Problēma problēmas galā: cilvēkus tracina jaunā tukšo pudeļu nodošanas depozītsistēma
Drīz būs apritējuši divi mēneši kopš ieviesta jaunā tukšās taras jeb pudeļu nodošanas depozītsistēma, un cilvēki jau saskārušies ar vairākām problēmām, ko atzīst arī paši sistēmas ieviesēji. Taromāts nepieņem pudeles, neskaidra kārtība, kā atgūt naudu par nodoto taru – tās ir dažas no problēmām, par kurām pastāstīja Jauns.lv lasītāji.
Teju divu mēnešu laikā depozītsistēmā nodots miljons tukšo pudeļu (PET un stikla pudeles, kā arī skārdenes). No vienas puses varam priecāties, ka vide kļuvusi tīrāka un pārstrādājamā materiāla ir vairāk, bet no otras puses ar pudeli pēc tās iztukšošanas līdz nogādāšanai līdz taromātam jāapietas teju kā ar jēlu olu, un čeku par nodoto pudeli līdz tā aiznešanai līdz veikala kasei jāglabā gandrīz vai ūdensnecaurlaidīgā makā, un jāuzmanās no tā, lai to pārdevējai vai kasierei rokās neiedotu par ātru, jo pretējā gadījumā čiks vien iznāks.
Kā ar jēlu olu
Izrādās, ka pat tad, ja uz pudeles ir attiecīga zīme, ka pudeli var nodot un par to samaksāta depozītmaksa – desmit centi, to ne vienmēr taromātā var nodot.
Mārupietis Juris Jauns.lv pastāstīja, ka viņš veikalā “Maxima” nopirka dzeramo ūdeni “Aset” PET pudelē, par ko arī tika iekasēta depozīta maksa, bet vēlāk, jau kādā citā veikalā, taromāts to neesot pieņēmis. Tā kā pudeli nācās vien izmest parastajā gružu kastē. Jurim radušās aizdomas, ka šādā veidā ražotāji vai veikalnieki iedzīvojas – par katru pudeli iekasējot liekus desmit centus.
“Maxima” Komunikācijas vadītāja Liene Dupate-Ugule Jauns.lv teica, ka ar “Aset” pudeli un marķējumu nevajadzētu būt nekādām problēmām: “Problēma nav bijusi ar pudeli, bet gan taromātu. Problēma nav saistīta ar iepakojuma, bet gan, visdrīzāk, ar taromāta tehnisko stāvokli.”
Viņa piebilda, ka šis ir vienīgais gadījums, kad kāds sūdzējies, ka nav varējis nodot “Aset” ūdens pudeli, ko tirgo “Maxima” tīklā.
“Depozīta iepakojuma operatora” mediju koordinatore Katrīne Salna Jauns.lv teica, ka “Aset” bija viens no pirmajiem zīmoliem, kas ieviesa savu ražoto dzērienu pudeļu atpakaļnodošanas iespēju. Tā kā šajā gadījumā nav nekāda iemesla runām par kaut kādu “slepeno iedzīvošanos”.
Vienlaikus viņa uzskaitīja iemeslus, kādēļ taromāts varētu nepieņemt tukšo pudeli: tā varētu būt bijusi iebuktēta, to nepareizi mēģināts ievietot taromātā, kurš varētu būt arī sabojājies, tāpat pudele varētu būt bijusi netīra vai līdz galam neiztukšota. Piemēram, ja pudelē palicis kaut vai pārdesmit gramu šķidruma, to automāts nepieņem.
Vārdu sakot – ar pudeli līdz taromātam jāapietas kā ar jēlu olu. Ne to saplacināt, ne skrāpēt, un no tās jāizdzer vai jāizlej viss līdz pēdējai pilītei. Daudziem šāda kārtība nepatīk, it sevišķi tas, ka taru jāglabā nesaplacinātu.
Jāuzmanās ar čeku došanu kasierei
Savukārt jelgavnieks Guntis pastāstījis par vilšanos, ko viņam sagādājusi pudeles nodošana taromātā vietējā veikalā “Mego”. Zaudējumu tā kā nekādu, bet arī ieguvuma nekāda. Viss pa nullēm:
“Atcerējos, ka savulaik Berlīnē taras nodošana bija samērā vienkāršs process, tāpēc, taisoties uz “Mego”, tukšo pudeli paķēru līdzi.
Veikala priekštelpā izņēmu pudeli no maisiņa un ieliku to mutē taras automātam. Automāts pāris reizes apgrieza pudeli riņķī, nozibināja zaļas gaismas un paziņoja: “Šī zīmola taru veikals nepieņem. Izmetiet pudeli citur.” Dritvaikociņ!
Negrasījos padoties, jo šī zīmola dzērienus gan veikals tirgo. Ieliku pudeli automātā otrreiz - šoreiz mazliet dziļāk. Nekādas reakcijas. Iebāzu roku, lai pastumtu pudeli vēl dziļāk, bet automāts pārbijies parādīja uzrakstu: “Pārāk gara taras vienība.” Steigšus rāvu roku laukā - ka vēl neievelk mani aparāta dzīlēs kā tādu taras vienību!
Ak, tad pārāk gara... Ieliku pudeli tā, ka kakliņš ar korķīti rēgojās ārā no automāta, un - tavu brīnumu! - beidzot pudele tika ievilkta automāta iekšās, uz ekrāna parādījās paziņojums par 10 centu izmaksu. Aparāta iekšienē atskanēja daudzsološa džinkstoņa, bet es saņēmu kuponu ar svītrkodu, ka šos centus varu atdabūt, iepērkoties “Mego”.
Mazliet iepirkos, pie kases kopā ar precēm noliku uz lentes arī sūri grūti izcīnīto kuponu. Viss tika noskenēts, pēc tam dodu kasierei “Mego” klienta karti, bet kase to vairs nepieņem. Izrādās, ka taras kupons ir kā tāda trekna svītra zem čeka - kad tas noskenēts, tad pircējs drīkst tikai maksāt. Ne vairs kādu preci pielikt, ne klienta karti novilkt... Vārdu sakot, saņēmu desmit centu atlaidi par taru un nesaņēmu desmit centu uzkrājumu klienta kartē. Visas operācijas vērtība - apaļa nulle un iztērēts laiks. Tāds pats rezultāts sanāktu, ja būtu to štrunta pudeli izmetis konteinerā kopā ar olu iepakojumiem.”
Jāievēro īpaši uzvedības noteikumi
Te nu jāņem vērā, ka ne visur un ne visi taromāti darbojas pēc viena principa. Pārsvarā kuponus par nodoto taru var “atprečot” tikai tajā veikalā vai tirdzniecības tīklā, kur atrodas taromāts. Piemēram, Ziepniekkalna “Lidl” taromātā izprintēto kuponu var izmantot tikai šajā veikalā. Savukārt “Maxima” un “Rimi” veikalu taromātu čeki der jebkurā šī tīkla veikalā visā Latvijā. Ir arī taromāti pret kuru izprintētajiem čekiem pie veikala kases var saņemt atpakaļ naudu, bet tādā gadījumā tas ir īpaši norādīts uz taromāta.
Pavisam Latvijā līdz šim ierīkoti vairāk nekā 1350 depozīta pieņemšanas punkti. Teju 750 ir automatizētie taromāti, bet vairāk nekā 650 vietās tukšo taru var nodot veikalā pie kases vai letes. Līdz 1. augustam, kad visi veikali pāries uz jauno sistēmu un visiem dzērieniem būtu jābūt pudelēs, kuras var nodot, plānots ierīkot vēl pāris simtu taras nodošanas jeb depozītsistēmas vietas.
Ja nodod tukšo pudeli pārdevējam, problēmām nevajadzētu rasties, taču īpaši uzvedības noteikumi jāievēro pie taromāta. Pudeles jānodod nesaplacinātas un iztukšotas, tās nedrīkst būt nosmērētas un jābūt skaidri nolasāmam svītrkodam. Pie tam pudeles taromātā jāievieto uzmanīgi, pēc visiem noteikumiem, kas minēti uz taromāta, - pudeli automātā nedrīkst bāzt pārāk dziļi iekšā un tā tajā jāievieto tā, lai sistēma varētu nolasīt svītrkodu.
Savukārt saņemto kuponu par nodoto taru jāizmanto sešu mēnešu laikā. Bet ieteicams to izdarīt pēc iespējas ātrāk. Kā zināms, uz čekiem nodrukātie cipari un kodi ātri vien mēdz izbalēt, un pastāv iespēja, ka pēc dažām dienām kases aparāts tur uzdrukāto kodu vairs nespēs nolasīt, it sevišķi gadījumā, ja šis čeks būs nobružājies makā gar banknotēm vai citiem dokumentiem.
Jāuzsver, ka ne visi veikali jau pievienojušies jaunajai depozītsistēmai. Valsts Vides dienesta (VVD) vadītāja Elita Baklāne-Ansberga sacījusi, ka viens no lielākajiem veikalu tīkliem, kas nav pievienojies šai sistēmai, ir “Beta”. Pirmos pāris mēnešus VVD atļāvis tirgotājiem bez soda sankcijām pierast pie jaunās sistēmas, bet, ja to neieviesīs, veikalniekiem var draudēt naudas sods, kas gan likumā noteikts visai lielā amplitūdā – no 50 līdz 10 000 eiro.
Kas jāņem vērā?
Par depozīta kupona darbību:
* Saņemto kuponu pārsvarā var izmantot kā maksāšanas līdzekli tajā tirdzniecības vietā, kur tukšais depozīta iepakojums ir nodots. Taču katrai tirdzniecības vietai ir iespēja lemt par papildu iespējām kupona izmantošanai - par tām tirdzniecības vietas informē atsevišķi.
* Visos kuponos tiek norādīta šāda informācija: kopsumma par nodotajām iepakojuma vienībām, nodoto iepakojuma vienību skaits, svītrkods noskenēšanai pie veikala kases, kā arī tirdzniecības vietas, kurā var izmantot konkrēto kuponu.
* Saņemtais kupons būs izmantojams kā maksāšanas līdzeklis jebkādu veikalā pieejamo preču iegādei. Veicot pirkumu, kupons jāuzrāda kasierim, kurš to noskenēs, lai piešķirtu atlaidi, vai jānoskenē pašapkalpošanās kasē.
* Kupons nav obligāti jāizmanto veikalā tajā pašā dienā, kad kupons ir saņemts, taču to jāizmanto sešu mēnešu laikā. Lai nodrošinātu, ka kasieris var noskenēt kuponu, ieteicams to uzglabāt drošā vietā un nesabojāt. Gadījumā, ja kupona svītrkods ir saplēsts vai izbalējis, pastāv iespēja, ka to nevarēs noskenēt un tādējādi tas netiks pieņemts.
Kādas pudeles var nodot depozīta sistēmā?
* Stikla, plastmasas (PET) un metāla (skārdenes) dzērienu iepakojumus. Šajos iepakojumos var būt iepildīti dažādi karbonizētie un nekarbonizētie bezalkoholiskie dzērieni (minerālūdens, dzeramais ūdens, limonādes, enerģijas dzērieni, ledus tēja, sulas, nektāri), visa veida alus, kā arī citi fermentētie produkti ar alkohola saturu līdz 6% (piemēram, sidrs, alkoholiskie kokteiļi ar alkohola saturu no 0,5% līdz 6%). Svarīgi piebilst, ka depozīta sistēmā nevar nodot vīna un stiprā alkohola pudeles.
* Gadījumā, ja uz depozīta punktu atnests dzēriena iepakojums, ko nevar nodot, to var izmest atkritumu šķirošanas konteinerā, kam jāatrodas netālu no depozīta punkta.
* Uzzināt vietas, kur var nodot tukšo taru, iespējams internetā; www.depozitapunkts.lv.