ASV piemēro 25% tarifu automašīnu importam
foto: American Photo Archive / Alamy/ Vida Press
Tramps piedraudējis ar “daudz lielākiem” tarifiem, ja ES vai Kanāda atbildēs uz šo ASV soli.
Auto un tehnoloģijas

ASV piemēro 25% tarifu automašīnu importam

Gundega Grīva

Jauns.lv

Amerikas Savienoto Valstu (ASV) prezidents Donalds Tramps nācis klajā ar paziņojumu par 25% importa muitas tarifu piemērošanu ārvalstīs ražotām automašīnām, kas tiek ievestas ASV. Jaunie tarifi spēkratiem stāsies spēkā 2. aprīlī, bet automašīnu detaļu importam - maijā.

Tramps sola, ka šis solis veicinās "milzīgu izaugsmi" nozarē, radīs jaunas darbavietas un stimulēs investīcijas ASV teritorijā. Viņš medijiem uzsvēra, ka tarifi būs "pastāvīgi", un atkārtoja savu argumentāciju, ka: "Ja jūs uzbūvējat savu automašīnu ASV - tarifi netiks piemēroti."

Kā piemēru, ka tarifi strādā viņš pieminēja uzņēmuma "Hyundai" 21 miljardu dolāru investīcijas ASV. Proti, Dienvidkorejas autobūves gigants "Hyundai" 25. martā paziņoja par vērienīgu, 21 miljardu dolāru ieguldījumu ASV. Investīciju plāns ietver jaunas tērauda rūpnīcas izbūvi Luiziānā, ražošanas paplašināšanu Alabamā un Džordžijā, kā arī miljardiem dolāru ieguldījumus mākslīgajā intelektā un robotikā. Tiesa, ar šiem plāniem kompānija nāca klajā divas dienas pirms Trampa paziņojuma par 25% tarifu piemērošanu importētiem spēkratiem.

Tajā pat laikā eksperti brīdina, ka tarifi var izjaukt globālās piegādes ķēdes, saasināt ASV attiecības ar tuvākajiem sabiedrotajiem un paaugstināt automašīnu cenas arī pašiem amerikāņiem. ASV Starptautiskās tirdzniecības komisijas 2024. gada pētījumā tika prognozēts, ka 25% tarifs  autoimportam samazinātu importu par gandrīz 75%, vienlaikus palielinot vidējās automašīnu cenas ASV par aptuveni 5%.

ASV 2024. gadā importēja aptuveni 8 miljonus automašīnu, galvenokārt no Meksikas, Dienvidkorejas, Japānas, Kanādas un Vācijas. Grupa "Autos Drive America", kas pārstāv lielākos ārvalstu auto piegādātājus ASV, piemēram, "Honda", "Hyundai", "Toyota" un "Volkswagen", norāda, ka "Trampa noteiktie tarifi sadārdzinās automašīnu ražošanu un pārdošanu Amerikas Savienotajās Valstīs, kā arī samazinās piedāvāto auto klāstu amerikāņu patērētājiem. "Tāpat," norāda kompānija, "tarifu dēļ neskaitāmi amerikāņi zaudēs savas darba vietas".

Trampa paziņojums jau ir satricinājis auto tirgu – piemēram, kompānijas "General Motors" akciju vērtība pēc paziņojuma kritās par 3%, bet "Stellantis" ("Jeep" un "Chrysler" īpašnieks) – par 3,6%. Kanādas premjerministrs Marks Kārnijs nosaucis tarifu ieviešanu par “tiešu uzbrukumu” valsts auto nozarei, bet Lielbritānijas finanšu ministre Reičela Rīvsa uzsvērusi, ka jaunā politika kaitēs gan ASV, gan Lielbritānijai.

Vairāki pasaules valstu un alianšu līderi, tai skaitā Eiropas Komisijas prezidente Urzula fon der Leiena, norādījuši, ka apsver atbildes pasākumus Trampa ieviestajiem tarifiem. Tikmēr Baltā nama saimnieks piedraudējis ar “daudz lielākiem” tarifiem, ja ES vai Kanāda "centīsies kaitēt" ASV ekonomikai, proti, atbildēs uz ASV pielietoto protekcionisma politiku.

Jāpiebilst, ka pēdējā laikā lielus zaudējumus piedzīvojis Trampa līdzgaitnieka un tehnoloģiju magnāta Īlona Maska uzņēmums "Tesla" - jaunu "Tesla" spēkratu reģistrācijas ES janvārī un februārī nokritās par 49% salīdzinājumā ar attiecīgajiem mēnešiem aizvadītajā gadā. Tramps pat piestrādājis par Maska "Tesla" automašīnu reklamētāju, lai savu galveno sponsoru glābtu no finanšu krīzes.