"Pasažieru vilciena" nedienas turpinās - vērienīgā dīzeļvilcienu modernizācija kavēsies
Dīzeļvilcienu modernizācijas procesā iespējama būtiska aizkavēšanās, turklāt situāciju sarežģī fakts, ka 13 miljoni eiro šajā projektā ir piesaistīti kā Eiropas Savienības līdzfinansējums. Šoreiz kārtējās PV problēmas risināšanā iesaistīsies arī premjere Straujuma.
Bizness un ekonomika

"Pasažieru vilciena" nedienas turpinās - vērienīgā dīzeļvilcienu modernizācija kavēsies

Jauns.lv

Dīzeļvilcienu modernizācijas procesā iespējama būtiska aizkavēšanās, turklāt situāciju sarežģī fakts, ka 13 miljoni eiro šajā projektā ir piesaistīti kā Eiropas Savienības (ES) līdzfinansējums, par to uzņēmums "Pasažieru vilciens" (PV) aktuālajā projekta atskaites posmā informējis Satiksmes ministriju (SM).

Kā informēja uzņēmumā, iepirkuma līguma parakstīšanas tiesības ieguvusī pilnsabiedrība "DMU vilcieni", kurā ietilpst AS "Rīgas vagonbūves rūpnīca", AS "Daugavpils lokomotīvju remonta rūpnīca" un AS "VRC Zasulauks", nespēj iekļauties līgumā paredzētajos termiņos, skaidro uzņēmumā. PV vairākkārtēji brīdinājusi izpildītājus par juridiskām un finansiālām sekām līguma termiņa būtiska kavējuma gadījumā.

PV valdes priekšsēdētājs Andris Lubāns skaidro, ka atbilstoši līgumā noteiktajam grafikam seši dīzeļvilcienu sastāvi ir nodoti modernizācijas procesa uzsākšanai. Pirmā modernizētā sastāva nodošana ekspluatācijā tika gaidīta jau šī gada februārī. Ar šo termiņu uzņēmums esot rēķinājies, gan plānojot PV darbu, gan ES līdzfinansējuma izmantojumu.

"Pašlaik esam ieviesuši vairākus ārkārtas pasākumus, lai situāciju stabilizētu un ar pārējiem vilcieniem spētu nodrošināt nemainīgu esošo vilcienu kursēšanas grafiku. Pilnsabiedrības "DMU vilcieni" kavēšanās uzņēmumam jau ir sagādājusi papildu izmaksas," uzsver Lubāns.

Dīzeļvilcienu modernizācijas process esot ļoti būtisks uzņēmuma attīstībai, kā arī pasažieru ērtību un drošības palielināšanai. Līdztekus virknei funkcionālu uzlabojumu modernizācijas rezultātā paredzēts samazināt dīzeļvilcienu energoresursu patēriņu un uzturēšanas izmaksas.

No kopējā projektam nepieciešamā finansējuma, kas sasniedz 21,98 miljonus eiro, 13 miljoni eiro piesaistīti kā Eiropas Savienības (ES) līdzfinansējums. Uzņēmēju kavēšanās ar līgumsaistību izpildi rada riskus nesaņemt ES līdzfinansējumu pilnā apjomā.

"No PV puses līguma nosacījumi pildīti savlaicīgi un precīzi - laikus veikti līgumā paredzētie avansa maksājumi, kā arī savlaicīgi nodrošināta vilcienu sastāvu nodošana izpildītājam. Vairākkārt esam brīdinājuši izpildītāju par neiekļaušanos termiņos un no tā izrietošām sekām. Redzot, ka līgumsaistības no piegādātāja puses netiek pildītas, mēs uzsākām pastiprinātu līguma izpildes uzraudzību. Aprēķinātā soda nauda šobrīd sasniedz vairākus simtus tūkstošus eiro, taču joprojām nav pārliecības par termiņiem, kuros vilcienus saņemsim," komentē Lubāns.

Kā pastāstīja Ministru prezidentes Laimdotas Straujumas (V) preses sekretāre Aiva Rozenberga, premjere izveidojušos situāciju pārrunās ar SM.

Līgumu par 19 dīzeļvagonu modernizāciju 2014. gada 31.janvārī parakstīja iepriekšējā PV valde. Tas tika noslēgts ar iepirkuma konkursā uzvarējušo uzņēmumu apvienību, kurā ietilpst "Rīgas vagonbūves rūpnīca", "Daugavpils lokomotīvju remonta rūpnīca" un AS "VRC Zasulauks". Projekta finansējumu 13 miljonu eiro apmērā bija plānots piesaistīt ES Kohēzijas fonda programmas "Infrastruktūra un pakalpojumi" ietvaros.

LETA/Foto: Edijs Pālens/LETA