Bizness un ekonomika

Auto ziņas: kā pirms iegādes pārbaudīt lietotu automašīnu?

Auto ziņas

Jauns.lv

Lietota auto iegāde ir adrenalīna pilns pasākums, kas līdzinās precībām. Visi zina, ka objektu vajadzētu pārbaudīt. Te sākas auto horoskopi.

Esam devušies uz Bosch Car Service uzņēmumu Automeistars. Viņi zinās, ko var un, ko nevar pārbaudīt. Aivars Cīrulis, Automeistars.lv servisa vadītājs: "Vispirms sāksim ar pirms pirkuma diagnostiku. Tur pievērš uzmanību ritošajai daļai, elektrosistēmai, krāsas biezumu un kopējo vizuālo stāvokli."

Lai gan tas var būt mānīgs un pielabots, automašīnas ārējais izskats jau daudz liecina par tās biogrāfiju.

“Var ar roku pārvilkt pāri. Var atkāpties nost un vizuāli paskatīties vai šīs līnijas sapas.”

Ar īpašu ierīci pārbaudām krāsojuma biezumu, lai saprastu vai bijusi avārijā, vai nav.

Par iespējamām avārijām var liecināt arī mainīti stikli.

“Pieiesim klāt, šeit ir emblēma, un ražošanas gads. Var pārbaudīt vai tie sakrīt visiem stikliem. Vai visi ir oriģināli.”

Pie auto apskates noteikti jāieskatās zem motorpārsega.

“Atverot motora pārsegu var pievērst uzmanību kādā stāvoklī ir motortelpa. Ja motors mazgāts, varbūt slēptas noplūdes, vai remonta pēdas. Tālāk priekšējo lukturu stiprinājumus, vai nav salauzti. Bieži pie avārijas, lai ekonomētu, tos mēdz līmēt.”

Paceļot vāku iespējams atklāt virsbūves remonta pēdas.

“Vēl viena lieta zem motorpārsega ir, vai spārns bijis remontēts. Šeit var redzēt oriģinālo krāsojumu. Ar atslēgu to noberztu.”

Lai gan dzinēja mazgāšana nav nekas slikts, un citi to pat rekomendē, drošāk, ja motors izskatās neskarts.

“Labākais, kas var būt zem motorpārsega, ir maza putekļu kārtiņa. Skaidrs, katru dienu netiek taisīts vaļā.”

Izskatās, ka ar dzinēju viss kārtībā? Ne tik strauji!

“Primārais pārbaudīt eļļas, antifrīza un bremžu šķidruma līmeni. Pēc tā var spriest par bremžu kluču un disku nodilumu.”

Ja iespējams, noteikti jāapskata eļļas tausts.

“Eļlas līmenim jābūt starp min un max, un jāpievērš uzmanība eļļas krāsai.”

Vēl viens analīzes veids ir dzeses šķidruma stāvoklis.

“Jāpievērš uzmanība antifrīzam. Var paskatīties vai ir līmenis, vai nav eļļas nogulsnes, kas var liecināt par dzinēja defektu.”

Eļļas nogulsnes var peldēt pa virsu vai nosēsties uz rezervuāra sieniņām. Abos gadījumos tā ir slikta zīme.

“Ir lietas, ko nevarēs pārbaudīt - kompresijas, slēpti defekti. Paklausoties motora darbību un kompjūterdiagnostika liecinās vai ar motoru viss ir kārtībā, vai nav.”

Vai benzīna un dīzeļdzinēja pārbaudes atšķiras?

“Pārbaudot dīzeli vairāk pārbaudīsim degvielas iesmidzināšanas sistēmu. Skatoties benzīnu vairāk katalizatori, lambda zondes.”

Vai pirmspārdošanas diagnostikā iespējams pārbaudīt kvēpu filtra stāvokli?

“Kvēpu filtra stāvokli var pārbaudīt pieslēdzot datoru. Cik pilns, vai notiek reģenerācija. Mēs varam noteikt, vai tas tur vispār ir. Vai nav demontēts. Jo, ja ir izņemts ārā, tad nezinām, kāpēc.”

Kam jāpievērš uzmanība automašīnas salonā?

“Salona varam apskatīties polsterējumu, varam salīdzināt abas puses. Jāpievērš uzmanība, ka atšķiras tonis šeit un aizmugurei. Ja vadītāja sēdeklis tiek pāršūts un materiāli atšķiras, tad tas nozīmē, ka salonam bijusi atjaunošana. Tālāk varam pievērst uzmanību podziņām, vai nav nodilušas. Varam pārbaudīt vai darbojas kondicionieris utt.”

Bet nu gan - ceļam to vāģi augšā!

“Paceļot mašīnu augšā var pārbaudīt ritošo daļu, apskatīt pannas, eļļas noplūdes, rūsu, kas liecina, kas ar to mašīnu bijis."

Par ko liecina nevienmērīgi nodilušas riepas?

"Šeit aizmugurē biezums ir pieļaujamās robežās, kaut arī mala ir nodilusi. Līdz ar to pievērsīsim uzmanību ritošajai daļai, apakšējā plaukta buksēm un skrūvēm.”

Apakšas apskatē jāpievērš uzmanība arī aizsargvairogiem un to stiprinājumiem.

“Šeit redzams, ka aizsargs oriģināls un ar oriģinālajām skrūvēm. Tālāk zem bampera oriģinālie stiprinājumi ir vietā.”

Tas liecina, ka automašīna nav cietusi avārijā un pēc tam remontēta. Un vispār - jo vairāk lietotā auto oriģinālo daļu, jo labāk!

“Varam pievērst uzmanību, vai ir oriģinālie diski, kas būt pluss. Ja nav oriģinālie, tas var ietekmēt slodzi uz ritošo daļu un kopējo tehnisko stāvokli.”

Par ko liecina aprūsējuši bremžu diski?

“Var gadīties, ka bremžu disks aprusējis, ja auto stāv. Braucot tas notīrīsies un viss būs kārtībā.”

Bet ar šī auto bremzēm tik viegli cauri netiksim. Bremžu disks darbojas tikai par 2/3.

“Šeit var būt suporta bojājums, vadīklas iesērējušas, vai mašīna ilgi stāvējusi. Būs jāmaina bremžu diski, kluči un jāpārbauda suportu darbība.”

Lai gan defekts nav nopients un ir novēršams, tas ir labs arguments auto cenas samazināšanai.

“Varētu domāt, kam tāda noņemšanās? No automašīnas atkarīgs komforts, finansu stāvoklis un drošība. Tāpēc ir vērts atvēlēt laiku un naudu, lai mašīnu pārbaudītu, Un kā tikko pārliecinājāmies, svarīgākais ir ne jau vadi un kastes, bet zināšanas, kādu parastiem cilvēkiem nav, saka Normunds Avotiņš.