Kādas auto markas un modeļi Latvijā ir laba investīcija
foto: Shutterstock
Auto un tehnoloģijas

Kādas auto markas un modeļi Latvijā ir laba investīcija

Biznesa nodaļa

Jauns.lv

Pēdējo gadu un pat nedēļu laikā ekonomikai neklājas viegli (bitkoinu īpašniekiem pēdējā nedēļa bija pat ļoti nervoza), bet inflācijas līmenis pārsniedz saprāta robežas (pirmajā kara gadā tā sasniedza pat 22%). Tādēļ vēl un vēl nākas meklēt atbildi uz jautājumu: ko darīt, lai saglabātu finanšu līdzekļus un to pirktspēju?

Efektīvs, kaut arī pirmajā mirklī pārsteidzošs risinājums – lietotas automašīnas iegāde. “Ilgstoši strādājot ar lietotiem auto, mēs esam novērojuši, ka ir automašīnu modeļi, kuri labi saglabā savu vērtību un vienmēr ir pieprasīti. Ja radīsies vajadzība, šādu mašīnu jūs varēsiet viegli pārdot par labu cenu,” stāsta Edgars Cērps, Baltijā lielākā lietotu auto tirgotāja “Longo Group” dibinātājs un valdes priekšsēdētājs.

Aizvadītajā desmitgadē inflācija ir sasniegusi 44,8%, proti, 100 eiro 2014.gada aprīlī pirktspēja 2024.gada martā ir 144,80 eiro. “Ja nauda zaudē savu vērtību, cilvēki cenšas to kaut kur ieguldīt. Pēdējo gadu laikā pieprasījums pēc lietotām automašīnām palielinājās, un mums ir novērojumi par to, kuri auto zīmoli un modeļi ir laba investīcija,” skaidro Cērps.

2022.gadā žurnāls “Forbes” publicēja pētījumu, kurā pēc investīciju atdeves datiem, apkopoti auto modeļi, kuri varētu būt labi investīciju objekti. “No mūsu reģionā populārākajām markām šajā topā iekļuvuši, piemēram, “Mercedes-Benz” 200SE-W126 (izlaiduma gadi 1986 – 1991), BMW 633CSi – E24 ar manuālo ātrumkārbu (izlaiduma gadi 1978 - 1984), BMW 540i – E34 (izlaiduma gadi 1992 - 1996). Tiesa, šie auto jau ierindojami retro kategorijā un lielākoties tiek iegādāti kā kolekciju modeļi, nevis transportlīdzekļi, ar kuriem ikdienā pārvietoties satiksmē,” stāsta Cērps.

“Balstoties uz mūsu novērojumiem, lietoto auto pircēji arī Latvijā ir pietiekami praktiski, un nereti izvēlas auto nevis kā vienkāršu preci, bet kā ērtu pārvietošanās līdzekli, kurā saskata potenciālu salīdzinoši lēnam tā vērtības kritumam. Tā, piemēram, populāras ir dažādas “Toyota Land Cruiser” modifikācijas un atsevišķi “Hyundai” markas modeļi, kas ir ļoti piemēroti mūsu klimatiskajiem apstākļiem, un to cena laika gaitā ir salīdzinoši nemainīga vai, reizumis, pat pieaugoša,” skaidro Cērps, piebilstot, ka būtisks faktors ir arī to salīdzinoši zemās uzturēšanas izmaksas, kas palielina to popularitāti lietotu automašīnu pircēju vidū.

Pēc “Longo” eksperta teiktā, jaunu automašīnu ražošanai nepieciešamo mikroshēmu deficīts stimulē pieprasījumu pēc lietotiem auto. Lielākie ražotāji, piemēram, “General Motors” , “Honda” un “Nissan”, ziņo par būtisku ražošanas un jaunu mašīnu pārdošanas kritumu šā deficīta dēļ. Tas pagaidām nemazinās, tādējādi papildus palielinot pieprasījumu pēc lietotiem automobiļiem. “Citiem vārdiem sakot, kamēr nauda zaudē vērtību, atsevišķu lietotu mašīnu vērtība pieaug,” skaidro Cērps.

“Jaunas automašīnas parasti pērkam, jo vēlamies izvairīties no bojājumiem un ieguldījumiem remontā. Taču ir svarīgi atcerēties, ka jauni auto zaudē savu vērtību brīdī, kad izbrauc no salona: pirmajā gadā pēc pirkšanas – aptuveni 20% no vērtības, vēl 15% katru gadu pirmos četrus vai piecus ekspluatācijas gadus. Piecus gadus veca mašīna ir zaudējusi aptuveni pusi savas vērtības,” skaidro Cērps.