Linkaits: "Rail Baltica" nozīmība jaunajos ģeopolitiskajos apstākļos ir īpaši augsta
foto: LETA (Zane Bitere)
Satiksmes ministrs Tālis Linkaits.
Bizness un ekonomika

Linkaits: "Rail Baltica" nozīmība jaunajos ģeopolitiskajos apstākļos ir īpaši augsta

Jauns.lv / LETA

Dzelzceļa projekta "Rail Baltica" nozīmība jaunajos ģeopolitiskajos apstākļos ir īpaši augsta, lai nodrošinātu ātru un uzticamu Baltijas reģiona savienojumu ar Rietumeiropu, piektdien Baltijas Asamblejas Ekonomikas, enerģētikas un inovāciju komitejas sēdē pauda satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP).

Ministra padomniece komunikācijas jautājumos Maija Rēna informēja, ka Linkaits deputātiem stāstījis par "Rail Baltica" īstenošanas progresu un izaicinājumiem, ko rada jaunā ģeopolitiskā situācija.

Ministrs pauda, ka Latvija ir panākusi ievērojamu progresu "Rail Baltica" īstenošanā, un jaunajos ģeopolitiskajos apstākļos ir jāstrādā īpaši intensīvi, lai nodrošinātu projekta tālāku virzību un Baltijas reģiona ātru, ērtu un drošu savienojamību ar Rietumeiropu. Viņš uzsvēra arī projekta militārās mobilitātes potenciālu reģionā.

Kā šobrīd izskatās "Rail Baltica" būvlaukumā?

"Rail Baltica" projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ...

Latvijā "Rail Baltica" projekta īstenošanā prioritāra ir trases dienvidu posma izbūve līdz Lietuvas robežai, lai savienotos ar kaimiņvalsti un tuvinātos Eiropas Savienības dzelzceļa sistēmai.

Lai nodrošinātu projekta raitu turpmāku virzību un savlaicīgu īstenošanu, Satiksmes ministrija izskata arī alternatīvus materiālu piegāžu risinājumus un papildu finansējuma iespējas ārpus Eiropas Savienības (ES) Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta finansējuma, tai skaitā no Trīs jūru iniciatīvas fonda un Militārās mobilitātes piešķīruma, kā arī veidojot privātās un publiskās partnerības projektus.

Latvijas un Vācijas prezidenti aplūko "Rail Baltica" būvlaukumu

Pēc Valsts prezidenta Egila Levita ielūguma otrdien un trešdien Rīgā darba vizītē ieradies Vācijas prezidents Franks Valters Šteinmeiers, lai kā ...

Pašlaik turpinās projektēšana visā topošās Eiropas sliežu platuma dzelzceļa līnijas 265 kilometru garumā - četros posmos vēl turpinās darbs pie būvprojektu gala risinājumu izstrādes, bet divos - Rīgas Centrālajā posmā un "Rail Baltica" savienojumā ar starptautisko lidostu "Rīga" - jau notiek būvniecība. 

Ministrijā arī norādīja, ka šobrīd izsludināti vairāki projektam stratēģiski svarīgi iepirkumi, to skaitā par "Rail Baltica" pamattrases būvniecību Latvijā, lai 2023.gada pirmajā pusē sāktu būvniecību ārpus Rīgas, kā arī Salaspils intermodālā kravu termināļa būvprojekta izstrādei un autoruzraudzībai. Tāpat plānots sākt sarunu procedūru ar būvuzņēmējiem, lai noslēgtu līgumu par "Rail Baltica" 17 Latvijas reģionālo mobilitātes punktu projektēšanu un autoruzraudzību.

"Rail Baltica" projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 milimetru) dzelzceļa līniju ar vilcienu maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā.

"Rail Baltica" vajadzībām nojauc Rīgas autoostas peronus

"Rail Baltica" vajadzībām nojauc Rīgas autoostas peronus.

Paredzēts, ka "Rail Baltica" izmaksas sasniegs 5,8 miljardus eiro, ieskaitot atzaru, ko nolemts izbūvēt starp Kauņu un Viļņu. Daļa izmaksu tiks segtas no Eiropas Savienības līdzekļiem. Plānots, ka "Rail Baltica" dzelzceļa līnija būs gatava satiksmei 2026.gadā.