privatizācijas SIA „East-West Transit” un AS „Latvijas nafta” saglabājas kā divas atsevišķas kapitālsabiedrības, katra ar savu tiesību un pienākumu  apjomu, turklāt AS "Latvijas nafta” maksātnespējas process skatāms kontekstā ar likumu „Par uzņēmumu un uzņēmējsabiedrību maksātnespēju” nevis Maksātnespējas likumu, jo tās maksātnespēja ir uzsākta 2000.gadā.”

Tāpat Privatizācijas aģentūra uzsver, ka informācija par it kā esošo koncesijas līgumu, kuru „East West Transit” noslēgusi ar „Latvijas naftu” ir nepatiesa.

Jau vēstīts, ka pirms mēneša Privatizācijas aģentūras valde nolēma noslēgt maksātnespējīgās privatizējamās akciju sabiedrības „Latvijas nafta” 100% akciju paketes pirkuma līgumu ar sabiedrību ar ierobežotu atbildību „East West Transit”.

„Latvijas nafta” ir izveidota 1991. gada 8. maijā. Sabiedrības vienīgais akcionārs ir valsts, un Privatizācijas aģentūra ir valstij piederošo akciju turētājs.


Kasjauns.lv/Foto: Evija Trifanova/LETA