Globālie dati pret Latvijas realitāti: 2024. gada e-komercijas mārketings šķērsgriezumā
foto: Publicitātes foto / Freepik.com

Globālie dati pret Latvijas realitāti: 2024. gada e-komercijas mārketings šķērsgriezumā

Reklāmas projekts

Vai tava internetveikala reklāma strādā tik labi, cik iespējams? Mūsdienu digitālajā pasaulē dati ir labākais palīgs, lai atbildētu uz šo jautājumu. Tomēr paļauties tikai uz pasaules tendencēm var būt maldinoši, jo Latvijas tirgus mēdz atšķirties.

Lai palīdzētu Latvijas uzņēmumiem pieņemt gudrākus lēmumus, aplūkosim vispārīgus globālos datus un konkrētus skaitļus no Latvijas, kurus apkopojusi Infinitum Agency, analizējot savu klientu rezultātus 2024. gadā. Izprast šīs atšķirības ir būtiski, lai e-komercijas mārketings nestu rezultātus!

Ko vēsta pasaule? Īss ieskats globālajās tendencēs

Pasaulē e-komercija turpina augt. Kā galvenos virzienus, saskaņā ar DataReportal, var minēt šādus faktus:

  • Viedtālruņi pirmajā vietā – cilvēki arvien biežāk iepērkas, izmantojot mobilo telefonu. 2024. gadā ar viedtālruņiem veikto pirkumu īpatsvars pirmo reizi pārsniedza 50% robežu (51,4%);
  • Internetā nauda tiek tērēta arvien vairāk – salīdzinot ar 2023. gadu, 2024. gadā cilvēki internetā iztērēja par 14,6% vairāk naudas;
  • Mode iet pa priekšu – ielūkojoties pirktāko preču kategorijās, galvgalī atrodas modes preces, kam seko ēdiens un preces DIY projektiem / darbam;
  • Internetu pirkumiem izmanto visās vecuma grupās – piemēram, patērētāji vecumā no 50 gadiem veido vairāk nekā pusi (53%) no kopējiem patēriņa izdevumiem ASV.

Latvijas aina skaitļos: runā Infinitum Agency dati

Pateicoties Infinitum Agency apkopotajiem datiem no saviem klientiem par Latvijas e-komercijas vidi, varam redzēt konkrētāku ainu par to, kā mūsu platuma grādos darbojas e-komercijas mārketings un uz ko tam vajadzētu fokusēties. Aģentūras dati rāda šādu ainu:

  • Facebook ir pārliecinoši efektīvākais sociālais tīkls – Latvijā starp visiem sociālajiem tīkliem 95% no novirzītās tīmekļa plūsmas (Web traffic referrals from social media) nāk no Facebook (pasaulē tie ir 63,90%). Taču arvien aktuālāks kļūst TikTok;
  • Ieņēmumu izmaiņas ir visai ievērojamas – salīdzinot ar 2023. gadu, 2024. gadā Latvijā ieņēmumi e-komercijā pieauga par 21,75%, savukārt pirkumu skaits pieauga par 15,12%;
  • Pieaudzis arī konversijas koeficients (Conversion rate) – šajā lauciņā bija vērojams 14,84% pieaugums.

Atliek vien secināt, ka e-komercija cilvēkiem nav sveša, gluži otrādi – tā kļūst arvien iecienītāka. Tas savukārt nozīmē, ka reklāmai jābūt advancētākai – tai jāprot ieinteresēt un precīzi uzrunāt savu auditoriju. Tāpēc nebūs pārspīlēts apgalvojot, ka efektīvs e-komercijas mārketings šobrīd, ļoti iespējams, ir aktuālāks nekā jebkad iepriekš.

Pasaule pret Latviju: kādas ir atšķirības?

foto: Publicitātes foto / Freepik.com

Galvenais secinājums noteikti ir šāds – Latvijas tirgus ir unikāls, un e-komercijas mārketings tam ir attiecīgi jāpielāgo. Mēs nevaram akli kopēt veiksmīgākās ārzemju tendences, cerot, ka tās darbosies arī pie mums. Latvijas dati skaidri parāda, ka Google ir ļoti spēcīgs organiskais kanāls pārdošanai, taču izcelties konkurentu vidū iespējams ar Microsoft Bing palīdzību. 

Teju 8% no visiem organiskajiem pirkumiem ir veikti caur šo meklētājprogrammu. Svarīga loma ir arī pārdomātai SEO optimizācijai, kas palīdz piesaistīt pircējus bez maksas par klikšķi. Turklāt SEO optimizācija uzlabo mājaslapu, padarot to patīkamāku apmeklētājiem.

Digitālās reklāmas audits un ne tikai: ko darīt Latvijas e-veikaliem?

Ņemot vērā visu iepriekš minēto, ieteikumi ir loģiski:

  • Seko līdzi sava uzņēmuma datiem – vispārīgas tendences ir labi zināt, bet būtiskākos lēmumus jāpieņem, balstoties uz konkrētiem datiem;
  • Fokusējies uz efektīvāko – ja galvenais ir pārdošanas apjoms un atdeve, koncentrējies uz kanāliem, kas Latvijā un galvenokārt Tava uzņēmuma gadījumā strādā vislabāk;
  • Testē un mēri – regulāri pārbaudi, kas strādā un kas nē. Izmēģini dažādus mārketinga kanālus, testē dažādus reklāmtekstus, vizuālo saturu un auditorijas. Veiksmīgs e-komercijas mārketings ir nepārtraukts process;
  • Pārbaudi tēriņus – vai esi pārliecināts, ka reklāmas budžets tiek tērēts efektīvi? Regulārs digitālās reklāmas audits var palīdzēt atrast liekos tēriņus un uzlabot rezultātus;
  • Mācies un pielāgojies – digitālā vide mainās ātri. Seko līdzi jaunumiem un tendencēm, kas varētu noderēt tieši tavam biznesam. Ieskatu aktuālajās stratēģijās vari gūt Infinitum Agency bloga rakstā 2025. gada digitālā mārketinga trendi: ko sagaidīt un kā pielāgot savu stratēģiju jau tagad?

Salīdzinot globālos un Latvijas e-komercijas datus, redzam skaidru vēstījumu: Latvijas tirgum ir savas īpatnības. Lai gan pasaules tendences iezīmē kopējo virzienu, konkrēti skaitļi Latvijā var būtiski atšķirties, un tiem jāpielāgo e-komercijas mārketings.

Svarīgi atcerēties arī to, ka pārsvarā tendences vai lielas izmaiņas, kas pasaulē ir aktuālas šodien, pie mums nonāk ar nelielu laika nobīdi. Tieši tādēļ globālie dati var kalpot kā vērtīgs iedvesmas avots nākotnes stratēģijai – jau laicīgi paredzot, kuras tendences varētu nostrādāt arī vietējā tirgū un plānojot tās savlaicīgi ieviest savos stratēģiskajos virzienos.

Galvenais – izmantot vietējos datus, lai veidotu gudru un efektīvu e-komercijas mārketinga stratēģiju. Analizē savus rezultātus, nemitīgi veic testus un pielāgojies situācijai. Bet, ja nepieciešama palīdzība datu izpratnē vai stratēģijas izveidē, apmeklē infinitum.agency – mēs palīdzēsim atrast tieši Tavam biznesam piemērotāko ceļu uz izaugsmi.