Lai atslogotu autoceļus, fūres pārvadās pa dzelzceļu
Ik gadus pa Latvijas autoceļiem komercpārvadājumos tiek pārvadāti tuvu 60 miljoniem tonnu kravu, un pēdējo piecu gadu laikā pa Latvijas autoceļiem pārvadāto kravu apjoms ir palielinājies par ceturto daļu jeb vairāk nekā 25%. Lai gan kravu pārvadājumi pa autoceļiem Latvijā un Baltijas valstīs ir tradicionāls kravu pārvadājumu veids, tomēr vairumā Eiropas valstu pēdējās desmitgades laikā ir vērojama pārliecinoša tendence kravas, kas agrāk tika pārvadātas pa autoceļiem, pārcelt uz dzelzceļu, tādējādi nodrošinot gan videi draudzīgākus kravu pārvadājumus, gan arī būtiski atvieglojot kravu īpašnieku darbu, portālam Jauns.lv norāda VAS "Latvijas dzelzceļš".
Lai atslogotu Latvijas autoceļus no smagās kravu pārvadājumu tehnikas un tās radītā kaitējuma gan apkārtējai videi, gan autoceļu kvalitātei, kā arī lai sniegtu iespēju visiem autokravu īpašniekiem un ekspeditoriem nodrošināt efektīvākus un izdevīgākus kravu pārvadājumus, “Latvijas dzelzceļš” ir izstrādājis un uzsāk piedāvāt jaunu pakalpojumu “Zaļā pārmija” jeb “Green Switch”.
VAS “Latvijas dzelzceļš” (LDz) valdes priekšsēdētājs Māris Kleinbergs: “Pēdējo gadu laikā ir izveidojusies patiesi sīva konkurence gan starp tranzīta koridoriem, gan kravu pārvadātājiem, un arvien izšķirošāku lomu kravu īpašnieku lēmumu pieņemšanā par optimālo kravas pārvadājumu veidu ieņem tādi faktori kā ātrums, prognozējamība, resursu efektīva izmantošana un arī atbilstība vides aizsardzības prasībām. Tādējādi esmu gandarīts, ka LDz jaunais piedāvājums – regulāri auto puspiekabju pārvadājumi pa dzelzceļu - patiešām kalpos kā zināma veida “zaļā pāreja”, un kravu pārvadājumi Latvijas teritorijā kļūs videi draudzīgāki, ievērojami samazināsies autoceļu noslodze un kravu īpašnieki varēs izmantot iepriekš nebijušas iespējas”.
Pakalpojuma “Zaļā pārmija” ietvaros LDz visiem kravu pārvadātājiem dod iespēju agrāk pa autoceļiem pārvadātās kravas kopā ar puspiekabi, bet bez vilcēja un autovadītāja, pārcelt uz dzelzceļu, kur tās tiks nogādātas nepieciešamajā ostas terminālī Liepājā vai Ventspilī un uzceltas uz prāmja “Stena Line”, lai tālāk dotos uz Vāciju vai Skandināvijas valstīm.
Līdz šim pa autoceļiem pārvadātās kravas pārceļot uz dzelzceļu, kravu īpašnieki varēs izmantot virkni priekšrocību, piemēram, iespēju efektīvi pārvadāt smagākas kravas, nemaksājot autoceļu nodevu jeb vinjeti, samazināsies autotransporta amortizācijas, degvielas patēriņa un darbaspēka izmaksas, tādējādi samazinot kopējās izmaksas uz vienu masas vienību.
Piedāvājums “Zaļā pārmija” sniegs iespēju arī pašiem kravu īpašniekiem nekoordinēt kravas pārkraušanu uz prāmi – LDz nodrošinās puspiekabes pārcelšanu no dzelzceļa uz prāmi un atkalnovietošanu uz dzelzceļa tālākam ceļam prāmja galamērķī.
Kombinētie pārvadājumi, kuru ietvaros auto puspiekabes tiek pārvadātas pa dzelzceļu vai ūdensceļiem, un ar kravas auto vilcēju tiek veikta tikai sākotnējā vai gala piegāde, Rietumeiropā kļūst arvien populārāki, un to pierāda arī kravu pārvadājumu statistika.
“Latvijas dzelzceļš” projekts “Zaļā pārmija” tiek realizēts, koncernā ietilpstošajiem uzņēmumiem SIA “LDZ Loģistika” un SIA “LDZ CARGO” sadarbojoties ar starptautisko transporta un tūrisma pakalpojumu uzņēmumu “Stena Line”.
Pirmais šīs sadarbības pilotprojekts notika jau 2020.gada jūlijā, testa brauciena ietvaros puspiekabi uz dzelzceļa platformas nogādājot no Maskavas līdz Liepājas ostai, kur šī krava ar “Stena Line” prāmi tika nogādāta Travemindē Vācijā, kur atkal tika uzlikta uz dzelzceļa platformas, lai mērotu ceļu tālāk.