"Pasažieru vilciens" turpinās sniegt pārvadājumus pa dzelzceļu līdz 2032.gadam
Valdība otrdien pieņēma zināšanai Satiksmes ministrijas (SM) sagatavoto sabiedriskā transporta pakalpojuma organizēšanas modeli iekšzemes reģionālās nozīmes dzelzceļa maršrutos, virzot līguma pagarinājumu ar AS "Pasažieru vilciens" (PV) līdz 2032.gada beigām, aģentūru LETA informēja Satiksmes ministrijas (SM) pārstāvji.
Ziņojumā norādīts, ka nākamā gada 31.decembrī beigsies starp Autotransporta direkciju (ATD) un PV noslēgtais pakalpojuma pasūtījuma līgums par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu reģionālos starppilsētu nozīmes maršrutos pa dzelzceļu.
SM norāda, ka šāds termiņš nav pietiekams, lai īstenotu identificētos pasākumus, kas veicami pirms pilnīgas iekšzemes pārvadājumu tirgus atvēršanas konkurencei, papildinot, ka šobrīd būtu saglabājama esošā pakalpojuma organizēšanas pieeja.
Dokumentā aprakstītais modelis paredz sabiedriskā transporta pakalpojuma organizatoriem - ATD tiesības slēgt līgumu ar PV par sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanu reģionālās nozīmes dzelzceļa maršrutos laika periodā no 2025.gada 1.janvāra līdz 2032.gada 31.decembrim, paredzot iespēju pakalpojuma pasūtījuma līguma termiņa pagarināšanu ne ilgāk kā līdz 2034.gada 31.decembrim.
Vienlaikus informatīvais ziņojums paredz SM no 2025.gada reizi divos gados informēt Ministru kabinetu par iekšzemes dzelzceļa pasažieru pārvadājumu tirgus atvēršanai konkurencei progresu.
SM arī uzsver, ka iekšzemes dzelzceļa tirgus atvēršanas konkurencei priekšdarbu īstenošanai būs nepieciešami aptuveni astoņi līdz desmit gadi.
Tāpat SM norāda, ka pirms pilnīgas iekšzemes dzelzceļa tirgus atvēršanas konkurencei ir jāveic vairāki pasākumi. Piemēram, ir jāizstrādā un jāapstiprina dzelzceļa ritošā sastāva nodrošinājuma modelis un secīgi jāizstrādā dzelzceļa ritošā sastāva uzturēšanas modelis, kā arī jāizstrādā un jāapstiprina sabiedriskā transporta plāns Rīgas metropoles areālam.
Pēc tam attiecīgi ir jāveic atkārtota tirgus izpēte un jāizstrādā atklāta konkursa dokumentācija. Atbilstoši atklātā konkursa rezultātiem, vērtējot dzelzceļa ritošā sastāva piegāžu termiņus, jāīsteno sagatavošanās fāze sabiedriskā transporta pakalpojuma nodrošināšanas uzsākšanai, pausts informatīvajā ziņojumā.
Vienlaikus ziņojumā norādīts, ka nākotnē ir plānots aizstāt esošos dīzeļvilcienu sastāvus ar jauniem akumulatoru bateriju elektrovilcieniem (BEMU), savukārt visi 32 elektrovilcieni PV tiks piegādāti līdz nākamā gada vidum.
Jau ziņots, ka ATD ir izsludinājusi iepirkuma konkursa otro kārtu deviņu akumulatoru bateriju elektrovilcienu iegādei.
Izmantojot Eiropas Savienības (ES) fondu līdzfinansējumu un Latvijas valsts budžeta finanšu resursus, paredzēts iegādāties deviņus pasažieru pārvadāšanai paredzētu akumulatoru bateriju elektrovilcienu vienības, taču iepirkuma dokumentācijā ir paredzēta iespēja papildu finanšu iespēju rašanas gadījumā iegādāties vēl papildus vienības.
Plānots, ka jaunie bateriju elektrovilcieni kursēs maršrutos Bolderāja-Rīga-Sigulda, Rīga-Madona un Rīga-Dobele, taču iespējami arī citi maršruti, piemēram, perspektīvā aptverot arī citus galamērķus, kā Cēsis, Valmiera un citas pilsētas.
Tāpat ziņots, ka šobrīd PV īpašumā ir trīs jaunie "Škoda" elektrovilcieni, bet kopumā Latvijā ir nogādāti 20 elektrovilcienu sastāvi. Vienlaikus vilcienu ražotāja - Čehijas uzņēmuma "Škoda Vagonka" - mērķis ir līdz šā gada beigām nodot PV kopumā līdz 19 no elektrovilcienu sastāviem.