Dzelzceļa līniju "Rail Baltica" sola atklāt pa posmiem laikā no 2026. gada līdz 2030. gadam
Starptautiskā dzelzceļa līnija "Rail Baltica" tiks atklāta secīgi pa posmiem laikā no 2026. gada līdz 2030. gadam, ceturtdien Latvijas Radio raidījumā "Krustpunktā" sacīja Baltijas valstu kopuzņēmuma AS "RB Rail" valdes priekšsēdētājs Agnis Driksna.
Viņš norādīja, ka satiksme pa visu 870 kilometrus garo dzelzceļa līniju netiks atklāta vienlaicīgi visā garumā un konkrētā datumā, bet tas notiks secīgi pa posmiem laikā no 2026. gada līdz 2030. gadam.
Driksna skaidroja, ka viens no pirmajiem atklātajiem posmiem varētu būt Rīga-Kauņa. Lietuvā no Kauņas līdz Polijas robežai jau ir izbūvēta "Rail Baltica" trase, taču tā neatbilst tehniskajiem parametriem, tāpēc tiks būvēta jauna trase.
Savukārt Igaunijas virzienā sākotnēji tiks izbūvēts posms no Pērnavas līdz Tallinai un savienojums ar Tallinas ostu, bet pēc tam notiks posma no Pērnavas līdz Rīgai būvniecība.
Driksna stāstīja, ka patlaban visi "Rail Baltica" būvdarbi notiek bez būtiskām nobīdēm no laika grafika, vienlaikus atzīstot, ka kara Ukrainā ietekmē reizēm novērojama materiālu cenu palielināšanās un piegādes problēmas.
Viņš piebilda, ka būvdarbu sadārdzinājumu varēs novērtēt nākamgad, kad būs iespējams aplēst cenu izmaiņas gada laikā. Tostarp viņš minēja, ka materiālu, piemēram, metāla cenas mainās katru dienu, tāpēc šobrīd nav iespējams piefiksēt izmaiņas.
Driksna norādīja, ka jau šogad septembrī tiks sākta tirgus izpēte, lai apzinātu vilcienu ražotāju un operatoru interesi un iespējas piegādāt vilcienus "Rail Baltica" līnijai un sniegt pārvadājumu pakalpojumus.
"Rail Baltica" projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 milimetru) dzelzceļa līniju ar vilcienu maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā.
Paredzēts, ka "Rail Baltica" izmaksas sasniegs 5,8 miljardus eiro, ieskaitot atzaru, ko nolemts izbūvēt starp Kauņu un Viļņu. Daļa izmaksu tiks segtas no Eiropas Savienības līdzekļiem.