Stāvdrāžu ātrumu un novietošanu Rīgā sāks ierobežot no maija; Vecrīgu pirmo skars izmaiņas
foto: Ieva Lenša/LETA
Bizness un ekonomika

Stāvdrāžu ātrumu un novietošanu Rīgā sāks ierobežot no maija; Vecrīgu pirmo skars izmaiņas

Jauns.lv

Jauns.lv

Pirmos elektroskrejriteņu ātruma un stāvēšanas ierobežojumus Rīgā plāno ieviest no maija, šodien preses konferencē informēja Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komitejas priekšsēdētājs Olafs Pulks (JV).

Rīgas dome plāno šonedēļ pieņemt jaunus koplietošanas transportlīdzekļu izmantošanas noteikumus, kas paredz noteikt gan ātruma ierobežojumus, gan speciālas zonas mikromobilitātes rīku novietošanai.

No 1. maija koplietošanas elektroskrejriteņus un velosipēdus Vecrīgā varēs novietot tikai speciāli izveidotās vietās, kas nozīmē, ka novietošanas aizlieguma zonā būs visa Vecrīga. Savukārt  no 1. jūnija šī zona tiks paplašināta līdz Elizabetes ielai un pakāpeniski tiks ieviesta visā Rīgas vēsturiskā centra teritorijā.

"Rīgā elektroskrejriteņu un dažādu citu mikromobilitātes rīku lietotāju skaits pēdējos gados būtiski palielinājies, vienlaikus, diemžēl, notiek arī vairāk negadījumu ar skrejriteņu iesaisti, tādēļ pašvaldība, rūpēs par visu satiksmes dalībnieku – kā kājāmgājēju, tā skrejriteņu braucēju drošību, regulēs gan ātrumu, ar kādu skrejriteņi drīkstēs pārvietoties, gan noteiks speciālas vietas to novietošanai, lai šie braucamrīki nebūtu izmētāti, kur pagadās. Labs, pozitīvs piemērs mēdz būt iedarbīgāks par sodiem un aizliegumiem, tādēļ aicinu visus skrejriteņu braucējus ievērot jaunos noteikumus un līdz ar jauno regulējumu ceram ne vien vairot drošu pārvietošanos pilsētā, bet arī panākt paradumu un uzvedības maiņu, lai primāri tā būtu savstarpēja cieņa starp visiem satiksmes dalībniekiem,” tā otrdien, 26. martā, preses konferencē uzsvēra Rīgas domes priekšsēdētājs Vilnis Ķirsis.

“Šādi noteikumi ir nepieciešami, lai tiktu aizsargātas visu satiksmes dalībnieku – gan gājēju, gan braucēju tiesības uz drošu pārvietošanos, tāpat ir svarīgi, lai netiktu aizšķērsotas ietves un veikalu, dzīvojamo ēku, iestāžu ieejas. Rīgas dome ir veikusi arī sabiedrības viedokļa mērījumu, kas parāda, ka gandrīz 60% rīdzinieku būtu par to, lai skrejriteņus Rīgā aizliedz pavisam. Ievērojot, ka tomēr ir ievērojama sabiedrības daļa, kas vēlas šo pārvietošanās rīku, jaunie noteikumi par drošu braukšanu ir labs kompromiss. Tāpēc plānojam pakāpeniski visā Rīgas centrā aizliegt elektroskrejriteņu novietošanu ārpus speciāli iekārtotām vietām. Rīgā pērn ieviesām 40 mikromobilitātes rīku novietošanas zonas un, pamatojoties uz iedzīvotāju iesniegtajiem priekšlikumiem, šogad plānojam ierīkot vēl vairākus desmitus šādu stāvvietu,” norādīja Satiksmes un transporta lietu komitejas priekšsēdētājs Olafs Pulks.

Jaunie noteikumi paredz, ka ātruma ierobežojuma zonā, Rīgas vēsturiskajā centrā, koplietošanas transportlīdzekļa ātrums nedrīkstēs  pārsniegt 20 km stundā. Tostarp būs aizliegts novietot koplietošanas transportlīdzekli novietošanas aizlieguma zonās, izņemot kartē norādītās mikromobilitātes rīku novietošanas vietās.

Lai virzītos uz drošu un sakārtotu pilsētvidi, iestājoties labvēlīgiem laikapstākļiem, tiks sākta arī mikromobilitātes rīku novietošanas zonu paplašināšana. Zonas ierīkos vietās, kur transportlīdzekļu atstāšana līdz šim radīja neērtības gājējiem un citiem satiksmes dalībniekiem. Plānots, ka tuvākajā laikā tiks izveidoti vairāki desmiti jaunu zonu.

Koplietošanas transportlīdzekļu pakalpojumu sniegšanai būs atļauts izmantot tikai tādus transportlīdzekļus, kuri aprīkoti ar sistēmu, kas regulē ātrumu un novietošanu, pielāgojot to kartē norādītajām koplietošanas transportlīdzekļu ātruma ierobežojuma zonām un novietošanas aizlieguma zonām.

Nepareizi novietoti transportlīdzekļi pakalpojumu sniedzējam būs jāpārvieto nekavējoties, bet ne vēlāk kā trīs stundu  laikā. To kontrolēs Rīgas pašvaldības policija (RPP).

Ar izmaiņām saistošajos noteikumos tiks panākts, ka Rīgas teritorijā koplietošanas transportlīdzekļu lietotāji tiks disciplinēti, tie varēs pārvietoties ar tādu maksimālo braukšanas ātrumu, ko pats lietotājs nevar uzstādīt, kā arī lietotājs būs spiests novietot koplietošanas transportlīdzekli tā, lai tas neapdraud citus ceļu satiksmes dalībniekus.

Rīgas pašvaldības policija uzsver, ka policijas darbs, galvenokārt, būs vērsts uz sadarbību ar komersantiem, nevis to formālu sodīšanu. RPP preventīvi kontrolēs saistošo noteikumu izpildi, sazinoties ar koplietošanas pakalpojuma sniedzējiem un pārliecinoties par to veiktajiem pasākumiem, atbilstoši saistošajiem noteikumiem.

Ņemot vērā, ka komersantiem ir iespējas savlaicīgi sagatavoties saistošajos noteikumos noteiktajām prasībām, no 1. maija par konstatētajiem pārkāpumiem tiks piemērota administratīvā atbildība. Administratīvā atbildība par noteikumu neievērošanu tiks piemērota komersantam, nevis koplietošanas transportlīdzekļa vadītājam.

Ja policija konstatēs, ka koplietošanas transportlīdzeklis ir atstāts to novietošanas aizlieguma zonā, policija informēs komersantu par konstatēto pārkāpumu. Ja pārkāpums netiks novērsts trīs stundu laikā no tā konstatēšanas, policija  izņems konkrēto transportlīdzekli.

Koplietošanas transportlīdzekļu ātruma ierobežojuma zonas un novietošanas aizlieguma zonas tiks publiskotas pašvaldības datu publiskošanas portāla “Geo Rīga” tīmekļvietnes www.georiga.eu sadaļā “Satiksme un mobilitāte”.

Jaunos noteikumus plānots pieņemt  Rīgas domes sēdē trešdien, 27. martā.