foto: LETA (Paula Čurkste)
Vidējais patēriņa cenu līmenis gada laikā palielinājās par 2,6 %
Bizness un ekonomika
2021. gada 8. jūnijs, 13:14

Vidējais patēriņa cenu līmenis gada laikā palielinājās par 2,6 %

Jauns.lv

2021. gada maijā, salīdzinot ar 2020. gada maiju, vidējais patēriņa cenu līmenis palielinājās par 2,6 %, liecina jaunākie Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) dati.

Lielākā ietekme uz vidējā patēriņa cenu līmeņa izmaiņām 2021. gada maijā, salīdzinot ar 2020. gada maiju, bija cenu kāpumam ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem, ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem, veselības aprūpei, alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem, apģērbiem un apaviem.

Veikali lielajos tirdzniecības centros atsāk darbu. 03.06.2021.

gallery icon
83

Pārtikas un bezalkoholisko dzērienu grupā cenas gada laikā palielinājās par 0,9 %. Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa pieaugumu grupā bija svaigiem dārzeņiem (+17,9 %). Cenas pieauga arī augu eļļai (+22,0 %), jogurtam (+9,5 %), miltiem un citiem graudaugiem (+8,0 %), maltajai kafijai (+5,8 %), olīveļļai (+22,9 %). Dārgāki bija piena produkti (+2,7 %), siers un biezpiens (+1,9 %), kā arī olas (+3,8 %). Savukārt lētāki kļuva svaigi augļi (-8,6 %), kā arī gaļa un gaļas izstrādājumi (-2,0 %), tai skaitā mājputnu gaļa (-3,7 %), žāvēta, sālīta vai kūpināta gaļa (-2,0 %) un cūkgaļa (-1,5 %). Cenas samazinājās šķīstošajai kafijai (-8,0 %), sviestam (-9,0 %), augļu un dārzeņu sulām (-6,9 %), saldējumam (-5,0 %), šokolādei (-2,9 %), kā arī kartupeļiem (-5,3 %).

Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis pieauga par 2,0 %. Dārgāks bija alus, stiprie alkoholiskie dzērieni un vīns. Tabakas izstrādājumiem cenas pieauga vidēji par 1,2 %.

Cilvēki steidz atgriezties veikalos pēc ārkārtējās situācijas beigām

Beidzoties gandrīz piecus mēnešus ilgajai ārkārtējai situācijai ar mērķi ierobežot Covid-19 izplatību, cilvēki 7. aprīļa rītā steiguši virināt pilsētas veikalu ...

gallery icon
48

Apģērbu un apavu vidējais cenu līmenis palielinājās par 2,6 %. Apaviem vidējais cenu līmenis gada laikā pieauga par 8,4 %, bet apģērbiem – par 0,7 %.

Veselības aprūpes grupā cenas pieauga par 3,0 %. Dārgāki bija zobārstniecības pakalpojumi, ārstu speciālistu pakalpojumi, kā arī brilles un kontaktlēcas. Lētāki bija farmaceitiskie produkti, galvenokārt kompensējamie medikamenti.

Ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem cenas gada laikā palielinājās par 11,4 %, ko noteica degvielas cenu pieaugums par 29,5 %. Dīzeļdegviela sadārdzinājās par 28,7 %, benzīns – par 30,1 %, bet auto gāze – par 32,3 %. Dārgākas bija lietotas automašīnas, kā arī pasažieru pārvadājumi pa autoceļiem. Savukārt lētāki bija pasažieru aviopārvadājumi, ko turpināja ietekmēt Covid-19 ierobežojumi, un personisko transportlīdzekļu apkope un remonts.

Ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis palielinājās par 3,0 %. Sadārdzinājās ziedi, grāmatas, televīzijas abonēšanas maksa, laikraksti un žurnāli. Lētāki bija personālie datori.

Ļaudis garās rindās gaida savu kārtu pie "New Yorker" un "Reserved" veikaliem (07.04.2021)

gallery icon
26

Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums bija mājokļa īres maksai, ēdināšanas pakalpojumiem, telekomunikāciju pakalpojumiem, mājokļa uzturēšanas un remonta pakalpojumiem. Savukārt cenu kritums bija siltumenerģijai, autotransportlīdzekļu apdrošināšanai, viesnīcu pakalpojumiem, personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem.

Vidējais patēriņa cenu līmenis mēneša laikā palielinājās par 0,5 %

2021. gada maijā, salīdzinot ar 2021. gada aprīli, vidējais patēriņa cenu līmenis palielinājās par 0,5 %. Būtiskākā ietekme uz cenu izmaiņām bija cenu kāpumam pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem, ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem, restorānu un viesnīcu pakalpojumiem, mājokļa iekārtai, kā arī cenu kritumam ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem.

Mēneša laikā pārtikas un bezalkoholisko dzērienu vidējais cenu līmenis pieauga par 1,3 %. Būtiskākais cenu kāpums bija svaigiem augļiem (+5,9 %). Akciju noslēgumu ietekmē dārgāka kļuva mājputnu gaļa (+4,9 %), piena produkti (+3,5 %), piens (+3,8 %), milti un citi graudaugi (+4,6 %), siers un biezpiens (+1,7 %), jogurts (+4,0 %), augu eļļa (+6,9 %), konditorejas izstrādājumi (+1,3 %), cūkgaļa (+1,8 %) un olīveļļa (+6,1 %). Savukārt lētāki bija svaigi dārzeņi (-1,2 %). Akciju rezultātā cenas samazinājās saldējumam (-3,8 %), šokolādei (-2,8 %) un sviestam (-3,8 %).

Pie zemo cenu veikala "Mere" joprojām garas rindas

Šī gada marta vidū Rīgā, Spilves ielā 24a tika atvērts pirmais zemo cenu mazumtirgotāja “Mere” veikals Latvijā. Kā tas ierasts, ...

gallery icon
16

Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis palielinājās par 0,6 %, ko galvenokārt ietekmēja tabakas izstrādājumu cenu pieaugums vidēji par 1,0 %. Noslēdzoties akcijām, dārgāks bija alus un stiprie alkoholiskie dzērieni.

Mājokļa iekārtas grupā cenas palielinājās vidēji par 0,6 %. Noslēdzoties akcijām, cenas pieauga mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļiem, neelektriskajiem virtuves piederumiem un priekšmetiem.

Ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis mēneša laikā pieauga par 0,5 %. Degviela kļuva dārgāka par 1,1 %, tai skaitā dīzeļdegviela – par 1,2 %, benzīns – par 1,0 %, bet auto gāze – par 0,2 %. Cenas pieauga lietotām automašīnām, savukārt lētāki bija pasažieru aviopārvadājumi.

Ar atpūtu un kultūru saistītās preces un pakalpojumi kļuva lētāki par 0,6 %. Mēneša laikā vidējais cenu līmenis samazinājās personālajiem datoriem un daiļliteratūras grāmatām, savukārt cenas pieauga ziediem.

Rīgas kafejnīcu terases mudž no apmeklētājiem

Pieņemtie grozījumi noteikumos "Epidemioloģiskās drošības pasākumi Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai" paredz, ka kafejnīcas un restorāni epidemioloģiski drošos apstākļos āra terasēs ...

gallery icon
33

Restorānu un viesnīcu pakalpojumu vidējais cenu līmenis pieauga par 1,1 %. Viesnīcu pakalpojumiem cenas pieauga par 9,9 %. Cenu kāpums bija arī ēdināšanas pakalpojumiem, tai skaitā vidējais cenu līmenis palielinājās restorānu un kafejnīcu pakalpojumiem par 0,5 %.

Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums bija elektroenerģijai, personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem.

Salīdzinot ar 2015. gadu, patēriņa cenas 2021. gada maijā bija par 11,5 % augstākas. Precēm cenas pieauga par 9,8 %, bet pakalpojumiem – par 15,6 %.